Gå til innhold

Produkter til vårvask - nybegynner


Seny

Recommended Posts

Hei.

Jeg har lest litt på forumet her og ser at det er utrolig mange dyktige folk her som er utrolig flinke når det gjelder bil og bilpleie.

Jeg er veldig fersk på dette med bilpleie, og har aldri gjort noe annet egentlig, enn å ha kjøpt "vanlig" bilpleieprodukter fra bilxtra/torshov/biltema/etc og gjennomført enkel vask...Har heller aldri polert eller noe lignende.

Har nå en relativt ny bil og vil gjerne holde den ren og pen, spesielt nå etter vintersesongen er så å si over.

Har lest igjennom "bilpleie for dummies" og de andre nyttige artiklene som finnes på forumet er ganske forvirret når det gjelder produkter, anbefalinger og bruk.

Trenger dermed hjelp til å velge ut hva og hvilket produkter jeg trenger for å holde bilen i "toppform" og få gjennomført en skikkelig vår-rengjøring både utvendig og innvendig..

Kan dere sette opp et produktliste på hva jeg trenger som bilsåpe, voks, clay, polering, felgrens..osv...

Vil gjerne ha en full liste og gjerne hvor jeg kan få tak i disse produktene.

Bilen jeg har er lik denne og i samme farge. :)

3e90_lci_top_20090808_1037013145.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny selv, så alle andre gir nok et bedre svar. Tok selv en liten shinings i dag, med rådene fra Dummy guiden.

Startet med å spraye på Prickbort lot dette virke i noen minutter før jeg sprayet SurfexHD 1/20 over det hele. Etter noen ytterlige minutter virketid spylte jeg dette av med en alt for svak høytrykksspyler hjemme. Så dette tok tid, men fungerte

Etter dette var planen å bruke Korosoll for å fjerne metallpartiklene, men jeg fikk bare tak i et tilsvarende produkt. Sprayet dette på og lot det virke i 5 min. tid og spylte deretter bort den blødende effekten. Dette måtte gjentas en gang til før jeg turte å gå på med berøringsvask.

Til berøringsvasken var jeg litt usikker på SurfexHD og hudkontakt, så jeg turte ikke stikke hånden i bøtta. Gikk derfor for Autoglym såpen. Brukte vaskevott for første gang (fra Bilt-Hamber) Vaskevott var fantastisk å bruke. Før har jeg mistet svampen i bakken og alltid endt opp med å kaste svamper reglemessig. Votten satt som støpt på hånden! Brukte også to bøtter på 15l fra jula som fungerte fint, desverre ingen gritguard.

Etter dette var planen en midlertidig løsning med aqua-wax frem til helgen. (Bilen var så og si voksfri, så noe måtte gjøres. Om så kun en nødløsning) La på aqua waxen og tørket deretter bilen. Ble overaskene bra, men det hadde nok ikke holdt lenge. SIden klokken ikke hadde blitt så mye så jeg en mulig løsning å cleane, polere og vokse i hvertfall kritiske deler. Hadde ikke clayet da jeg er litt forvirret etter mye lesing om det blir nødvendig med maskinpolering eller ikke. Men etter vasken var nesten hele bilen glatt, så jeg tok sjansen på å gå videre uten clay.

Lakkrenset, polerte og waxet med AG produkter/ HD Cleanser, SR Polish og HD Wax. Trodde ikke jeg skulle rekke hele bilen, så jeg startet med panseret for å teste litt hvordan produktene virket. Dette gikk rellativt radig så jeg bestemte meg for å ta mer av bilen. Fortsatte med fører siden og derettet bakluken. Neste planlagte var passasjersiden, men der oppdaget jeg litt nupper, så jeg turte ikke gå løs på den siden. Tok i stedet taket som jeg hadde vurdert å utsette til i morgen.

Resultatet ble bedre enn noen tidligere resultater med Turtle og lign. Til helgen planlegger jeg å få vasket passasjersiden med litt sterkere blanding, samt la ironx/korrosol produktet virke litt lenger. Evt. bruke claykluten om jeg tørr. Blir vel også en grundigere felgvask, men ikke noen polering av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Hei og velkommen til forumet :) Det er et hav av produkter å velge i, men kan jo forsøke å hjelpe deg litt i gang med hva du trenger til oppstarten for å vaske bilen skikkelig.

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_72&product_id=647 (Fjerning av asfalt & tjære)

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_72&product_id=63 (Fjerning av trafikkfilm & generell møkk)

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=102&product_id=569 (Håndvask & tørk)

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_72&product_id=547 (Fjerning av metallpartikler)

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=71_76&product_id=180 (Clay & claysmøring)

Har du brukt disse produktene i rekkefølgen som er ramset opp, har du en riktig så ren lakk, som er klar til polering. Anbefaler deg også å benytte høytrykkspyler, og har du mulighet, kjøp skumkanon. Dette presser maksimal ytelse ut av avfettingene. Du nevner også at du har lyst å polere bilen. Tenkte du å gjøre dette for hånd eller med maskin? Anbefaler deg en såkalt DA maskin (dural action) framfor en roterende maskin. DA maskinen etterligner håndbevegelsen din, og en roterende har samme roteringsfunksjon som en vinkelsliper. Dette gjør at den DA maskin er mye tryggere.

Her har du det mest nødvendige for en maskinpolering:

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=102&product_id=804

Her har du det mest nødvendige for en håndpolering:

http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=102&product_id=268 (Voksen i denne pakken er skreddersydd for BMW).

Håndpoleringen inneholder ikke rubbing, men kjemisk rens av lakken din som klargjører den for voksen. Denne fjerner ikke riper. Anbefaler deg å lese denne artikkelen:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/15789-guide-for-maskinpolering

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for supert innspill, begge to :)

Har føreløpig bestilt følgende:

1 x Bilt-Hamber Autofoam 5 liter (BH-AF) 259,-
1 x Prickbort MAC 124 1 liter (PB-1l) 69,-
1 x Kobling til Nilfisk/Alto (BNA85) 49,-
1 x Skumkanon (SKUMK1) 579,-
1 x Bilt-Hamber Surfex HD (BH-Surfex)
1 x Microfiber Chenille Wash Mitt 79,-
1 x GTechniq G5 Clear Vision Glass Coat 109,-
1 x GTechniq G4 Glass Nano Polish 109,-
1 x P21S Power Gel Felgvask 0,5 liter 135,-
1 x Collinite Liquid Insulator Wax #845 473ml 175,
Har også tanker om å kjøpe inn følgende
- Swissvax sin skinn-pakke
- ironx/korrosol
- Chemical Guys Citrus Wash & Gloss (når den kommer inn på lager, sett over alt.)
Når det gjelder polering/voksing er jeg veldig fersk og har ALDRI i hele mitt liv gjort dette :P
Har dessverre ingen maskin, og det må nesten bli for hånd.
Noen produkter å anbefale som ikke er så veldig dyre?
Har sett på Autoglym sin HD wax osv...er produktene til Autoglym noe å satse på?
Og når det gjelder polering og voksing - Stemmer det at det helst bør være fra samme merke?
Eller kan man finne fra 2 forskjellige produsenter?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg er en nybegynner selv som er på vei over til maskinpolering, men kan da dele noen erfaringer..

Avfettere/prewash bruker jeg TurtleWax med gele konsistens, Prickbort og Iron-X.

Såpen jeg bruker nå for tiden er den blå Chemical Guys Glossworkz. Kan også anbefale Meguiers Goldclass og den MG som er lilla, i tillegg til Optimum No Rinse. Det er viktig med en bilsjampo som ikke fjerner voks. Jeg opplevde at Autoglym sin bilshampo knertet vokslaget mitt, men da kan jeg ha blandet litt sterkt. Det var uansett 200 spenn for 0,5 liter såpe, så kjøper ikke den igjen.

Ang clay bruker jeg CG mild claybar med Optimum No rinse som clay lube. Har også brukt Autoglym sitt claykit med lube. Det var kanskje litt dyrt, men fikk det i hånda når jeg trengte det og det funket fjell! Det var lys/hvit claybar som jeg likte da møkk syntes ekstra godt.

Jeg har prøvd mye fra Autoglym da Statoil selger dette lokalt (og på søndager!). Synes prisene er veldig stive i forhold til hva du får, men dette skyldes muligens Statoil sin avanse. Autoglym sin bumper and trim gel er jeg stor fan av, men der stopper egentlig min begeistringen for Autoglym.

Til håndpolering brukte jeg i starten 3 stegsprodukter fra Meguiars ( lakkrens, polish og lsp) samen med biltema poleringsmaskin. Når jeg begynte å claye så hoppet jeg over lakkrens stadiet, selv om det nok fortsatt har en nytte. Mot slutten brukte jeg Meguiars Ultimate Compund, IPA og CG Pete's 53 voks. MG Compound kutter litt i lakken og ikke bare skjuler riper slik som andre håndpolerings produkter ofte gjør. Den er laget for å fungere for hånd og på DA maskiner. Så denne vil jeg anbefale. Personlig liker jeg ikke AG polishene jeg har vært borti. Styr i hverfall unna AG Super Resin Polish om du skal legge på LSP, da den er all in one som gjør at voksen/lsp ikke får feste. Etter den blemma degraderte jeg de AG polishene jeg hadde samlet opp til polering av døråpninger og under panser. Kjøper kun AG på helligdager som nødløsning. MG får du kjøpt på nett, hos Bilxtra, enkelte Mekonomen butikker og sikkert flere forhandlere.

Man skal egentlig kunne velge voks/lsp fritt, men som nevnt vær litt obs hva man har påført før vokslaget.

Autoglym sin HD wax har jeg lest positiv omtale/test om her på formumet så den er nok mulig å søke opp.

Swissvax leather kit har jeg nettopp prøvd å det funket utmerket og kan anbefales på det sterkeste. Skinnrensen fungerte bedre enn skinn rensen til Autoglym og BMW, som jeg tidligere har brukt. Litt av rense effekten skyldes nok den kosten som fulgte med, som er helt genial. Skinnkremen var lett å påføre jevnt og veldig lett å buffe av med herlig finish. Den elefant vaselinen styrte jeg bare unna :)

Endret av Gustav C.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...