• 0
Zepticon

Ny brukt bil (RX-7), hvordan ta første lakk-shine?

Spørsmål

Hei :)
Jeg står nå på ganske ustødige bein, og skal ta mine første steg inn i "Detailer" delen av bilhobbyen. Jeg anskaffet meg nettopp en bil som jeg selv føler meg motivert til å detaile, og da er det vell bare å hive seg utti det.

Bilen er en Mazda RX-7, hentet i Tyskland for to uker siden. Med 46k km når jeg overtok nøkklene, er den vell nesten å regne som "ny" bil :D Jeg har bestandig vært mer glad i å skru enn i å vaske, men det blir forhåpentligvis ikke noe skruing på denne på noen år enda, så da må jeg finne noe annet kos å gjøre med den.

Jeg har jo lest det som er av guider, og spesielt var spesielt nyttig, og må leses flere ganger!

Jeg tenker jo på sikt å få kontroll på dette selv, og få rutine på vask og detailing, og peiling på både teknikker og produkter. Men alle må starte en plass.

Men, til saken. Jeg har svart bil, så alt vises. En svart bil som ikke ser ut til å ha fått mye "omsorg" i form av polering og voks tidligere, og den har derfor mye swirls(?) i lakken. Jeg har selv hatt den i maskin 1 gang, rett etter at jeg kom fra tyskland, for å bli kvitt alt av veistøv og salt som har sammlet seg på turen fra svinesund til Trondheim, men det blir forhåpentligvis siste gang.

Uansett, så er ikke lakken noe særlig å se på når bilen er nyvasket. Man ser lett at det er gjort lite for å holde den fin. Så, det jeg lurte på er om det er en spesiell fremgangsmåte på den første detailingen? Er det noe jeg som nybegynner kan gjøre, eller burde jeg bite i det litt sure eplet og få en proff til å ta første shine?

Når jeg leste igjennom guiden jeg linket over her, så var det stort sett bare kjemisk og finpuss, og ikke noe lakkbehanding. Er lakk-korigering(?) nødvendig, eller klarer jeg meg uten slipemiddler selv om bilen har sett 20 år uten særlig mye kos?

Jeg driver fremdeles å leser rundt for å få litt oversikt, så jeg kommer nok tilbake med litt spesifike produktspørsmål også etter hvert :)

Noen bilder av bilen:
img-376562-1-IMG_3529.jpg
img-376562-2-IMG_3527.jpg
img-376562-3-IMG_3528.jpg

Endret av Zepticon
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

• 0

Nemmen! Var det ikke deg jeg møtte på Hydro Texacoen på Sluppen. Var ungdommen i Honda Accorden som stoppet og var missunnelig på bilen din.. :)

Bor forresten i Astronomveien rett nedenfor bildet der.. :P

Edit: Ser mye vaskeriper og tendenser til hologrammer i lakken der. Jeg ville iallefall gått på med en god korrigering for så en god voks. :)

Endret av berg25
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Denne trenger ei runde med maskin. DA maskine, grønn uber pad og menzerna 2500 ville gjort denne en god del finere i lakken :) Bare ett eksempel for rask en steg på den lakken. Tipper den er litt myk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Nemmen! Var det ikke deg jeg møtte på Hydro Texacoen på Sluppen. Var ungdommen i Honda Accorden som stoppet og var missunnelig på bilen din.. :)

Bor forresten i Astronomveien rett nedenfor bildet der.. :P

Edit: Ser mye vaskeriper og tendenser til hologrammer i lakken der. Jeg ville iallefall gått på med en god korrigering for så en god voks. :)

Det var meg ja :) Altid hyggelig å få skryt av bilen. Jeg bor rett ned den andre bakken fra Bunnprisen :) Tenkte etterpå at jeg kansje virka litt kort i svarene og lite pratsom, men ble litt satt ut av at folk stoppet for å prate :D Så om du opfatta meg slik så var det ikke meningen! Er bestandig trivelig å prate litt bil! Var du forresten på C&C på lørdag?

Er både hologrammer og vaskeriper ja, i store mengder, så jeg må vell bare brette opp armene og trå til.

Denne trenger ei runde med maskin. DA maskine, grønn uber pad og menzerna 2500 ville gjort denne en god del finere i lakken :) Bare ett eksempel for rask en steg på den lakken. Tipper den er litt myk.

Det er den orginale lakken som ble lagt på bilen i Hiroshima, en gang på sommeren i 1994, så hvor hard den er har jeg ca 0 peiling på. Men uansett bra med tilbakemelding fra en ekspert! Har jo sett noen av jobbene dine på TS-ogn og det er virkelig strøkent!

Du anbefaler altså en DA maskin. Jeg har en roterende maskin fra Bilextra/Torshov liggende ubrukt i garasjen, og den ligger der av den grunna t jeg er livredd for å brenne lakken med den. Så jeg må nok kjøpe meg en DA maskin for å kommer over skrekken for å bruke maskineri på lakken. Hvilken masking vil du anbefale for en nybegynner? Tenker den burde være såpass bra at jeg blir motivert til å fortsette med detailing. Og så vidt jeg har skjønnt så kan en slik maskin brukes på de fleste andre stegene i en detail jobb, så da er det et godt påskudd for å kjøpe?

Endret av Zepticon
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Fiiiiiiiin!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hehe, lett å bli litt overlumplet. Trenger meg på.. :rolleyes:

Var ikke på C&C denne lørdagen, jobber deltid på cross butikk slik at det ikke ble anledning denne gangen..

Bor jo to detailers her på Stubban med mye mer erfaring enn meg. Hør med de, de titter sikkert innom tråden og ser bunnprisen! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hehe, lett å bli litt overlumplet. Trenger meg på.. :rolleyes:

Var ikke på C&C denne lørdagen, jobber deltid på cross butikk slik at det ikke ble anledning denne gangen..

Bor jo to detailers her på Stubban med mye mer erfaring enn meg. Hør med de, de titter sikkert innom tråden og ser bunnprisen! :)

Espen og Christian du tenker på? Veldig dyktige karer det ja ;) Ikke for det, finnes mange dyktige rundt omkring i trondheim, begynner å bli noen av oss innpå her nå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Venstrestyrt RX-7! Vil haaaaaaaaaaaaa!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Tøøøøfff bil :thumbs:

Tenker den er artig å kjøre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Rx-7..... Wankel....

post-4739-0-35542500-1396275195.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Takk :) Husker nicket dit fra ts-ogn.no. jeg ville gått for flex DA. Er jevnlig noen til salgs på forumet. Gode detailere som selger beste maskina si skjer ofte ;) Får dem uansett ny for rundt 4000kr hos feks bilnerden.no. Med riktige pads og produkt kan du lett korrigere mye hardere lakk fort også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ja, er sykt fornøyd med den så langt :)

Jeg hadde laget meg liste over krav, og startet å lete på wankel forum i europa, men folk sa jeg leita etter nåla i høystaken, da det ikke kunne finnes mer enn et par biler i hele europa som oppfyllte kravene mine. Men så dukket da denne opp på Autoscout.de, og jeg sendte bare mail og sa at jeg tar den, uansett. Og den oppfyllte kravene mine, og mer til. Siden den er svart, lav km, og blandt de veldig skjeldne 94/95 modellene.

Jeg har ikke noen nøyaktig tall, men jeg tror ikke det ble laget mer enn 100 av dem for europa sammenlagt for 94 og 95.
Min er i hvertfall den 19. bilen som trilla av samlebåndet i japan, i rettning Europa, og den ble registrert 10. august.
Grunnen til at jeg ville ha 94/95 utgaven er at den ble levert med dobble airbager, og litt fiks på resten av interiøret.

Takk :) Husker nicket dit fra ts-ogn.no. jeg ville gått for flex DA. Er jevnlig noen til salgs på forumet. Gode detailere som selger beste maskina si skjer ofte ;) Får dem uansett ny for rundt 4000kr hos feks bilnerden.no. Med riktige pads og produkt kan du lett korrigere mye hardere lakk fort også.

Da skal jeg sette opp camp i i salgsdelen på forumet, og se om vi ikke får tak i en maskin. Ett kjapt søk antyder jo at det er den beste maskinen man kan kjøpe for de fleste bruksområder, så da er det jo ikke noe å tvile på :)

Men når du nevner hardhet på lakk, hva er det egentlig som avgjør om en lakk er hard eller myk? Hva er best, og hvordan kan man evt velge det ene eller det andre ved feks en hellakkering?

Endret av Zepticon
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Men, er slik korrigering mulig å gjøre for hånd? Skjønner at det sikkert kommer til å ta litt tid, men hvordan går man frem i såfall?

Endret av Zepticon
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Denne bilen fortjener en god shine. Jeg ville anbefalt å ta kontakt med en lokal detailer, leid han inn og spurt om å få være med. Jeg startet litt som deg, hadde fått meg en bil jeg følte det var verdt å ta ordentlig vare på, kjøpte inn noe utstyr, men var livredd for å sette i gang.

Fikk kontakt med HMSilset, og fikk være med på en detailing runde, det lærer man myyye av. Da ble det ikke så skummelt å sette i gang på egen hånd.

Dropp håndpolering tenker jeg uansett, kom i gang og gi bilen en skikkelig maskinrunde først!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det er mulig å fjerne de letteste ripene, samt få opp litt glans, med håndpolering. Men det er såpass slitsomt at det koster (blod, svette og tårer) mer en det smaker. Kjøp en DA først som sist, f.eks denne sammen med dette, så er du godt på vei til en grei pris :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Hei, og velkommen til forumet! :)

Grattis med morsom bil! Blir bra vær igjen fra i morgen, så da får du nok kjørt litt til ;)

Jeg er selv veldig fersk, ikke mange ukene siden jeg trodde biltema kaldavfetting, TW (Turtle wax) shampo og pusseskinn var "the shit", noe det så absolutt ikke er. Jeg kjøpte meg maskin, leste opp og ned i mente, og prøvde meg frem på egen bruksbil, som skrotes når den må repareres.

Anbefaler deg å kjøpe skikkelig maskin om du har mulighet til det, tung korrigering tar TID, selv med ei god DA-maskin, men det tar enda lengre tid med ei rimeligere maskin. Ender fort opp med å gå drit lei altså!

Ei skikkelig maskin får du også solgt rimelig greit her på forumet, om dette egentlig ikke var noe for deg likevel..

Bilnerden.no har tilbud på Rupes 15 og Rupes 21 denne uken, gode maskiner som er mye brukt av detailere verden over. Finnes en del poster om disse maskinene her inne.

Selv endte jeg opp med Rupes 15. Har kun brukt den på 1 bil, uten noe annet å sammenligne med, men for hva det er verdt synes jeg det var inspirerende å se hva man kunne få til med litt maskinkjøring!

Men hva maskin angår: man får ikke i pose og sekk med noen maskin, dessverre. Kjøper man Rupes DA "må" man ha en billigere DA med mulighet til spotpads (mindre bakplate og puter for trange områder) kjøper man Flex DA får man i teorien litt bedre korrigering enn med Rupes, da Flex har tvungen rotasjon - noe som skaper mer varme, men vanskeligere å kjøre for en nybegynner.

En kestrel/krauss er billig og har mulighet for spotpads, men den korrigerer dårligere enn Rupes og Flex.

Mange begynner med kestrel/krauss, og beholder denne som en maskin nr. 3 for trange områder med spotpads.

Skjønner deg godt om du ikke blir noe klokere av denne posten, jeg forstår nesten ikke selv hva jeg mener :D

Les deg opp på guider, tester og alt du finner av nyttig informasjon her inne, det er gull verdt! Alt er forresten nyttig av det du leser på dcn :)

Endret av chrefs
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Brukte du alternativ beregning på denne ved import? Hva ble summen til staten? :) tenker på import selv :)

Endret av Hnorstrøm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Brukte du alternativ beregning på denne ved import? Hva ble summen til staten? :) tenker på import selv :)

Nei, brukte vanlige regler. 1. gangs registrert i august 1994, 1300kg 1,308 liter, 239hk kom på 21.000kr inkludert vrakpant. Altså ikke så ille.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det var jo ikke en gal pris, sikler veldig på RX7 selv :) Gratulerer med bra bil !

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Espen og Christian du tenker på? Veldig dyktige karer det ja ;) Ikke for det, finnes mange dyktige rundt omkring i trondheim, begynner å bli noen av oss innpå her nå.

Har Espen og Christian ett brukernavn her på forumet? Er kanskje Christian som har svart over her?

Er emget interessert i å overvære en runde og få noen nybegynnertips. Om så være gratisarbeidende håndtlanger når noen andres bil skal shines, i bytte mot tips og opplæring :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Siden vi er godt omtalt i denne tråden allerede så kan jo iallefall jeg (Espen) gi lyd i fra meg :-) Bare å stikke innom i Stubbsvingen 34 så skal gutten få tips. Sparker gjerne dekk på en RX7. Send meg en PM så avtaler vi.

Vi skal forøvrig ta en bil i helga og det blir flere muligheter fremover til å lære om du vil. Du bor på rett plass for å lære detailing.

Endret av Lysholm
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive