Gå til innhold

Passer felgene?


Aero

Recommended Posts

Passer felger fra Saab 9-5 (5*112) over på lexus i200 (5*114,3)? Litt usikker på om dei siste tallene er så stor forskjell at dei ikkje passer..? Må en ha slingrebolter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Må nok bruke slingrebolter ja.

En annen ting er jo om senteret har lik diameter, da må du evt bruke senteringsringer slik at det blir riktig.

samt hvordan det blir med bredde og inpress.

Men 5x112 er jo generelt VAG, Mercedes og noe Ford felger, Saab har vel 5x110 som Ivar sier

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

De passer ikke direkte!
selv 4x 101,6mm passer ikke med 4x100mm

Kom noen sekunder for sent.
Svært viktig med riktige senterringer også som conker nevner!

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis felgene har hvert på saab er de 5x110, er felgene 5x112 er det brukt slingrebolter på saaben. Å ja 5x112 passer 5x114 med slingrebolter. Bare ordne med riktig senterringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Mener å ha lest at slingrebolter kan brukes på opp til 2mm (5-112 på 5-110 feks) men 4 mm er masse på så små marginer. Så har du også senterhull mot nav.

Stemmer dette.

Forutsetningen er at felgene er 112 -> 114, eller 112->110

Ellers må det nok borres nye hull.. noe som burde bli gjort av noen med riktig utstyr.

Alternativt og kanskje beste løsning er da heller å bruke en adapter spacer, om disse er å oppdrive fra 110 til 114.

Da forutsetter jo det at felgens bredde og ET tilsier at du har plass til et adapter da disse ofte er ganske brede da du trenger en del gods for at bolter skal sitte tilstrekkelig..

Her gjelder jo også senter diameter også, samt det vil slite noe mer på hjullager.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette.

Forutsetningen er at felgene er 112 -> 114, eller 112->110

Ellers må det nok borres nye hull.. noe som burde bli gjort av noen med riktig utstyr.

Alternativt og kanskje beste løsning er da heller å bruke en adapter spacer, om disse er å oppdrive fra 110 til 114.

Da forutsetter jo det at felgens bredde og ET tilsier at du har plass til et adapter da disse ofte er ganske brede da du trenger en del gods for at bolter skal sitte tilstrekkelig..

Her gjelder jo også senter diameter også, samt det vil slite noe mer på hjullager.

Ja, selfølgeligt glemte eg ET.

Men i dette tilfelle er det vel bedre og få sveist felgen og få borret nye hull.

Er det høyt nok et at det er plass til adapter(som vil koste tilsvarende sveise og borre hull) og en da ender på et innenfor de oppgitte i vognkort +/- 7,5mm så skal det ikkje være mer slitasje som felger med tilsvarende et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det tynneste adapteret jeg har sett for endring av boltsirkel var 45mm, så hvis felgen man har er i nærheten av originalt innpress vil det uten unntak havne langt utenfor hva som er tillatt.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-volvoRsport-

Det tynneste adapteret jeg har sett for endring av boltsirkel var 45mm, så hvis felgen man har er i nærheten av originalt innpress vil det uten unntak havne langt utenfor hva som er tillatt.

Manton lager ombygningsspacere ned til ihvertfall 18mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

For mitt vedkommende måtte jeg fremdeles hatt felger med innpress på 58 for å få ET på 40, som er det jeg har nå... og utvalget i felger med ET der ute er ganske magert. Omtrent som utvalget i felger over 17" med boltsirkel 4x114,3 :P Blir vel til at jeg bytter nav til 5x114,3 når bremser og felger er utslitte...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...