Marius Engel

Lakk kjennes ut som sandpapir. Hva gjør jeg?

Hei.

Jeg har en Nissan Leaf metallic svart som er en måned gammel. Jeg vasket den ganske kjapt etter at jeg fikk den for å legge på voks. Brukte swisswax shield.

Vasket med avfetting, surfex og bøtte og vaskehanske.

Begge gangene har jeg merket at lakken fra midt på døren ser fin og blank ut, men den kjennes ut som fint sandpapir.

Er det lakken som er ruglete, eller er har ikke jeg fått vekk all møkken?

Hva gjør jeg for å få den helt glatt? Holder det med ny vask, korrosol og clay, eller må jeg til med rubbing/polering?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville prøvd med en flaske prickbort og se om det går bort da..

denne gjør under på traffikfilm som ofte kjennes ru ut.

Fås kjøpt på visse bensinstasjoner, meca osv.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er asfaltflekker ja. Det blir alltid sånn etter noen uker uten prickbort/kaldavfetting.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan prøve prickbort ja. Men hvis jeg nå har vokset det inne under swisswax shield, blir det da verre å få vekk? Prøvde selaclean kaldavfetting på tørr lakk. Det gjorde opelen sykt ren, men ikke Leafen. Lurte på om swisswax over asfaltflekkene kunne ha skylden?

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok ikke vanskelig å få bort selv om du har lagt voks. Voksen biter seg nok ikke fast til skitt og asfalt. Ofte så vil mye av dette løsne når man legger voksen. Var det nuppete når du la voksen?

Ville lagt ny voks når du har fått lakken helt ren.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen vei utenom MAC 124 Prickbort eller annen avfetting som tar asfalt. Gjenta behandlingen til nuppene er borte. Når nuppene er borte, og lakken er ren, legges et nytt lag voks ved behov. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ingen vei utenom MAC 124 Prickbort eller annen avfetting som tar asfalt. Gjenta behandlingen til nuppene er borte. Når nuppene er borte, og lakken er ren, legges et nytt lag voks ved behov. ;)

What he said

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk. Jeg er overbevist :) Skal forsøke dette ved neste vask :) pricbort står i gangen nå, så da er uhvertfall den på plass.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok ikke vanskelig å få bort selv om du har lagt voks. Voksen biter seg nok ikke fast til skitt og asfalt. Ofte så vil mye av dette løsne når man legger voksen. Var det nuppete når du la voksen?

Ville lagt ny voks når du har fått lakken helt ren.

Og ja. Jeg kjente at det var nuppete/ru når jeg la voksen. Da kun nederst på dørene, der jeg avsluttet.

Og når jeg tenker hardt etter, så ble klutene litt møkkete når jeg buffet av voksen. Så det kan nok stemme at det er asfalt ja :)

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ja. Jeg kjente at det var nuppete/ru når jeg la voksen.

Og når jeg tenker hardt etter, så ble klutene litt møkkete når jeg buffet av voksen. Så det kan nok stemme at det er asfalt ja :)

Grøss :wacko:

Av det jeg har forstått så har du nok gjort mer skade enn pleie for lakken når du la voksen!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jaja. Så gale nekter jeg å tro at det er. Men, man lærer aldri om man skal være redd for å feile hele tiden :)

Endret av Marius Engel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grøss :wacko:

Av det jeg har forstått så har du nok gjort mer skade enn pleie for lakken når du la voksen!

Så gale er det nok ikkje. Voks legges vanligvis ganske lett på lakken, å om så lenge det ikkje har blitt dratt prikker frem og tilbake så er det nok ingen nye riper/små riper.
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir Prickbort en erstatning for clayen, eller bør man ta en runde med clay i tillegg for å få bort "nupper" i lakken før voksing?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir Prickbort en erstatning for clayen, eller bør man ta en runde med clay i tillegg for å få bort "nupper" i lakken før voksing?

Prickbort og IronX erstatter clay i stor grad. De fjerner asfalt, bremsestøv og sveverust/piggrust. Men som med alt annet innen detailing, handler man etter hvordan objektet reagerer på behandlingen. Kort fortalt sjekker man om nuppene er borte. Om de ikke er det, kan en enten gjenta behandlingen, eller ta de siste nuppene med clay. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en bag test etter prickbort og ironx for å se om du har fått bort alt av nupper:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta en bag test etter prickbort og ironx for å se om du har fått bort alt av nupper:)

Bag test? :) Hva er det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

du tar en plastpose over handen og stryker lett på panelet der du tror det er noe nupper eller noe annet, du får en følelse gange 1000 nesten med pose en ved bar hand:) prøv

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En solid dose prickbort gjorde susen. Med bag test fant jeg kun noen få prikker her og der som ikke var borte etter prickbort, surfex og korrosol. Men mer enn rent nok. Med fingrene fant jeg ingenting.

Fungerer egentlig korrosol på våt lakk? Problemet er at man skal bruke både prickbort og korrosol på tørr lakk. Jeg har ikke tolmodighet til å tørke bilen mer enn en gang :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare du lar det meste av vannet renne av så funker det greit.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de andre over her sier bruk prickbort eller surfex på disse nuppene la så dette godtgjørelse seg om bilen er kald og står i skyggen.

Spyl så dette av og vask men lær deg litt om clay også de fleste produsentene selger dette som hyllevare. Dette tar de værste tjæreflekkene skånsomt legg så på voks igjen voila ....

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive