Gå til innhold

TEST MG NXT vs CG Maxi Suds II


Knut Endre

Recommended Posts

Knut Endre

Hei

Nå nærmer våren seg og jeg tok en skikkelig vårvask på bilene i går. Begynte å handle inn proffutstyr for 2 år siden, og bare handlet inn på hva jeg har lest av anbefalinger på forumet her. Har til nå vasket med CG Maxi Suds II og CG Citrus Gloss. Men nå har jeg gått tom for såpe. Etter litt lesing på forumet, gikk jeg derfor til innkjøp av MG NXT shampoo.

2014-03-21202809.jpg

Tid for sammenligningstest:

Bil Subaru Outback. Ble på sommeren i 2013 vasket, clayet og behandlet med 3 step`en til meguiars. (rens, polish, voks) Og vasket jevnlig gjennom høsten og vinteren.

- Først avfetting (blanding av prickbort og surfex i balndingsforhold 1:10 av hver type.

- Deretter skumla jeg med NXT i skumkanonen. Ga bra med såpe, like bra som Citrus Gloss.

- Spylte av bilen og gjorde klart for berøringsvask, som det heter så fint.

Delte opp såpene i to bøtter; en med NXT og en med det siste jeg hadde igjen av maxi suds. Maxi har vært veldig dryg i bruk. Bare en liten sprut i bøtta har vært nok. Selv om man blir skeptisk til at man har hatt nok oppi bøtta, fordi man ikke ser noe såpe på bilen. Men resultatet har blitt bra. Har bilen vært skitten har jeg spedd på med litt Citrus Gloss som er litt sterkere såpe.

Derfor var jeg spent på blandingsforholdet på NXT. PÅ kanna står det 4 korker per 16-18 liter. Jeg helte oppi 3 korker og begynte å vaske.

Delte opp vasken slik at venstre side av bilen ble vasket med maxi suds, og høyre side med NXT.

Etter avspyling ble resultatet slik:

Maxi suds II:

2014-03-21181552.jpg

Meguiars NXT:

2014-03-21181544.jpg

- Vil først si at jeg er imponert av hvor mye som ligger igjen av voksen etter et lite år og mange vasker. Men nå begynner det å bli lite igjen, ser den... Men det viser hvor effektiv Maxi Suds er samtidig som den skåner voksen.

Nå skal ikke Maxi ha noe vokslag i såpa (som jeg vet om), men sjekk forskjellen i avrenning! NXT virker som den har tatt med seg voksen i større grad. Selve vaskeresultatet var faktisk litt bedre på NXT, og den skummet mer. Men når jeg kjenner på lakken etterpå virker den renere, men mindre glatt, i forhold til der jeg har vasket med Maxi.

- Da er jo det store spørsmålet: Har jeg hatt for sterk blanding av NXT selv om jeg brukte mindre enn hva som står "på pakken"? Har lyst på renseeffekten som NXT har, men samtidig beholde finishen som Maxi Suds etterlater. Siden jeg er litt grønn på området fremdeles, så må jeg prøve meg fram. Men det var en nyttig lærdom jeg gjorde i dag. Skal prøve like tynn blanding av NXT som det jeg har brukt på Maxi Suds, så får vi se om det hjelper på resultatet. Vil jo ikke fjerne voks! Jeg er av den late typen her inne, som tar i et tak på sommeren, med full lakkbehandling. Deretter går det bare i vanlige håndvask 1 gang i måneden. Og da er det viktig at voksen ligger på og beskytter så lenge som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

NXT fikk jeg 3 litr av og peisa på med mye bare for å få brukt opp ;) Synes maxi suds og duragloss(901) er de beste shampooene.Meen, NXT er jammen bra den også!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg liker veldig godt NXT-såpen, men har klart å rote vekk dunken min. Uansett om den stripper voks eller ikke, den gjør rent, lukter godt, har god glid og er drøy i bruk.

Jeg pleide blande 1-2 korker på 18-20 liter vann, og det var mer enn nok.

Og det tar ikke så lang tid å legge et lag voks heller. Jeg mener, hvis jeg kan spandere 3-4 timer på vask av bilen, så kan jeg spandere en halvtime-førti minutter ekstra på å legge og buffe voks. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

- Først avfetting (blanding av prickbort og surfex i balndingsforhold 1:10 av hver type.

Blander du surfex og prickbort? Det er jo vel kjemisk umulig? Petroleum vs vannløselig??

Endret av Mz6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er naivt å tro at en vanlig såpe klarer å vaske bort voks, spesielt siden det er nesten 1 år siden voksen ble lagt og den aldri slites jevnt over hele bilen. NXT såpen fikk et ufortjent rykte om at den var så fryktelig sterk pga et feilprodusert parti som ble levert til norge for 6-8 år siden, siden da har ryktene om denne vokstrippende såpen vokst seg stor ;)

Ps. å blande prikkbort med vann er bare tull, den vil aldri blande seg 100%, og det gir ingen mening å skulle gjøre den mindre effektiv :)

Edit: Leif...

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Endre

Blander du surfex og prickbort? Det er jo vel kjemisk umulig? Petroleum vs vannløselig??

Som sagt. Jeg er bare amatør, og vet ikke hva jeg driver med. Har handlet inn inn produkter etter å lest anbefalinger på forumet.

Men hva er vitsen med surfex da hvis den ikke kan blandes med prickbort? Surfex lukter bare fælt og ødelegger jo bare plast og gummi jeg bruker den på (blir grått)

Godt tips du kom med der! Holder meg bare til prickbort framover.

Jeg mener det er naivt å tro at en vanlig såpe klarer å vaske bort voks, spesielt siden det er nesten 1 år siden voksen ble lagt og den aldri slites jevnt over hele bilen. NXT såpen fikk et ufortjent rykte om at den var så fryktelig sterk pga et feilprodusert parti som ble levert til norge for 6-8 år siden, siden da har ryktene om denne vokstrippende såpen vokst seg stor ;)

Ps. å blande prikkbort med vann er bare tull, den vil aldri blande seg 100%, og det gir ingen mening å skulle gjøre den mindre effektiv :)

Edit: Leif...

De ryktene om NXT visste jeg ikke noe om. Dette var basert på egen erfaring i helgen. Jeg ser selv at vannet preller finere av der jeg har vasket med maxi suds. Jeg tror ikke NXT har fjernet all voks på bare èn vask, men jeg ser at jeg må bruke en tynnere blanding neste gang. For øvrig prøvde jeg NXT på en gammel bil i dag som aldri har vært polert i våres eie, og den har aldri blitt så ren før! NXT gjør vaskejobben bra, men jeg er usikker på prelle-effekten etter vask.

Ikke tynne ut prickborten?? Da ber man jo om å strippe av all voks. 100% prickbort er noe man bruker den dagen man skal gå i gang med hardvask, for å fjerne gammel voks, slik at man kan polere og legge på ny voks. Eller har jeg misforstått det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt. Jeg er bare amatør, og vet ikke hva jeg driver med. Har handlet inn inn produkter etter å lest anbefalinger på forumet.

Men hva er vitsen med surfex da hvis den ikke kan blandes med prickbort? Surfex lukter bare fælt og ødelegger jo bare plast og gummi jeg bruker den på (blir grått)

Godt tips du kom med der! Holder meg bare til prickbort framover.

De ryktene om NXT visste jeg ikke noe om. Dette var basert på egen erfaring i helgen. Jeg ser selv at vannet preller finere av der jeg har vasket med maxi suds. Jeg tror ikke NXT har fjernet all voks på bare èn vask, men jeg ser at jeg må bruke en tynnere blanding neste gang. For øvrig prøvde jeg NXT på en gammel bil i dag som aldri har vært polert i våres eie, og den har aldri blitt så ren før! NXT gjør vaskejobben bra, men jeg er usikker på prelle-effekten etter vask.

Ikke tynne ut prickborten?? Da ber man jo om å strippe av all voks. 100% prickbort er noe man bruker den dagen man skal gå i gang med hardvask, for å fjerne gammel voks, slik at man kan polere og legge på ny voks. Eller har jeg misforstått det også?

Bruk for all del begge. Det trengs! :)

Legg ren Prickbort på tørr bil. La virke et par minutter, og la IKKE tørke!

Legg så Surfex (blandet etter type vask. Sterk 1:5, nyvokset bil 1:30-1:40-ish) over Prickborten.

La virke litt til, ikke tørke.

Så skum og det andre du gjør :) Stå på!

Edit: Prickbort blandes ikke med vann. Oppfører seg litt som olje. Prickbort er etter sigende grei mot vokslaget!

Kan bruke Prickbort sjeldnere på sommeren når det ikke er like mye salt som løser opp asfalt :) 2-3-4 vask f.eks.

Men bruk Prickbort på vinteren! Rent!

Endret av Mz6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tynne ut prickborten?? Da ber man jo om å strippe av all voks. 100% prickbort er noe man bruker den dagen man skal gå i gang med hardvask, for å fjerne gammel voks, slik at man kan polere og legge på ny voks. Eller har jeg misforstått det også?

Hvis du har brukt surfex ren skjønner jeg godt at du har fått skjolder på plast o.l, surfex blandes ut 1:20-1:40 med vann og er en alkalisk avfetting som løser opp møkk som prikkbort ikke tar. Prikkbort brukes ren (kan ikke blandes ut) og er en kaldavfetting som er forholdsvis snill mot voksen, og den tar en del asfaltprikker o.l som ikke surfex tar, behovet for prikkbort er størst på vinteren.

Det er bedre å bruke disse avfettingene før håndvask for å redusere sjansen for vaskeriper når du skal "gnikke" lakken ren, om det går litt hardt utover voksen kan du tenke på at det tar mye kortere tid å legge et nytt lag med voks enn å korrigere vekk vaskeriper fordi forvasken har vært for dårlig. Bruk surfex før hver håndvask, og prikkbort ved behov (når lakken kjennes nuppete ut) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut Endre

Hvis du har brukt surfex ren skjønner jeg godt at du har fått skjolder på plast o.l, surfex blandes ut 1:20-1:40 med vann og er en alkalisk avfetting som løser opp møkk som prikkbort ikke tar. Prikkbort brukes ren (kan ikke blandes ut) og er en kaldavfetting som er forholdsvis snill mot voksen, og den tar en del asfaltprikker o.l som ikke surfex tar, behovet for prikkbort er størst på vinteren.

Det er bedre å bruke disse avfettingene før håndvask for å redusere sjansen for vaskeriper når du skal "gnikke" lakken ren, om det går litt hardt utover voksen kan du tenke på at det tar mye kortere tid å legge et nytt lag med voks enn å korrigere vekk vaskeriper fordi forvasken har vært for dårlig. Bruk surfex før hver håndvask, og prikkbort ved behov (når lakken kjennes nuppete ut) ;)

Takker for oversiktlig svar. Nå vet jeg mer. Skal bruke 1:40 surfex på vanlig vask. Og prickbort ved behov spesielt om vinteren :)

Nå gjenstår bare å polere å vokse bilen på nytt og se hvordan det holder seg fremover. Men holder en knapp på den maxi suds såpa. Uansett om NXT er en god såpe og skal være snill mot voksen når man blander den ut, så etterlater maxi suds en mer prellende effekt. Men vaskeresultatet ble bedre med NXT....Vanskelig å velge. Kanskje vaske oftere og gå for maxi suds såpa?

Uansett takker for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...