Jump to content
Sign in to follow this  
Aero

Varmt eller kaldt vann på vasking av bil?

Recommended Posts

Aero

Bruker folk å koble HT til varmtvann? Og på jobben har vi en karcher HT med dieselvarmer som eg bruker i ny og ne,hvor varmt vann kan en bruke? Med tanke på voksen,tåler voks 80 grader varmt vann fra en kraftig HT?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tommy

Jeg bruker 90gr, når jeg skal klargjøre en bil for polering, ved vanlig vedlikeholdsvask, så bruker jeg kroppstemp (er lett å kjenne, med å stikke hånda i bøtta)

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Bruker kun kaldt vann, evt. småvarmt/lunka vann i bøtta på vinteren for å ikke fryse fingrene av seg, men kun kaldvann i HT.

Vil tro at varmt vann oppimot 90 grader vil slite mer på voksen, men vannet vil jo kjøles ned fra det kommer ut av spyleren til det treffer lakken, så hvor varmt vannet som treffer lakken er vil jo være litt usikkert. Men ser ikke helt behovet for varmvann i.fht rengjøringseffekt, kun comfort. Om du skal ha så varmt vann at du kan spyle av asfaltprikker, regner jeg med voksen tar kveld i samme slengen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
-volvoRsport-

Men ser ikke helt behovet for varmvann i.fht rengjøringseffekt, kun comfort.

Varmtvann har ganske mye å si for rengjøringseffekten, merker stor forskjell på f.eks. 60 grader varmt vann og kaldtvann.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Blankbil / polishduden

Tok traktoren i fjor. Kaldt vann med ht, masse kjemikalier, ikke noe funka på 15år gammel dritt. Låne en dieselvarma vasker og spyla den ren med 90gr vann uten noe annet

Share this post


Link to post
Share on other sites
trogha

Varmtvann har ganske mye å si for rengjøringseffekten, merker stor forskjell på f.eks. 60 grader varmt vann og kaldtvann.

På en bil som vaskes, poleres og vokses jevnlig, ser jeg ikke behovet for varmtvann.

Men generelt vil jo selvfølgelig varmt vann være mer effektivt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
paramed

Leverandøren av HT på jobben anbefalte lunkent vann i HT, men ikke mer enn ca 35 grader da det ville begynne ta vokslaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mighty

Jeg stiller som regel spyleren på 70 grader ved vanlig vask. Synes det funker greit.

Share this post


Link to post
Share on other sites
abc

Jeg har dessverre opplevd at varmtvann er en utmerket måte å forstørre steinsprangene på. Ikke rent lite heller :(

Eksempelet med traktoren over her er jeg helt enig i. Alt til sitt bruk. Bør nok brukes med sunn skepsis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
erikstein

Til klargjøring rundt 70-90 grader. Vanlig vask, kaldt vann.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Jeg har dessverre opplevd at varmtvann er en utmerket måte å forstørre steinsprangene på. Ikke rent lite heller :(

Eksempelet med traktoren over her er jeg helt enig i. Alt til sitt bruk. Bør nok brukes med sunn skepsis.

At lakken faller av rundt steinsprang betyr at lakken rundt skaden allerede har løsnet fra underlaget og samler skitt og fukt. Greit å få utbedret slikt. Varmt vann og HT fremskynder at lakken løsner. Kaldt vann med hageslange lar nok lakken rundt skaden sitte på lenger, men bevarer også en tidsinnstilt rustbombe...

Share this post


Link to post
Share on other sites
abc

At lakken faller av rundt steinsprang betyr at lakken rundt skaden allerede har løsnet fra underlaget og samler skitt og fukt. Greit å få utbedret slikt. Varmt vann og HT fremskynder at lakken løsner. Kaldt vann med hageslange lar nok lakken rundt skaden sitte på lenger, men bevarer også en tidsinnstilt rustbombe...

Nja... Fronten er plast og alu. Og det var veldig mye verre etter enn før på en bil som ser høytrykk med kaldt vann et par ganger i uken til vanlig, dvs jeg gjorde stor skade ganske så fort.

Det eneste som var nytt var egentlig at jeg brukte varmt vann. Jeg gikk nok for hardt på her med for høy temperatur uten at jeg bevisst la opp til det.

Kan det være at plast slipper lakken lettere enn metall når man har et steinsprang i den?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Nja...

Njo...lakk rundt skaden slipper lettere når smuss og fukt kommer til. På plast har man varme å tenke på også, som gjør at lakk slipper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...