• 0
_Anders_P85+

Hvilke deler av detailjobben kan man gjøre selv?

Spørsmål

Hei dere,

Takk for flere fine tilbud på jobben! Har imidlertid brukt de siste dagene på å sette meg veldig inn i temaet.

Har kommet til at jeg vil ha en så glossy bil som mulig til enhver tid. Om evnt tid og interesse skulle svinge fremover, vil jeg fremdeles sette meg inn i hva som gjelder. Om noen har lyst til å være behjelpelig med sine erfaringer ville jeg satt stor pris på dette.

1. Generell vask vil gjøres med enkel spyling i vaskehaller. Her kan man vel ta det meste av vask, men poleringsjobber bør kanskje gjøres i et mer støvfritt miljø?

2. Grunnjobb: Bilen min er pr nå ny, i grunn en uviktig detalj... bilen skal vel alltid ha en "tett" grunnforsegling..? Denne jobben gjøres for å a) legge et ekstra belegg på den myke fabrikklakken for beskyttelse mot swirls, riper og uv stråler og B) fungere som ekstra glansfremmer, da sammen med evetuelle lag med "underpolish"?

Her er det tydeligvis mange produkter, blant dem jeg husker pr nå, altså mest nevnt i sistleste forumer = Glare, Opti coat, og ekstremt mange andre, som virker å være av tilnærmet eller lik kvalitet. Forskjellene her virker på meg veldig subjektive og tilfeldige.

Det opereres med ulike "garantier" fra noen mnd til 10 år. En gjenganger virker å være i overkant av ett år. Spørsmålet mitt først og fremst rundt dette er om man vil få et bedre resultat ved å gå over bilen oftere? En test jeg leste mente at glansen i alle tilfeller blir sterkt svekket allerede etter 1-2 mnd. Hva ville gain vært ved å lakkforsegle bilen på nytt hver 2.mnd?

Forsegling virker å være mer giftig og kjemisk, mens voksene kan være av mer miljøvennlig variant?

3. Etter man har forseglet forstår jeg det at man gjerne kun vasker bilen, evnt forbehandler bilen og vokser eller bruker noe slags polish?

Hvis man skal gå for å ha en bil som blender forbipasserende i den grad at de må bruke solbriller for å titte, hva er det beste tipset?

Siden jeg ikke har tilgang til vaskeplass, annet enn fellesanlegg, og tilnærmet null erfaring med poleringsmaskin, bør man kanskje la andre ta seg av mye av jobben, eller hvor langt ville man latt en ekstremt perfeksjonistisk og relativt potent person gå løs på en dyr bil? Evnt hvilke deler av jobben(e) kan man gjøre selv?

Setter stor pris på litt veileding her av noen ildsjeler - for å få en litt bedre pekepinn på hva jeg har foran meg neste årene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

7 svar til spørsmålet

• 0

Du kan jo sjekke jobben jeg gjorde på denne Klikk meg for litt inspirasjon til å komme i gang med din egen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

(.....)

1. Polering kan ikke gjøres i en selvvaskehall. Da ville du nok blitt kasta ut rimelig fort også :P

2. Forseglinger som lover gull og grønne skoger og "vedlikeholdsfritt" i lange tider er gjerne for godt til å være sant. Hvis du for eksempel vil levere bilen din til en entusiast her på forumet, legger han eller hun en forsegling eller voks som dere blir enige om og så får du tips om hva du kan gjøre for å vedlikeholde resultatet. En god voks som tåler litt f.eks AutoGlym HD eller Swissvax Shield gir en langvarig beskyttelse, hvert fall nå som været blir tørrere og bedre. Husk at forarbeidet til påleggingen av beskyttelsen betyr mye for sluttresultatet på varighet. LSP-en (last step product, f. eks voks) gir ikke noe beskyttelse mot riper. Den gjør derimot vasken til en lek sammenlignet med en ubeskyttet lakk.

3. Når du har beskyttet bilen med en LSP, blir bilen som sagt lettere å holde ren (og skinnende). Hvis du vil ha en blank ripefri bil, er det viktigste et godt forarbeide med maskinpolering for å fjerne defekter.

Detailing er ingen heksekunst. Du kan fint gjøre det selv, men det krever selvfølgelig endel investering i form av produkter og at du leser deg litt opp på fremgangsmåter. Jeg tipper du blir smittet av basillen når du først begynner og får et blankt resultat og oppdager hvor mer lettvint det er å vaske og vedlikeholde bilen på den riktige måten med riktige produkter, så kjør på ^_^:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

... og oppdager hvor mer lettvint det er å vaske og vedlikeholde bilen på den riktige måten med riktige produkter...

Lettvint hmm...

Tid brukt på vask og polering av egen bil i 1993: 6 timer

Tid brukt på vask og polering av egen bil i 2013: 40 timer

No pain, no gain :)

3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Lettvint hmm...

Haha! :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Lettvint hmm...

Tror jeg ville snudd det ordtaket :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Haha. Det er noe i det du sier Øyvind, men det er jo også stor forskjell på resultatet.

• Her er det et bilde av min bil i 2009. På denne tiden brukte jeg 4-6 timer noen ganger i året på å polere bilen for hånd.
  • Her er det et bilde av bilen min i 2011. Dette var dette året jeg ble medlem her og siden jeg allrede likte å holde på med polering så gikk det med meg som de fleste slik at mye penger og tid ble brukt på bilpleie og jeg endte opp med enda blankere bil. Første runde med maskin og skikkelige produkter gikk det ca 40 timer på (kun utvendig).
  • Etterhvert så ble det slik at mye vil ha mer og jeg endte opp med en hellakkering som jeg tipper at kostet ca like mye som jeg har brukt på bilpleieprodukter og ting. Dette skjedde ifjord, bilen begynner å se meget bra ut. Likevel sitter jeg å har planer om å våtslipe lakken. Galskap? Ja det er egentlig det. Den dag idag ser den slik ut.
Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Lettvint hmm...

Haha :lol: Kverulant!! :P Poleringa gjør jo denne hobbyen alt annet enn lettvint, men har aldri vært så effektiv og fornøyd etter vask som da jeg begynte å følge prinsippene som deles her inne.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive