• 0
Henrikooo

Litt inspirasjon til nybegynnere

Spørsmål

Heisann!

Dette er nok ikke like interessant for alle, men tenkte jeg kunne lage et lite innlegg om hva man kan få til med relativt enkelt (og billig) utstyr. :)

Tidligere har jeg holdt på for hånd og brukt såpe, svamp, pusseskinn og andre remedier jeg fikk til en billig penge på bensinstasjonen. Jeg syntes det ble lekkert, men etter jeg klarte å rote meg inn på denne siden har jeg oppdaget en helt ny verden av bilpleie!

For et par år siden tok jeg steget over til 3-step fra Meguiar's (DC paint cleaner, DCpolish og NXT 2.0 voks) og gjorde all jobben for hånd. Resultatet ble vel det man kan kalle "fin langt fra, men langt ifra fin". På avstand så alt perfekt ut, men når man så nærmere var det massevis av swirls og småriper.

Jeg har i år tatt steget over til en relativt enkel DA-maskin fra Clas Ohlson og pads fra Sonax.

Jeg var litt redd for å sette igang med maskin, men hoppet i det. Ettersom jeg har ganske enkelt utstyr så hadde jeg ikke forventet et supert resultat, men i forhold til å ta alt for hånd ble jeg nesten sjokkert over hvor mye bedre det ble!! Man får ikke vekk alt, men utrolig mye mer enn hvis man gjør det for hånd.

Utstyret jeg har nå er som følger:

- Prickbort

- Iron X

- Meguiar's NXT Car Wash

- Clay

- Meguiar's Ultimate Compound

- Meguiar's NXT 2.0 voks

- X. antall vaskehansker

- X. antall mikrofiberkluter

- DA-maskin fra Clas Ohlson

- Sonax pads

Jeg legger ved noen utvalgte bilder her. Førbildene er tatt etter Prickbort, Iron X, vask og Clay, mens på etter-bildene har jeg gått over med maskin og Ultimate Compound. Dette kan på _ingen måter_ sammenlignes med det proffene og entusiastene driver med, men som nybegynner med lite (og relativt billig) utstyr er jeg ganske fornøyd med resultatet:

Før (den hvite ripen på toppen må det hardere skyts til å ta):

2014-03-21%2019.49.10.jpg

Etter:

2014-03-21%2019.57.24.jpg

Før:

2014-03-21%2020.04.07.jpg

Etter:

2014-03-21%2020.13.16.jpg

Før:

2014-03-21%2020.14.54.jpg

Etter:

2014-03-21%2020.20.06.jpg

Neste steg er NXT 2.0 voks!

Jeg er ikke akkurat proff til å ta bilder, men har prøvd å ta fra akkurat samme vinkel med samme lysforhold. Håper det gir et greit inntrykk av hvor mye riper jeg har fjernet. Har fått vekk mye synlige riper, men ikke de som er så dype at man kjenner de godt med neglen.

Denne detailingen imponerer vel ingen og jeg har fortsatt MASSE å lære når det gjelder teknikker og hvilke produkter jeg skal bruke osv. Men jeg håper dette kan være bittelitt til inspirasjon for de som enten har et stramt budsjett eller lurer på om de så smått skal ta steget over til en DA-maskin :)

Jeg har ikke 100% kontroll på hvor mye jeg har brukt på utstyr, men alt i alt tror jeg ikke det er særlig mye mer enn 2500,-, ikke så ekstremt mye med andre ord.

Kom gjerne med ris og ros! Dette er mitt første "store" innlegg, så hvis jeg driver med vranglære eller bruker feil ord og uttrykk er det bare å arrestere meg :P

Takk for meg!

Endret av Henrikooo
4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

8 svar til spørsmålet

• 0

Har selv brukt Clas Ohlson da maskina med sonax pads men det ble pensjonert etter siste jobb jeg tokk nå.. hatt den da i 3 år å den har blitt mye brukt til å rydde opp i hologrammer osv. så mye maskin for penga der egentlig :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har selv brukt Clas Ohlson da maskina med sonax pads men det ble pensjonert etter siste jobb jeg tokk nå.. hatt den da i 3 år å den har blitt mye brukt til å rydde opp i hologrammer osv. så mye maskin for penga der egentlig :)

Synes denne maskinen er grei å jobbe med og gir et godt resultat i forhold til prisen. Dog har jeg ingenting å sammenligne med ettersom dette er den første maskinen jeg har brukt. Tipper jeg får en liten aha-opplevelse når jeg investerer i bedre og dyrere utstyr :)

Så langt, etter noen timers bruk, så er jeg ihvertfall fornøyd. Det eneste jeg har litt å utsette på er lyden. Den bråker noe helt forferdelig! Kan ikke holde på på kvelden, selv i garasjen med døren igjen :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Godt å se at man kan få til greie resultater uten å selge ei nyre også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Godt å se at man kan få til greie resultater uten å selge ei nyre også :)

Ja, det trenger ikke å koste så enormt mye! Skal man kjøpe alt fra Biltema eller Turtle Wax, så kommer man vel fort over tusenlappen. Da synes jeg absolutt det er verdt å legge på en tusenlapp til og dermed få et mye bedre resultat. I tillegg er det ubeskrivelig mye lettere å jobbe med maskin enn å ta alt for hånd :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg starta i den billige enden.. med 2 hodet da maskin sonax pads å ei flaske Scholl s30+ noen skarve mf kluter.. så fant jeg en einhell roterende i garasjen til fattern.. handla bakplate å pads til den så har det bare balla på seg. Ble hekta gitt! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Fikk dempa mye der :) Det skal nok ikke mange tusen til i utstyr for å klare å få til ett greit resultat.Jeg begynte med nesten kun dyre produkter.Nå kan jeg å bruke dem og kan prøve ut nye og ofte billigere produkter.God og effektiv maskin er igrunn viktigst for å få jobben gjort :) Alt er bedre enn for hånd som tar evigheter :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg starta i den billige enden.. med 2 hodet da maskin sonax pads å ei flaske Scholl s30+ noen skarve mf kluter.. så fant jeg en einhell roterende i garasjen til fattern.. handla bakplate å pads til den så har det bare balla på seg. Ble hekta gitt! :)

Jeg er student nå, så jeg er nødt til å bruke billig utstyr. Gruer meg egentlig til pengene begynner å tikke inn på konto! Tipper at alt for mye av det kommer til å gå med til bilen :P

Har sett at man får ganske billige bakplater som passer til Clas O.-maskinen hos f.eks Bilnerden. Vil den bli lettere å jobbe med ved å bytte bakplater? Eller, hva oppnår man egentlig med nye bakplater?

Fikk dempa mye der :) Det skal nok ikke mange tusen til i utstyr for å klare å få til ett greit resultat.Jeg begynte med nesten kun dyre produkter.Nå kan jeg å bruke dem og kan prøve ut nye og ofte billigere produkter.God og effektiv maskin er igrunn viktigst for å få jobben gjort :) Alt er bedre enn for hånd som tar evigheter :)

Ja, synes ihvertfall det ble mye bedre enn det var. Jeg har selvfølgelig mye å gå på, men det kommer vel med erfaring (og bedre utstyr såklart) :)

Etterhvert kommer bedre utstyr i hus, først og fremst maskin. Vil en maskin fra Krauss eller Kestrel til rundt 1500,- være et stort steg opp fra den fra Clas O.? Eller er den såpass brukbar at jeg bør vente med å oppgradere til jeg har råd til noe enda heftigere?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har sett at man får ganske billige bakplater som passer til Clas O.-maskinen hos f.eks Bilnerden. Vil den bli lettere å jobbe med ved å bytte bakplater? Eller, hva oppnår man egentlig med nye bakplater?

Hvis du har en 2-hodet DA maskin tror jeg ikke du kan bytte bakplatene på denne, med større bakplater vil de også komme borti hverandre når maskinen oscillerer. Poenget med å bytte bakplate er for å kunne bruke større eller mindre pads, på roterende maskiner kan det også være greit å bytte ut de stive bakplatene som ofte følger med maskinen, med en bakplate med litt demping slik at den blir litt enklere å kjøre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive