Gå til innhold

Sommerdekk


Vipera

Recommended Posts

Må ha nye sommerdekk til Touranen min. Står mellom Michelin Primacy, Continental ContiSportContact og Goodyear Efficiantgrip Performance. Noen som har erfaringer å dele her? Goodyear har jeg på min bil nr 2, og disse er jeg svært godt fornøyd med. Men pga pris heller jeg nå mest mot Continental sine. (Vil ha et støysvakt dekk)

Endret av Vipera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nevnte Conti på familiebilen, jeg er iallfall godt fornøyd med de!

Er dog litt inhabil, da vi gikk fra 235x35r19 (billige) til 225x45r17 midt på sommeren i fjor, så hvilket som helst dekk hadde nok vært en fryd i forhold til de gamle :D

De tok oss iallfall trygt og behagelig t/r Trheim - Strømstad i fjor, både i sol, regn og sludd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skal h et godt dekk og støysvakt er hovedkriteriet, hadde jeg vurdert premiumcontact fremfor sportcontact.

Goodyear dekket er jo greit på støy, men personlig erfaring er at slites altfor fort.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conti dekkene blir veldig fort slitt, ellers er dem gode dekk :)

Å? Continental hevder dette dette har lang levetid ifølge detaljene på nettsiden deres :)

Fant noen tabeller på nettet, og der står Michelin med 69db, og Conti på 71 db. Hvor mye utgjør disse 2 db?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2db er merkbart. Men større forskjell er deg avhengig av bilen de skal på, lydisolering etc.

3db økning er vel dobling av volum.

Jeg kjører som regel min 3 sesonger på dekk, og erfaringen med conti som vi er forhandler av hvor jeg jobber er at de er innenfor normalen, 3 vanlige kjørelengdeår virker ikke unormalt.

Så har man selvsagt de som kjører mer og mindre en snittet selvsagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2db er merkbart. Men større forskjell er deg avhengig av bilen de skal på, lydisolering etc.

3db økning er vel dobling av volum.Jeg kjører som regel min 3 sesonger på dekk, og erfaringen med conti som vi er forhandler av hvor jeg jobber er at de er innenfor normalen, 3 vanlige kjørelengdeår virker ikke unormalt.

Så har man selvsagt de som kjører mer og mindre en snittet selvsagt..

Er det ikke 10 dB da?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 3 db er dobling av lydvolum på desibel skalaen. I praksis derimot, mener jeg å ha hørt at man må opp i omkring 6db for en opplevd dobling av lydvolum ( i vedlagt link noe høyere enn de andre plasser jeg har sett tidligere, men dog)

10db er nok veldig mye mer:-P

Legger ved en link:

http://www.miljostatus.no/Tema/Stoy/Lyd-og-stoy/Desibelskalaen/

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Undersøkelser viser at de fleste vil oppfatte en økning i lydnivå på 10 dB som en fordobling"

Står lenger oppe at 3 dB økning vil si en dobling av lydenergien, og 10 dB er en tidobling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel i utgangspunktet mest relevant det man opplever i praksis, men dog..

De første plasser jeg har sett oppleves doblingen noe tidligere enn 10db, likevel er 2-3db merkbart for folk først (det er jo også veldig relevant hvilke frekvenser det er snakk om også)

Som nevnt hadde jeg vurdert premiumcontact fremfor sportcontact, spesielt siden de "bare" skal stå på en flerbruksbil.

Michelin har jeg på en av de to nåværende bilene og er meget fornøyd med de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein

Har gode erfaringer med Goodyear EAGLE F1 ASYMMETRIC 2

http://www.goodyear.com.sg/tyre_details.asp?tyre_code=asym2

Synes de både sitter godt, ok støy (og ikke minst ser veldig bra ut).

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Goodyear/Eagle-F1-Asymmetric-2.htm

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gode erfaringer med Goodyear EAGLE F1 ASYMMETRIC 2

http://www.goodyear.com.sg/tyre_details.asp?tyre_code=asym2

Synes de både sitter godt, ok støy (og ikke minst ser veldig bra ut).

http://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Goodyear/Eagle-F1-Asymmetric-2.htm

Ja, dessa är bra! Rätt bra komfort också. Tipsade far min att köpa samma förra veckan också :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Har kjørt med Falken Ziex ZE912 dekk på 3 biler i 3 sesonger nå og er veldig fornøyd med disse.

støyer ikke noe merkbart, godt med grep når jeg testet de på bane og ganske slite sterke.

Ikke koster de skjorta heller :)

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic men. Fikk på fire nye vredestein ultrac cento 225/40-18 på min bmw e91 for en uke siden. sitter godt på veien og sporer lite men fy f*** for en dekkstøy. Vet det er normalt med mer dekkstøy på sommerdekk, men dette var litt i overkant. Noen som har erfaring med disse dekkene ? Irriterende å kjøre rundt med så mye dekkstøy i en ellers komfortabel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...