Marius Engel

Billig høytrykkspyler vs. hageslange?

Hva funker best?

Hageslange vs. Liten 399 kroners høytrykkspyler med en fiberarmert kvelerslange?

Er det overhodet noe poeng i å bruke en sånn høytrykkspyler om man har en liggende?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten høytrykksspyler fungerer godt :) Hageslange fra biltema brukte jeg minst 50 første bilene jeg polerte.Gikk fint det.Men litt høytrykk hjelper på.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er et spørsmål om trykk vs vannmengde. Jeg syns det beste er hageslange eller stor spyler.

De små har korte, stive slanger og en ubrukelig lanse. Da hjelper det ikke med 90 bar rett foran dysa.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes den litte saken spyler greit av bilen, med en 4cm bred stråle... Tar tid, men fungerer ok.

Men den korte stive slangen som prøver å ta livet av meg er ett rent helvete!

Men er litt "nervøs" for å ripe lakken på nybilen mer om jeg bare vasker med hageslangen..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes den litte saken spyler greit av bilen, med en 4cm bred stråle... Tar tid, men fungerer ok.

Men den korte stive slangen som prøver å ta livet av meg er ett rent helvete!

Men er litt "nervøs" for å ripe lakken på nybilen mer om jeg bare vasker med hageslangen..?

Møkk på de nedre delene fjerner du nok best med høytrykk nesten uansett hvor liten spyleren er. Å skylle bilen etter vask funker best med hageslange.

En så billig liten spyler tåler uansett sjelden mange timers bruk før den går i stykker, så du rekker neppe irritere deg i lang tid. Bonus er et påskudd til å handle deg en bedre spyler.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på siste taler. Begge deler er å foretrekke. Hageslange er best til skylling etter vask. Man får jo relativt rimelige HT-er nå for tiden, så kan jo være verdt innkjøpet av en ny hvis du vil ha det enklere og i tillegg ha en mer allsidig spyler (er jo ikke bare bilvask den er god til..).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slenger meg på siste taler. Begge deler er å foretrekke. Hageslange er best til skylling etter vask. Man får jo relativt rimelige HT-er nå for tiden, så kan jo være verdt innkjøpet av en ny hvis du vil ha det enklere og i tillegg ha en mer allsidig spyler (er jo ikke bare bilvask den er god til..).

Takker for alle råd.

Men hvilken spylere sikter du til når du sier at man kan få billige spylere for tiden?

Skal jeg først kjøpe noe må den ha en lang stålarmert slange som minimum..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle råd.

Men hvilken spylere sikter du til når du sier at man kan få billige spylere for tiden?

Skal jeg først kjøpe noe må den ha en lang stålarmert slange som minimum..

Jeg sa relativt rimelig, og denne til 3295,- er blitt hyppig anbefalt her på forumet, så den virker som et godt kjøp. Er den jeg vurderer å kjøpe neste gang til privat bruk. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med kvaliteten på Nilfisk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Obs: tretti kan ikke levere den før mai.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... Lurer på hva det koster i frakt for en slik en.

Den flasken på bildet, er det en sånn skumkanon?

Utifra det jeg har lest på forumet er 10 meter slange akkurat ikke nok til å komme rundt bilen. 12-15 meter blir anbefalt. Men jeg har ikke prøvd selv, så jeg kan ikke uttale meg. Men man slipper jo uansett å flytte spyleren. Det er vel det viktigste.

Hvordan går det med å oppbevare høytrykkspyler i garasjen om vinteren? Fryser de i stykker? Er det noen måte å tømme ut alt vannet på?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utifra det jeg har lest på forumet er 10 meter slange akkurat ikke nok til å komme rundt bilen. 12-15 meter blir anbefalt. Men jeg har ikke prøvd selv, så jeg kan ikke uttale meg. Men man slipper jo uansett å flytte spyleren. Det er vel det viktigste.

Hvordan går det med å oppbevare høytrykkspyler i garasjen om vinteren? Fryser de i stykker? Er det noen måte å tømme ut alt vannet på?

Jeg har lagd meg overgang til kompressor så jeg blåser igjennom til vannet er ute

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hørt at den skumkanonen som følger med er "ubrukelig". Ca. 70 kroner i frakt.

Vær obs på at det nylig har kommet en ny versjon av denne spyleren (145.3), tilnærmet samme specs (tåler ikke like høy temperatur på inn-vannet (40 grader vs 60 grader), men har ikke sett noen tester av denne enda, eller sammenligninger med 145.2. Den nye ligger også på ~4000, men håper at prisen synker når våren kommer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lag deg en slangebit på en meter som er åpen i en ende, med gardenakobling i den andre.

Kjøp deg frostvæske som tåler x antall minus (ikke glykol, den blir for tykk) - stikk åpen ende i bøtta eller dunken med væske, start spyleren og spyl til det begynner å komme ut av munnstykket.

Strips slangebiten så langt opp på spyleren du kan, uten å koble den fra spyleren - da slipper du at frostvæske renner ut..

Det aller beste vil være å pumpe inn frostvæsken før du gjør det, for å unngå tørrkjøring og eventuelle problemer det måtte medføre.

Edit: Om du faller for fristelsen og kjøper deg ny spyler, ville jeg sett på P160.2-15 X-TRA fra Jula, de har denne til 4995,- , tviler på at du finner tilsvarende spyler til samme pris.

Endret av chrefs
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lag deg en slangebit på en meter som er åpen i en ende, med gardenakobling i den andre.

Kjøp deg frostvæske som tåler x antall minus (ikke glykol, den blir for tykk) - stikk åpen ende i bøtta eller dunken med væske, start spyleren og spyl til det begynner å komme ut av munnstykket.

Strips slangebiten så langt opp på spyleren du kan, uten å koble den fra spyleren - da slipper du at frostvæske renner ut..

Det aller beste vil være å pumpe inn frostvæsken før du gjør det, for å unngå tørrkjøring og eventuelle problemer det måtte medføre.

Edit: Om du faller for fristelsen og kjøper deg ny spyler, ville jeg sett på P160.2-15 X-TRA fra Jula, de har denne til 4995,- , tviler på at du finner tilsvarende spyler til samme pris.

Det var lurt det med frostvæsken. Så man bør altså ikke koble fra vannet og blåse ut med kompressor pga tørrkjøring i starten neste gang? Blir det som å sammenligne å starte en utenbordsmotor med gummiimpeller "tørt" uten kjølevann?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var lurt det med frostvæsken. Så man bør altså ikke koble fra vannet og blåse ut med kompressor pga tørrkjøring i starten neste gang? Blir det som å sammenligne å starte en utenbordsmotor med gummiimpeller "tørt" uten kjølevann?

I det tilfellet du nevner vil det ikke være et problem, da vannet fra vannutkasteren (evt. annen kilde) er under trykk, og fyller spyleren med vann før den startes.

Men om det faktisk er en stor slitasje på spyleren å la den tørrkjøres, tviler jeg egentlig på.. Better safe than sorry, tenker jeg :)

Å blåse med kompressor KAN man være uheldig med, spesielt om det er mange kriker og kroker innvendig i spyleren. Luft er fortsatt lettere enn vann, og vil slite med å dra med seg alt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sa relativt rimelig, og denne til 3295,- er blitt hyppig anbefalt her på forumet, så den virker som et godt kjøp. Er den jeg vurderer å kjøpe neste gang til privat bruk. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med kvaliteten på Nilfisk :)

Ville heller gått for stihl re128 plus. Nesten lik har i tilegg et rom til dysene du ikke bruker slik at du ikke mister de. Vi selger den til 2490,- her på sørlandet så kanskje du får den prisen hos en faghandler der du bor? Har vært best i test 2008-9-10. Kom på delt andre plass i år sammens med nevnte nilfisk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I det tilfellet du nevner vil det ikke være et problem, da vannet fra vannutkasteren (evt. annen kilde) er under trykk, og fyller spyleren med vann før den startes.

Men om det faktisk er en stor slitasje på spyleren å la den tørrkjøres, tviler jeg egentlig på.. Better safe than sorry, tenker jeg :)

Å blåse med kompressor KAN man være uheldig med, spesielt om det er mange kriker og kroker innvendig i spyleren. Luft er fortsatt lettere enn vann, og vil slite med å dra med seg alt.

Ikke på min, skrur av, drar ut støpsel. Kobler på kompressor, åpner pistolgrepet på lansen, når det såvidt er tåke igjen (5-10) min. Da er det ikke noe vannlager som er stort nok til å fryse istykker. Det kan sikkert variere men spylern her er mellom 10 og 15 år, still going strong

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive