Gå til innhold
Cosworth Racing

Rubbing, polering og voksing.

Recommended Posts

Cosworth Racing    1
Cosworth Racing

Hei!

Nå er jeg ganske fersk innen for dette feltet her. Har hatt en hyggelig dialog med Bilnerden som har hjulpet meg veldig på vei med produkter.

Har kjøpt meg en maskin:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=37&products_id=203

Denne skulle være veldig grei til nybegynnere, både til rubbing og polering.

Jeg har min samboer sin bil som jeg skal ta. Den er i utgangspunktet en del kraftige riper i, og er egentlig dårlig stelt på lakkfronten (Lancer 2007 modell). Den er også FULL i asfalt/piggdekkstøv (svarte prikker som ikke går vekk selv med kraftig avfetting).

Det jeg vil gjøre nå, er rubbe denne:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_12&products_id=356

Så har jeg blitt anbefalt å bruke:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_12&products_id=197

og avslutte med denne voksen:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_2_31&products_id=33

Har også kjøpt en del poleringsputer.

Gul (rubbingpute)

Oransje (medium polering)

Grønn (polering)

Blå (glans-avsluttende polering)

Hvilke puter bruker jeg til hva? Gul er jo grei. Den er jo til rubbingen.

Skal jeg bruke oransje og grønn til Menzerna PF 2500?

Blå til voks?

Er det like greit å rubbe ned hele bilen når den er dårlig i lakken?

Så gå over hele bilen med PF2500 etterpå, og derretter voks?

Noen som har noen innspill på det? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Jeg ville hatt noe finere enn 2500 tilgjengelig.

Sf4000 feks :-)

På myk mitsubishi lakk er det mulig blå Uber på ff3000 eller sf4000 er best å avslutte med.

Voksen legger du for hånd med en vokspåføringspute. Skal du bruke maskin, ville jeg heller vurdert 845 og da kanskje sort Uber pad.

Du må nok likevel prøve deg fram, da det ikke er noe fasit på hvilke padder og produkt som funker på alle typer lakk.

Endret av tr86

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Breitling    71
Breitling

Asfaltprikker/piggdekkstøv fjerner du med avfetting, ved forvask. Bruk Prickbort og Korrosol eller iron X for å fjerne asfaltrester og piggdekkstøv. PB påføres tørr bil som det første steget i en forvask. Clay er et alternativ om PB ikke fjerner alt og du likevel skal korrigere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cosworth Racing    1
Cosworth Racing

Takker for svar :)

Har kraftig avfetting (som bilpeleiefirmaene bruker), men det funker ikke.

Kan jeg ikke bare bruke rubbing på det? :)

Jeg ville hatt noe finere enn 2500 tilgjengelig.
Sf4000 feks :-)

På myk mitsubishi lakk er det mulig blå Uber på ff3000 eller sf4000 er best å avslutte med.
Voksen legger du for hånd med en vokspåføringspute. Skal du bruke maskin, ville jeg heller vurdert 845 og da kanskje sort Uber pad.

Du må nok likevel prøve deg fram, da det ikke er noe fasit på hvilke padder og produkt som funker på alle typer lakk.

Når jeg leser litt, så er SF4000 med i pakken jeg har kjøpt :)

Skal jeg/bør jeg bruke både 2500 og 4000?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjarte92    10
Bjarte92

Da drar du dritten inn i paden. Åsså gjør du lakken værre enn før du begynte. Prøvd clay?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Breitling    71
Breitling

Voks legger du for hånd. Bruk en liten applikator, de har flere på Bilnerden. For eksempel denne.

Avfetting tar ulike ting. Bestill deg Prickbort og Korrosol, du og prøv :) Alternativt clay. Men nei, ikke ved maskinpolering :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cosworth Racing    1
Cosworth Racing

Da drar du dritten inn i paden. Åsså gjør du lakken værre enn før du begynte. Prøvd clay?

Har brukt clay før, på Transporter T5'en jeg hadde før, som var HELT hvit.

Der brukte jeg sikkert en time hver gang, bare med clay.. Og det var ubetydelig lite på den! På bilen til samboeren min kjennes begge sider ut som sandpapir..

Trenger jeg i hele tatt å bruke rubbing da hvis det ikke fjerner dette..?

Vaske bil kan jeg ;) Vasker Transporteren ên gang i uken. Den er strøken i lakken og lett å holde rein ;)

Endret av Cosworth Racing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fornavn Etternavn    13
Fornavn Etternavn

Har brukt clay før, på Transporter T5'en jeg hadde før, som var HELT hvit.

Der brukte jeg sikkert en time hver gang, bare med clay.. Og det var ubetydelig lite på den! På bilen til samboeren min kjennes begge sider ut som sandpapir..

Trenger jeg i hele tatt å bruke rubbing da hvis det ikke fjerner dette..?

Vaske bil kan jeg ;) Vasker Transporteren ên gang i uken. Den er strøken i lakken og lett å holde rein ;)

Rubbingen skal ikke fjerne asfaltprikker o.l., den skal fjerne riper osv.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
IvarB    206
IvarB

Må aldri gå på lakken med maskin før den er skikkelig rein. Da vil jo skiten følge paden og lage riper mens du kjører.

Som nevn over Prickbort tar asfalt flekker, spray på tørr bil å la virke i 5-10 min, men ikkje tørke. Er det metall partikkler så må en til med Iron-X eller BH Korrosol...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cosworth Racing    1
Cosworth Racing

Må aldri gå på lakken med maskin før den er skikkelig rein. Da vil jo skiten følge paden og lage riper mens du kjører.

Som nevn over Prickbort tar asfalt flekker, spray på tørr bil å la virke i 5-10 min, men ikkje tørke. Er det metall partikkler så må en til med Iron-X eller BH Korrosol...

Jepp vet bilen må være rein ;) Jeg vasker aldri bilen for hånd før jeg har tatt avfetting og en annen type såpe jeg sprayer bilen med, og spylt den. Så vasker jeg den etterpå. Ler av andre som gnikker avfettingen utover, og de som kun bruker avfetting og tror bilen blir rein uten å vaske ;)

Noen som vet hvem som selger disse produktene i Bergen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Breitling    71
Breitling

Jepp vet bilen må være rein ;) Jeg vasker aldri bilen for hånd før jeg har tatt avfetting og en annen type såpe jeg sprayer bilen med, og spylt den. Så vasker jeg den etterpå. Ler av andre som gnikker avfettingen utover, og de som kun bruker avfetting og tror bilen blir rein uten å vaske ;)

At bilen må være ren inkluderer også asfaltflekker og piggdekkstøv. Du må altså fjerne dette før du går på med maskinen :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fornavn Etternavn    13
Fornavn Etternavn

Det finnes en tråd for produkter som selges over disk i Bergen, skal se om jeg finner den. Bilnerden har jo uansett rimelige fraktkostnader.

Endret av Fornavn Etternavn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Om du har samme lakk som meg så les gjerne min Fail&shine :)

Da kan det hende at du bør ha en annen polish tilgjengelig :)

Endret av polishduden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cosworth Racing    1
Cosworth Racing

At bilen må være ren inkluderer også asfaltflekker og piggdekkstøv. Du må altså fjerne dette før du går på med maskinen :)

I know ;)

Det finnes en tråd for produkter som selges over disk i Bergen, skal se om jeg finner den. Bilnerden har jo uansett rimelige fraktkostnader.

Takker :) Men hvilke av disse anbefales? Skal jeg bruke clay bruker jeg en evighet.. Så det utgår ;)

Om du har samme lakk som meg så les gjerne min Fail&shine :)

Da kan det hende at du bør ha en annen polish tilgjengelig :)

Samme lakk hvordan..? Tilstand på lakken du tenker på..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden

I know ;)

Takker :) Men hvilke av disse anbefales? Skal jeg bruke clay bruker jeg en evighet.. Så det utgår ;)

Samme lakk hvordan..? Tilstand på lakken du tenker på..?

Mitsubishi vrien lakk, lakken på min var ikke hyggelig på første forsøk.

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cosworth Racing    1
Cosworth Racing

Skal lese gjennom den :)

Men bør jeg bruke alle disse produktene jeg har kjøpt?

Både 400, 2500 og 4000?

Og bør alle brukes over hele bilen..? Eller skal jeg f.eks bare bruke 400 der jeg har riper?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kenni    4
Kenni

Klarte å gi deg grønn knapp ved et uhell på ipaden her. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden

Klarte å gi deg grønn knapp ved et uhell på ipaden her. :P

Tommel opp :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig