El_Jefe

Ødelagt støtfanger på Mondeo, hva koster moroa?

Joda, horrorføre (snø oppå klink is hvor snøen plutselig slapp) endte med et ublidt møte med brøytekanten. Som var frosset til betong (omtrent). Resultatet er at bakre støtfanger er trykt inn og må byttes. Etter en grundig titt, også under bilen, ser det ut som at det bare er fangeren som er vræka.

Så. Hva tror dere jeg må ut med for å få byttet noe slikt på en ´13 Mondeo stasjonsvogn?

Om dere ikke vet kan vi jo ta det som en artig* gjettelek.

*Artig siden jeg nå har fått kjølt meg ned og akseptert at tusenlappene kommer til å fly fort. Var ikke særlig artig da bilen slapp og jeg hadde to tonn med curlingstein...

Endret av El_Jefe
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kan jo bli alt fra 5-15 tusen(ganske vill gjetting)
Men det kan jo hende bjelken under er skadet også, eller usynlige plasser.

Men tror ein plass mellom 4-6 for ny fanger, 2,5-3 i lakkering. Å evt 2 timer demontering/montering om det ikkje er parksensor og annet utstyr i fanger.

Sjekket ebay for fanger i rett farge?

Men uten å vite farge\ stv,sedan\ type bakfanger(titanium x,s,eller standar).

men eksempel: http://www.ebay.co.uk/itm/FORD-MONDEO-MK5-11-HATCHBACK-5DR-REAR-BUMPER-GENUINE-FORD-PART-Y-/111288109056?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&fits=Cars+Year%3A2013%7CCar+Make%3AFord%7CModel%3AMondeo&hash=item19e949c800

Endret av IvarB
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt! tror du tjener en del på å kjøpe dette i utlandet. Kommer vel ferdig grunnet ofte, så farge og klarlakk må til.

Sikkert ikke så lett å få tak i brukt siden bilen er såpass ny, og det er jo fangerene som ofte går føyken:/

Lykke til:)!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg får se litt rundt på diverse sider. Bilen er en Titanium (X-pakke, men tror utvendig styling er standard Titanium) i fargen Midnight Sky.

Som dere sier kan det jo være skader andre steder, men jeg la meg under og tok en titt og alt så rett og fint ut. Det var ikke veldig høy fart, så jeg får håpe på det beste selv om det selvfølgelig kan være noe jeg ikke har sett.

Føret var helt sykt. Kram snø som hadde grep til det slapp isen under. Da hadde man null grep selv med kjetting siden man lå oppå snøen og skled nedover. Tipper kun rallypigg på supersmale dekk kunne hjulpet.

Endret av El_Jefe
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes ut som over snittet mye spenning i bil faktisk.. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det går også an å sjekke hos litt større huggerier, da de gjerne får inn mye av de nyere bilene som vrakes. Så mitt tips blir www.nbfbildeler.no :)

Lykke til ihvertfall!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk, jeg får ta en titt og ringe litt rundt på mandag. Fasiten på pris fra verksted kommer når jeg har den ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vertfall tippe at det lønner seg ikkje å bruke forsikring på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vertfall tippe at det lønner seg ikkje å bruke forsikring på det.

Nei, jeg håper ikke det er så alvorlig. Er jo et relativt enkelt regnestykke hvor svaret som regel er at bilen må være skikkelig herja før det lønner seg å bruke kasko. Dessverre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hvis jeg ikke tar helt feil får du de fangerne ferdig lakkert og klar for montering med ganske få skruer. ca 5000 for fangern og en times arbeid for å bytte. vil si 7000kr for hele sulamitten. hvis det blir noe dyrere burde du sjekke pris flere steder særlig hvor mye fangeren koster alene. da ser du fort hvor mye folk skal ha for å skru bokstavlig talt 10 skruer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca 10.000,- med originaldel.
Er ikke sikkert det er så lett å skaffe uoriginal fanger til en såpass ny modell.

Spørsmålet er om det er noen fester etc som også har blitt trykt skjeve som man først ser når fangeren kommer av, da kan du lett legge til 5-10.000,-

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ca 10.000,- med originaldel.

Er ikke sikkert det er så lett å skaffe uoriginal fanger til en såpass ny modell.

Spørsmålet er om det er noen fester etc som også har blitt trykt skjeve som man først ser når fangeren kommer av, da kan du lett legge til 5-10.000,-

Spot on! Den lokale merkeforhandleren ville ha inn bilen og ta bilder for taksering, men Markveien Karosseri kunne sia t det ble rett over 10 000,- med originalfanger og beskyttelsesplata som gjerne går føyken ved demontering. Selvfølgelig gitt at ikke noe annet er skjevt bak fangeren. Får la merkeforhandleren ta en skikkelig titt og gi meg et tilbud før jeg hører med andre.

Sjekker også med Sverige, men kan prisforskjellen være så stor?

Takk for svarene folkens!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk reg. reimbytte og 200k service 1200kr billigere lokalt enn i Sverige, så lønner seg å sjekke litt rundt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har sjekket litt rundt, men de fleste vil se på skaden først. Da jeg spurte hos Karosserispesialisten mente de at det aller meste av bulker i plastfangere kunne varmes opp og dyttes ut igjen. Må jo selvfølgelig lakkes på nytt, men det blir et lite område der hvor fangeren bøyer seg og dermed ikke en stor rett flate.

Her på forumet er man jo en del over snittet opptatt av finish, men hva tror dere om en slik løsning? Blir sånne mikroreparasjoner ofte bra?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fangeren er ikke helt ødelagt?
Bare en bulk?

Spot repair blir stort sett bra.
Det blir ikke perfekt, så de som vet hvor de skal se og hva de skal se etter vil klare å finne overgangen i klarlakk, fargen blir som regel veldig bra om man klarer å holde seg unna panelkantene.

Jeg driver en del med dette og kundene er fornøyd, men jeg opplyser på forhånd om at det er mulig å finne overgangen.
Men 99% av kundene er jo "folk flest" som kun vasker bilen (i snitt) en gang i måneden og i beste fall drar over lakken med AG super resin polish en gang i året.

De mest "hardcore" brukerene her inne ville kanskje ikke blitt fornøyd.

Så du må se på det på denne måten:
Er det verd å spare 5-7000kr for å unngå at 1 av 10 klarer å finne skadeområdet om han leter etter defekter i lakken?
99% av folket sier nok ja, men det er jo de som slett ikke klarer tanken på at det finnes en overgang. :)

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fangeren er ikke helt ødelagt?

Bare en bulk?

Jeg trodde bulken var såpass stor at alt måtte byttes, men fyren på telefonen mente at det meste kunne rettes ut, så vi får se hva som må til. Den er trykt inn på et område på størrelse med et A4-ark og lakken har sprukket i "bruddkanten".

De mest "hardcore" brukerene her inne ville kanskje ikke blitt fornøyd.

Så du må se på det på denne måten:

Er det verd å spare 5-7000kr for å unngå at 1 av 10 klarer å finne skadeområdet om han leter etter defekter i lakken?

99% av folket sier nok ja, men det er jo de som slett ikke klarer tanken på at det finnes en overgang. :)

Selv om jeg er glad i bilen min og den ikke er et år gammel en gang, så vil jeg nok være fornøyd med 99% til mange tusenlapper mindre, ja. Mange ville kjørt videre med en bulk, men det orker jeg ikke. Litt overgang om man ser ekstremt nøye etter bryr jeg meg ikke så mye om. Det er tross alt en familiebil som må kunne betraktes som en bruksgjenstand.

Eneste spørsmålet som står igjen er hvordan det påvirker annenhåndsverdien, men om det ikke synes er det vel ikke så viktig på det som tross alt er en plastfanger.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan trygt anbefale Markveien karosseri.. De retter en god del biler iløpet av et år.. :)

Dyr bruksgjenstand da.. Uansett familiefrakter eller ei.. :)

Hvis det er en trøst, koster ca 70.000,- å bytte takplaten på en Focus MK3 :P

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste spørsmålet som står igjen er hvordan det påvirker annenhåndsverdien, men om det ikke synes er det vel ikke så viktig på det som tross alt er en plastfanger.

I liten grad.

De fleste potensielle kjøpere vil ikke finne skaden.

De som måtte klare finne den vil som regel ikke reagere, 90% av bilene på markedet har jo reparasjoner i større og mindre grad.

Så du skal møte på de aller verste pirkene før det skal ha noen betydning.

En stor bulk derimot vil jo senke verdien betydelig ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De alle verste pirkene kjøper i sjelden grad en brukt mondeo/familiefrakter. :) De kjøper enten helt ny, eller en de VET er meget pent behandlet.

De siste to bilene mine har det aldri sittet barn under 14 år i :P

Men, jeg antar at det vil koste mellom 10-15 k å fikse fangeren. Husker jeg fikk pris på ny frontfanger til focusen, og den ville havnet på rundt 12k ink lakkering og montering. Dette var da hos Ford.

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I liten grad.

De fleste potensielle kjøpere vil ikke finne skaden.

De som måtte klare finne den vil som regel ikke reagere, 90% av bilene på markedet har jo reparasjoner i større og mindre grad.

Så du skal møte på de aller verste pirkene før det skal ha noen betydning.

En stor bulk derimot vil jo senke verdien betydelig ;)

Godt å høre. Når jeg eventuelt skal selge bilen er den uansett fem år eller eldre, noe som gjør noe med graden av pirkethet blant kjøperne.

De alle verste pirkene kjøper i sjelden grad en brukt mondeo/familiefrakter. :) De kjøper enten helt ny, eller en de VET er meget pent behandlet.

De siste to bilene mine har det aldri sittet barn under 14 år i :P

Hehe, det er en grunn til at det ble en edruelig Mondeo med liten dieselmotor denne gangen. Jeg er jo egentlig en pirk, og kjøpte derfor ny bil, men kjenner meg selv godt nok til at jeg ville blitt nervevrak av å ha småbarn i en fet slede til over dobbelt pris av Mondeon.

Kan trygt anbefale Markveien karosseri.. De retter en god del biler iløpet av et år.. :)

Dyr bruksgjenstand da.. Uansett familiefrakter eller ei.. :)

Hvis det er en trøst, koster ca 70.000,- å bytte takplaten på en Focus MK3 :P

Oida, da ville jeg nok røket på kasko.... Markveien er kontaktet og ville ha rett over 10 000 for ny fanger. Jeg hører med dem angående retting av bulken også.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive