Gå til innhold

Tips /erfaringer rundt Alto/Nilfisk spyler


Thlian

Recommended Posts

Min gamle P150 Xtra pusher nå 10 år, og såpedispenser virker ikke lenger, slangen er morken, dysen er litt så som så og pumpa harker litt. Hådtaket har også sett bedre dager, så det lukter litt ny spyler snart.

Må ha slangetrommel, helst 15 meter, levere godt med vann, gjerne justerbart trykk så jeg kan gå tett på med mye vann uten altfor mye juling mot lakken.

Et annet krav er at det må være enkelt å få tak i en god skumkanon til den.

Har ikke satt pristak, men "bør" holdes under 7k ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmann63

Jeg har hatt en Nilfisk P160.2-15 XTRA i et par år nå.

Har vært veldig fornøyd med den. 15 meter skikkelig slange er gull

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt rundt og ser ut som tilbehør til denne og evnt reservedeler kan være litt snevert, så har den ikke den klassiske hurtigkoblingen som de billigere modellen har. Så kan se ut som det muligens blir en Poseidon 2 i stedet som er semi proff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Alto med den koblingen og ville aldri byttet kobling til den de "billige" modellene har og deler tror jeg ikke det er noe problem med selv om jeg ikke har hatt noe behov i de årene jeg har hatt den :) .

Kvaliteten på koblingene er mye bedre enn billig varianten og det finner vi som bruker spyleren laaaangt over gjennomsnittet først ut av vet du :ph34r:

15 meter stålarmert slange og skum kanon fra Bilnerden, funker fjell det :).

Den heter Alto P150 og gir nesten 700l i timen. B)B)B)

Prima spyler spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmann63

Deler har Tools. Skaffer fra ene dagen til den neste så det er ikke noe problem.

Hvilket tilbehør er det du ikke får til P160 som du må ha?

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om noen har overgang til skumkanonene på toppmodellene i forbrukerserien til Alto siden disse har runde mottakere på bajonetten istedenfor flate rektangulære som det er på de litt billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som om noen har overgang til skumkanonene på toppmodellene i forbrukerserien til Alto siden disse har runde mottakere på bajonetten istedenfor flate rektangulære som det er på de litt billigere.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_50&products_id=514

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_28_50&products_id=49

jeg har samme kombo til min så den fungerer :)

Litt usikker på hvilken spyler du har bestemt deg for, men hvis det er en Nilfisk så er svaret ja.

Bruker denne koblingen selv på min P160. :)

Endret av Mz6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den med "rund" bajonett kobling (P 150-1) og bruker den rektangulære bajonett koblingen fra Bilnerden til foam-lansen.

Var faktisk ikke klar over forskjellen før jeg sjekket i kveld :blush: men den fungerer 100% den :thumbup: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den med "rund" bajonett kobling (P 150-1) og bruker den rektangulære bajonett koblingen fra Bilnerden til foam-lansen.

Var faktisk ikke klar over forskjellen før jeg sjekket i kveld :blush: men den fungerer 100% den :thumbup: .

Ja hvis dere har og det funker gull så da er vel saken grei da ;)

Vet dere forresten om trykket på P160 kan stilles ned men fremdeles ha samme vannmengde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dysen som bestemmer trykket :) .

Dvs at om du tar av dysen er det "samme" vann mengde men nesten ikke trykk :unsure: , setter du på skum pistolen er det kanskje bare 50% trykk men med samme vann mengde :blush: .

Oppgitt trykk er max trykk dvs trykket som er i slangen når du "stopper" vann flowen (trykk-bryter stopper motoren) :eek: .

Bruker du vanlig dyse har du feks 80% av oppgitt trykk og med turbo-dysen eks 90% av oppgitt trykk.

Kommer du så langt opp i trykk som til ca 100% stopper trykk bryteren motoren eller vannet går i "by pas" på noen spylere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg en Nilfisk P 160.2-15 X-TRA i helga.

Prøvde i dag å starte den opp for å se om sikringen klarte det, og selvfølgelig for å teste den.

Den var jo bare super deilig i bruk! noe helt annet enn min kärcher K5.700! :D

Men så kommer spørsmålene da.

På dysa så er det bilde av + og - . Er ikke disse for å stille trykket?

Jeg fant i hvertfall ikke ut hvordan man stiller det. var bare max hele tida.

I bruksanvisningen er det bilde av dysa med bilde av at vrir man ene veien er det high pressure og motsatt low pressure.

Noen som kan fortelle meg hvordan man gjør det ? Prøvde å vri, men fikk den ikke til å vri seg.

2014-03-17215005_zps7a2f869f.jpg

2014-03-17215027_zpsa13502cc.jpg

2014-03-17230903_zpsa99bf81b.jpg

Også var det disse "klypene" eller hva jeg skal kalle det, som er på slangen til pistolen og på slangen til støpselet.

Hva bruker man disse til ?

fant dem ikke i bruksanvisningen.

2014-03-17215201_zpse8329895.jpg

Endret av Kenni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Trykkjusteringen på min satt noe jævlig fast første gangen jeg brukte den, men med litt lirking kom den. Den er heller ikke glad i å bli justert mens den er i drift.

Klypene på slangen er for å feste slangen til seg selv under lagring, slik at man ikke har løse slangeender slengende rundt :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe! takk skal du ha! :)

Da får jeg prøve igjen i kveld.:)

Når du sier at den ikke er glad å bli justert mens den er i drift, hva mener du da?

blir den noen form for skadet? Eller bare ekstra vanskelig?

Ganske greit med de klypene da asså, når man først vet hva dem skal brukes til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg klarer ikke justere min (med en hånd) mens spyleren går og det kommer vann ut av tuten. Når den er av, er det ikke noe problem.

Så ja, bare ekstra vanskelig :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, hvor får man tak på veggfeste til spylern?

jeg har kontaktet clasohlson om de kan skaffe siden dem har litt reservedeler på hjemmesiden, men de måtte ta kontakt med clasohlson Sverige for å se om dette var noe de kunne ta inn.

Har prøvd å søke på Google, men der finner jeg kun en norsk side kalt billigvvs.no som jeg aldri har hørt om.

Skulle helst ha likt å finne denne i butikk for å slippe unna frakt.

Kan jo være at clasohlson faktisk får tak på den da. Men sånn i tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...