Gå til innhold

Spm ang lærlinglønn


Gjest

Recommended Posts

Hei. Her inne virker det som at de fleste har god kunnskap på nesten alt man skulle lure på, så jeg prøver her.

Jeg har en venn som er rørleggerlærling nå, han har fast lærlinglønn igjennom hele læra. Den er på 82 kr. Det er dette jeg ikke får til å stemme. Det kan umulig være riktig at han skal 82 kr i timen igjennom 2,5 år?

Jeg er selv elektriker og er nå på mitt 4 halvår. Det første halvåret hadde jeg 78,5 kr i timen, og 2 halvår gikk jeg opp til 92 kr i timen, 3 halvår 104 kr, 4 halvår 127 kr i timen og det siste halvåret har jeg 170 kr i timen. Det er dette som gjør at jeg ikke forstår at han kan gå igjennom lærlingtiden sin med bare 82 kr i timen. Så er dette feil? Er det noen som vet noe om hvordan dette egentlig fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærlinger blir lønnet etter hver enkelt bedrifts lønnsystem.

Ja. Men er det ikke litt rart at han skal tjene så lite? Når jeg er ferdig som lærling så har jeg tjent over 100000 mer enn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Håkon

Som elektriker lærling tjener man som regel etter lønnssatsene til Nelfo. Rørlegger har en anbefalt lønn fra opplæringskontoret for vvs, som i utgangspunktet er ganske likt som elektriker. Snittlønn for rørlegger lærling, med fast lønn i 2.5 år, er 85 kr.

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Skal ikke lærlingssystemet være lagt opp slik at man har en viss prosentsats første år, og dette skal øke gradvis hvert halvår til man får fagbrev?

Hvertfall det som er mest normalt i de aller fleste bransjer.. Kan være han har fått en skikkelig dårlig avtale som han har takket ja til.

Ville nok hørt med lærlingskontoret, for bedriften får en statlig støtte hvert år for å blant annet lønne lærlingen.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.