Gå til innhold

Spm ang lærlinglønn


Gjest

Recommended Posts

Hei. Her inne virker det som at de fleste har god kunnskap på nesten alt man skulle lure på, så jeg prøver her.

Jeg har en venn som er rørleggerlærling nå, han har fast lærlinglønn igjennom hele læra. Den er på 82 kr. Det er dette jeg ikke får til å stemme. Det kan umulig være riktig at han skal 82 kr i timen igjennom 2,5 år?

Jeg er selv elektriker og er nå på mitt 4 halvår. Det første halvåret hadde jeg 78,5 kr i timen, og 2 halvår gikk jeg opp til 92 kr i timen, 3 halvår 104 kr, 4 halvår 127 kr i timen og det siste halvåret har jeg 170 kr i timen. Det er dette som gjør at jeg ikke forstår at han kan gå igjennom lærlingtiden sin med bare 82 kr i timen. Så er dette feil? Er det noen som vet noe om hvordan dette egentlig fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærlinger blir lønnet etter hver enkelt bedrifts lønnsystem.

Ja. Men er det ikke litt rart at han skal tjene så lite? Når jeg er ferdig som lærling så har jeg tjent over 100000 mer enn han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Håkon

Som elektriker lærling tjener man som regel etter lønnssatsene til Nelfo. Rørlegger har en anbefalt lønn fra opplæringskontoret for vvs, som i utgangspunktet er ganske likt som elektriker. Snittlønn for rørlegger lærling, med fast lønn i 2.5 år, er 85 kr.

'18 Mitsubishi Outlander Phev

'17 Toyota Hilux dCab (firmabil)
'10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Skal ikke lærlingssystemet være lagt opp slik at man har en viss prosentsats første år, og dette skal øke gradvis hvert halvår til man får fagbrev?

Hvertfall det som er mest normalt i de aller fleste bransjer.. Kan være han har fått en skikkelig dårlig avtale som han har takket ja til.

Ville nok hørt med lærlingskontoret, for bedriften får en statlig støtte hvert år for å blant annet lønne lærlingen.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Han tjener jo bedre første året da. Jeg starta på 47 kroner og endte på 144. Man skal tjene en montørlønn i løpet av læretiden.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks som mekaniker er lærlingtid 2 år.

Da skal man tjene 30% første halvår, 40% 2 halvår, 50% tredje halvår, og 80% siste halvår.

Satsen er beregnet ut fra grunnlønn i det aktuelle firma og det er dette som utgjør sum.

Alternativt kan man velge "fast lønn" altså uten stigning, da er summen av disse utregner slik man får det samme gjennom hele læretiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har firma gjort en feil ja. Når jeg gikk i læra (2 år) hadde jeg flat lønn, og lå da på 135,- i timen. Dagens lærlinger har 125,- i timen, med læretid på 2,5 år.

Be kompisen din ta kontakt med sitt opplæringskontor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tjener jo bedre første året da. Jeg starta på 47 kroner og endte på 144. Man skal tjene en montørlønn i løpet av læretiden.

Han tjener bedre enn meg første halvår, etter 6 mnd gikk jeg opp til 92 så tar igjen det han tjente mer enn meg på et halvår ganske fort :-)

Her har firma gjort en feil ja. Når jeg gikk i læra (2 år) hadde jeg flat lønn, og lå da på 135,- i timen. Dagens lærlinger har 125,- i timen, med læretid på 2,5 år.

Be kompisen din ta kontakt med sitt opplæringskontor.

Skal be han gjøre det :-)

Feks som mekaniker er lærlingtid 2 år.

Da skal man tjene 30% første halvår, 40% 2 halvår, 50% tredje halvår, og 80% siste halvår.

Satsen er beregnet ut fra grunnlønn i det aktuelle firma og det er dette som utgjør sum.

Alternativt kan man velge "fast lønn" altså uten stigning, da er summen av disse utregner slik man får det samme gjennom hele læretiden.

Dette stemmer ja, men det er at han har så lav fast lønn jeg ikke skjønner.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Får man ikke stipend og slikt som lærling også da? For det er jo fortsatt "skole" man går...

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får man ikke stipend og slikt som lærling også da? For det er jo fortsatt "skole" man går...

Du kan nok søke det ja.

Vi bor på samme sted hvor rørlegger og elektrikere tjener omtrent det samme, rørlegger tjener hakket bedre. Og da synes jeg det er rart at jeg skal gå med så mye mer i lønn enn han i løpet av 2.5 år. I løpet av lærlingtiden så tjener jeg ca 150 000 mer enn han, og så stor forskjell tviler jeg på at det er i grunnlønn at det skal utgjøre så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal som sagt ha 1 fagarbeiderlønn iløpet av hele lærlingertiden, hvordan det legges opp er opp til ditt lokale opplæringskontor og bedriften din for det aktuelle faget. Når jeg var lærling hadde vi fastsum det første året på 113500,- før vi begynte å klatre sakte, men sikkert oppover mot ca 170 kroner i timen siste halvår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal som sagt ha 1 fagarbeiderlønn iløpet av hele lærlingertiden, hvordan det legges opp er opp til ditt lokale opplæringskontor og bedriften din for det aktuelle faget. Når jeg var lærling hadde vi fastsum det første året på 113500,- før vi begynte å klatre sakte, men sikkert oppover mot ca 170 kroner i timen siste halvår ;)

Ja. Men dette er snakk om 82 kr til han har fagbrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Men dette er snakk om 82 kr til han har fagbrev.

82 kroner pr time * 1950 arbeidstimer pr år * 2,5 år = ca 400 000,-

Høres ut som en gjennomsnittlig montørlønn det.

Så får noen kloke hoder fortelle meg at jeg regna ut feil om jeg har gjort dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

82 kroner pr time * 1950 arbeidstimer pr år * 2,5 år = ca 400 000,-

Høres ut som en gjennomsnittlig montørlønn det.

Så får noen kloke hoder fortelle meg at jeg regna ut feil om jeg har gjort dette :P

skal man ikkje i løpet av læretiden tjene det en fagarbeider tjener på halve tiden ? altså har man 30 mnd læretid så skal man tjene det en fagarbeider tjener på 15 mnd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man ikkje i løpet av læretiden tjene det en fagarbeider tjener på halve tiden ? altså har man 30 mnd læretid så skal man tjene det en fagarbeider tjener på 15 mnd ?

Det stemmer nok det. Da må bare jeg ha vært heldig med bedriften jeg ble lærling i :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man ikkje i løpet av læretiden tjene det en fagarbeider tjener på halve tiden ? altså har man 30 mnd læretid så skal man tjene det en fagarbeider tjener på 15 mnd ?

Det vet jeg ikke, men alle elektrofaglærlinger her i distriktet jeg har snakka med har tjent en årslønn iløpet av læretida på 2,5 år..

Jeg hadde iallefall 113k første år og ca 260-70 andre år..

Endret av Popp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat ferdig med lærlingetid som telemontør, fulgte satsene til nelfo, noe også opplæringskontoret råder bedrifter til. Www.nelfo.no

Men be han ta kontakt med opplærigskontoret. Også sjekke kontrakten han har med opplæringskontor/bedrift.

Saab 9-3, 2004 1.8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...