Gå til innhold

Er det meg eller lakken det er noe rart med?


Splendid

Recommended Posts

Splendid

Driver og polerer en sort metallic Kia Rio og sliter med at polishen tørker på lakken allerede mens jeg sprer produktet utover panelet. Når jeg starter å polere virker polishen tørr og litt seig og oppfører seg ikke normalt. Blir ikke blankere og "oljete" slik jeg er vant med. Polish-restene er seige og nesten umulig å buffe av. Omtrent som en litt kjip voks som ikke har fått nok tørketid.

Jeg har prøvd forskjellige produkter, men det samme skjer hver gang.

Jeg bruker Rupes Bigfoot 15 og sprer produktet på hastighet 2 og fortsetter på 4-5.

Dette har jeg prøvd: Rupes grønn/grønn og gul/gul, samt Autoglym Paint Pro (2-steg serien) med både skumpad og microfiberpad.

Temperaturen i garasjen er 18-19 grader. Lakken og produktene holder samme temp. Alle polisher er nye og ristet grundig før de blir påført pad'ene. Pad'ene er nye og rene.

Dette gjorde jeg før poleringen startet:

Avfettet med Prickbort og Surfex. Grundig håndvask. Tørket med MF. Clayet hele bilen. Wipe down.

Er jeg rett og slett offer for en mareritt-lakk eller gjør jeg noe feil? Har prøvd å variere mengden produkt uten at det utgjør noen forskjell.

Håper på inspill da jeg er i ferd med å gi opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splendid

Prøv og bland rubbing og finpollish. 3-1 F eks.

Har brukt det trikset for på kia. 2 dråper s17 og 1 dråpe s40 på fin PDA.

Takk for tipset! Skal ut i garasjen og prøve nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Høres ut som at lakken du holder på med et veldig "sticky". Har hvert borti sticky lakk, men ikke så ille som du forklarer her.

Jeg har brukt "metoden" som Petter tipser om her selv noen ganger så det er et godt tips, men hvis ikke tipset til Petter fungerer så kan du prøve en av disse.

  • Unngå å kjøre panelet varmt. Dette er første bud når du holder på med en sticky lakk.
  • Bruk litt ekstra produkt.
  • Spray litt QD på panel og pute.
  • Kjør færre pass.

Det er også viktig at du har en ren pute. Dette bør du ha uansett lakktype egentlig så det regner jeg med at du allerede har sørget for. :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnsen`s  Autospa

Det du kan prøve er og ha en sprayflaske med vann og bare lett dusje på litt og se om det hjelper:) best med destilertvann.

Man gjore det i gamle dager hehe,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TONNY S212

Hei.

Jeg bruker sel en spray flaske med vann det funker meget bra

Det du kan prøve er og ha en sprayflaske med vann og bare lett dusje på litt og se om det hjelper:) best med destilertvann.

Man gjore det i gamle dager hehe,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mareritt-lakk. Kjør få pass og unngå varme som anbefalt over.

Kjør to pass, vent til det blir kaldt før du buffer.

Mange gode tips så langt i tråden.

Vann syns jeg bare blir rot og klin, brukte det en del i starten selv men kuttet det helt ut etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splendid

Tusen takk for alle gode råd!

Jeg fortsatte utover natten og testet tipsene deres. Kombinasjonen av lav hastighet for å holde temperaturen nede, mer produkt enn vanlig og QD på panel og pad var det som funket best. Rubbing og polish var fortsatt sticky, selv på avsluttende finsteg, men etterhvert håndterbart. Selv ved hyppig bruk av IPA var det vanskelig å buffe av produktrestene.

Da jeg beveget meg fra bakskjerm til støtfanger forandret alt seg. Alt som var kranglete og tidkrevende på resten av bilen gikk plutselig lett og raskt. Fangeren er av plast og faren for varmgang øker jo, så hvorfor denne natt/dag-forandringen? Ikke lett å bli klok på... Blir spennende å se hva som skjer i dag når jeg beveger meg videre fra plast til stålpanel igjen. Skal ha en sprayflaske med destillert vann i bakhånd for å teste hvis problemene starter på nytt.

Håper å få lagt ut et par bilder av resultatet i løpet av kvelden.

Igjen, takk alle sammen!

Endret av Splendid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare å gjemme inspeksjonslykta innerst i skapet og satse på overskyet vær ;)

Neida, men det er sant som han sier. Er lakken SÅ sticky så er det stor fare for holos. Vær også forsiktig med mikrofiber og buffing når det kommer til voksing osv.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splendid

Takk for tips og moralsk støtte, folkens! Etter nermere undersøkelse viser det seg at de panelene som oppførte seg normalt var omlakkert. Støtfanger bak + bakluke og høyre bakskjerm hadde ikke orginallakk.

Må være enormt sticky orginallakk på denne bilen. Selv Autoglym HD Cleanser trakk seg inn i lakken og tørket på under 5 sekunder! Så ut som panelene hadde en overflatetemperatur på minst 50 grader. Jeg er glad dette ikke er den aller første bilen jeg prøver meg på. Da tror jeg at min nye hobby hadde blitt kortvarig :-o

Ble etterhvert ferdig med bilen og fikk sjekket resultatet skikkelig i dagens solskinn. Ingen holos! Må si meg fornøyd med å slippe strafferunder på denne lakken.

Synd med de fire grå hårene, Meringdal ;-) , men er det vanlig med SÅ sticky lakk som jeg har beskrevet her? Varierer sikkert fra bilmerke til bilmerke, men er det visse biler/lakk man kan regne med at er slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Hadde samme problem med en Kia Ceed,sort met den og. Utrolig varmesensitiv og sykt sticky. Men veldig fin lakk med tanke på riper,kunne buffe ganske hardt uten å få riper. Og lett å korrigere.

Godt det ordnet seg og att resultatet ble bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Varierer sikkert fra bilmerke til bilmerke, men er det visse biler/lakk man kan regne med at er slik?

Det varierer fra bil til bil, men ikke ofte det er så ille som du beskriver her. Temperatur, luftfuktighet og ikke minst hva slags polish, poleringspute og maskin som brukes, kan også gjøre stor forskjell i hvordan lakken er å jobbe med. Det er gode grunner til å handle polish og puter fra litt forskjellige produsenter, så du har litt ulikt å prøve når lakken er vrang.

Uansett er det lurt å følge tipsene over med lav temperatur, vente med avbuffing, brette mikrofiberkluten godt og buffe forsiktig så ikke kluten også lager ugang. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

men er det vanlig med SÅ sticky lakk som jeg har beskrevet her? Varierer sikkert fra bilmerke til bilmerke, men er det visse biler/lakk man kan regne med at er slik?

Ihvertfall er det min erfaring at man må forvente litt mykere å da "sticky" lakk på Asiatiske biler ofte, mens tyske biler heller har en del hardere lakk, amerikansk har jeg ingen erfaring med..

men det skal sies at det er store variasjoner uansett.

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Helsort tysk lakk kan også være en prøvelse. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...