Gå til innhold

varmepumpe til garasje


Solhaug

Recommended Posts

Hei,har nettopp fått bygget meg dobbelgarasje fra hamco,til våren blir den isolert og tenkte da å sette inn varmepumpe,noe som har noen anbefalinger på pumpe?eller noen som bør styres unna?

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer dette selv på sikt. Under 50 kvm tror jeg ikke det er så voldsomt viktig hva slags merke man velger, så lenge den orker. I tillegg skal det vel ikke være 25 grader året rundt der inne, og da trenger man heller ikke dem som orker ned til -20, gjør man vel?

Det finnes enkelte sider som gir deg et forslag til pumpe ift hvor og hvordan den skal brukes, men de er ofte knyttet opp mot et spesifikt merke, samt mot boliger. Her er to;

https://www.miba.no/finn-din-varmepumpe/
http://www.general.no/

Endret av Geir

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 viktigste punktene du bør tenke på er pris og temperatur utendørs.

Har du 25 000,- å bruke på pumpen, ville jeg gått for f.eks Mitsubishi Kirgamine hara 6,6 - kvalitetspumpe som leverer godt med energi selv med usannsynlig lav temperatur utendørs..

Panasonic har også gode pumper.

Vil du derimot bruke minst mulig penger, vil billige pumper fra Jula, Elkjøp osv også gjøre jobben - helt til temperaturen utendørs og uthenting av energi synker. Da kan det være et alternativ å supplere med varmevifte på 2 - 3kW.

Jeg vil iallfall anbefale deg å få den montert av noen med tilgang på utstyr for vakuumering, da maskineriet ikke er spesielt glad i luft, noe som både forkorter levetiden og uthenting av energi betraktelig.

Endret av chrefs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk montert inn varmepumpe selv nå i februar til garasjen.

Fujitsu pumpe installert av grenland varmepumpe service. Den går ned til -25.

Mitt råd til deg er at hvis du først skal installere ei pumpe, se hvor mange minus den går ned til og pris.

Naboens Panasonic som står i garasjen, fungerer også veldig fint, støyer en tanke mindre enn min også.

Min kom på 13900kr. Verdt hver krone, har en tørr og varm garasje hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

De 2 viktigste punktene du bør tenke på er pris og temperatur utendørs.

Har du 25 000,- å bruke på pumpen, ville jeg gått for f.eks Mitsubishi Kirgamine hara 6,6 - kvalitetspumpe som leverer godt med energi selv med usannsynlig lav temperatur utendørs..

Panasonic har også gode pumper.

Vil du derimot bruke minst mulig penger, vil billige pumper fra Jula, Elkjøp osv også gjøre jobben - helt til temperaturen utendørs og uthenting av energi synker. Da kan det være et alternativ å supplere med varmevifte på 2 - 3kW.

Jeg vil iallfall anbefale deg å få den montert av noen med tilgang på utstyr for vakuumering, da maskineriet ikke er spesielt glad i luft, noe som både forkorter levetiden og uthenting av energi betraktelig.

Husk at 6.6 ikke har 10 graders funksjon, det har 6.3.

Trenger ikke bruke 25k, kjøpte min 6.6 for 10k og fikk den montert for 3.5k

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom over en Hyundai viola på nettahandelen,kanskje den er brukbar?er ikke så nøye om den holder til -25 for så kaldt er det ikke her jeg bor,å ikke skal den holde 25+ hele året heller:)takk for innspill:)

  • DCN Poeng 1

A6 Avant bitdi

S2 avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg er veldig fornøyd med Toshiba Polar 35, men den er kanskje litt i største laget for en garasje. Denne pumpen er bygget for kalde områder så den leverer bra også ved lavere temperaturer der andre pumper "gir seg".

Man får det man betaler for her, men siden det er i en garasje så kan det hende at det meste er godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmann63

Hadde først en Sanyo etellerannet i garasjen. Funka ganske greit første året men sleit når det var kaldt ute, under -10. Det kom jo en lunk fra den men ikke mer enn at den såvidt klarte å holde + 15 inne.

Andre året gav den opp hvis det ble kaldere enn -15. Skrudde seg rett og slett av. Dette oppdaget jeg en søndagskveld da jeg kom hjem etter å ha vært borte en langhelg. Ikke alle produkter/lakk som er like glad i frost så det ble ei dyr helg.

Jeg reklamerte på Sanyoen og fikk til svar at det hendte de kutta ut hvis det ble for kaldt. Nyere modeller skulle være bedre på dette.

Som plaster på såret fikk jeg et knalltilbud på en ny Mitsubishi Kirigamine pumpe. Denne ble montert for 4-5 år siden og funker kanonbra. Selv i -25 blåser den over 45 plussgrader ut i rommet, målt ved pumpa med eksternt termometer.

Jeg har satt på en wattmåler og ser til min store glede at slik som vinteren har vært i år, så ligger den konstant på mellom 100 og 200w i forbruk for å holde +22 grader inne i garasjen. En smule mer effektivt enn ei 5kW byggtørke kan du si.

I huset har jeg to aldrende Daikin pumper, en i hver etasje, og disse har også funka veldig bra i de 7-8 åra jeg har hatt de. Effektiviteten er selvfølgelig ikke så bra som Kirigamine pumpa men med gamlere teknologi så er de allikevel helt greie. De har heller aldri gitt opp selv om det blir kaldt ute.

Til sommeren blir det innstallert bergvarme i huset men jeg beholder Kirigaminepumpa i garasjen uansett.

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror eg ville valgt ei pumpe man kunne sette en lav temperatur på, dvs man kan stille den inn på f.eks 8 grader.

Man oppholder seg sikkert ikkje seg i garasjen hver dag og da tremger man ikkje arbeidstemperstur 24/7.

Når bilen er vasket og porten er tatt ned før jobben starten kan man skru opp temperaturen og vil tro at man fort får 15 grader innen rimelig tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville gått for mitsubishi pumpe. som sagt tidligere her, kirigamine er ganske gode pumper både 6,6 og 6,3 :) er litt skeptisk til jula pumpene med tanke på koblingene på slangene, vet ikke om de er tette eller ikke? :P

Lenta pumpen fra mitsubishi er også ganske god. monterte den på hytta til mor og far. og ble ganske imponert. fikk 50 grader ut av den ved 15 meters rørstrekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
TONNY S212

Kjøpte en Hyundai inverter varmepumpe på nettahandelen som man kan monter selv,

Garasjen min er på 67m2 og varmepumper varmer som bare det hele året.

Pris komplett med beslag oppheng ca 7500kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål når det kommer til varm garasje generelt.. :) Hvordan oppfører salt seg i 10+ og oppover? Tenker da på at man kommer med halve saltlageret med seg etter jobb og parkerer i varm garasje. Noen som har noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Et spørsmål når det kommer til varm garasje generelt.. :) Hvordan oppfører salt seg i 10+ og oppover? Tenker da på at man kommer med halve saltlageret med seg etter jobb og parkerer i varm garasje. Noen som har noen innspill?

Jeg ville ikke utsatt bilen for daglig smelting i vinterhalvåret. Det fremskynder rust, hvis ikke bilen er ren og fri for salt. Jeg har ofte sett rustprosessen tilta i overgangen vinter/vår. Dette vil bli noe av det samme hele vinteren gjennom. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
TONNY S212

Det er helt riktig at man fremskynder rust i en varm garasje, jeg har 16 grader hele vinteren i garasjen min men har også montert en munters avfukter den sørger for og holde nede fukten til under 50% og da skal stål ikke ruste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Hmm, bodde 12 år i blokk med parkeringsgarasje i kjeller. Varmt der hele året, på de kaldeste dagene ute (-20) så var det 9 grader der, ellers 12-22 grader hele året. Eide 2 stk biler i den perioden.

Kan ikke si noe som helst rusta eller merka noe til at det var problem at bilen tinte/tørka opp. B)

Flott med lunk og tørr bil hver dag, savner egentlig litt akkurat den garasjen. Ellers savner jeg ingenting fra blokka. :P

Ventilasjon er nøkkelordet for garasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

På brannstasjonen jeg er deltidsansatt så vasker(spyler) vi konsekvent bilene etter kjøretur og det holder de 97 mod og 2001 modell fri for rust og meget pene. Andre brannvesen gjør ikke det og jeg har sett nyere biler som er så oppspist av rust at de har blitt avskiltet. (mens vi får spørsmål om bilen er ganske ny) Så varm garasje og salt er et tema for de som vil ha varmepumpe i garasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...