Gå til innhold

Blå Rupespute. Trygg å bruke?


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

Har akkurat fått noen ting fra Rupes i hus og jeg er litt skeptisk til den blå puten. Årsaken til at jeg er skeptisk er at den er meget grov og stiv samtidig som den har såpass store porer at produktet forsvinner inn i puten.

Har også misstanke til at denne puten lager grove riper uten at jeg skal si dette helt sikkert.

Regner med at det er andre her som har brukt denne puten og jeg regner med at den kan brukes, men vil gjerne høre noen erfaringer og meninger rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Spørs jo helt på lakken det da Øyvind :P Kjørte den på medium hard lakk her om dagen, som var varmesensitiv med fg400, og fikk ikke microswirls av den, men den pakker seg fort full synes jeg. Til å ha det "utseende" som den har, så lager den ikke noe særlig til riper, men når jeg tok sort tesla og testet både grønn og blå rupes, fikk jeg latterlig mye swirls.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Jeg har brukt den blå Rupes-puta ganske mye. Den lager ikke riper, tvertimot korrigerer den veldig bra. Men veldig blankt blir det ikke, så man bør bruke en mildere kombinasjon etterpå for å få opp glansen. Regner med at du har tenkt å bruke den på en Rupes Bigfoot maskin?

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg har så vidt fått testet på en veldig hard hvit lakk og fikk ganske grove riper formet som en C.

Mulig dette kommer fra våtslipingen med P3000 fra Rupes som jeg utførte før jeg kjørte blå/blå Rupes. Jeg tror ikke det kom fra våtslipingen da jeg ikke så disse sporene etter våtslip. Etter jeg hadde kjørt blå/blå Rupes så jeg enda mer av disse ripene som oljen hadde dannet. Tørket jeg bort oljene så forsvant det meste, men noe er igjen.

Siden denne lakken er hard så er det litt av en jobb å fjerne disse C'ene. Dette er på en del som skal kastes så det er ingen fare i dette tilfellet, men holder man på men en bil og dette skjer så er ikke det noe særlig stas.

Roger:

Jeg har kun testet den på en Rupes maskin ja. Denne puten bør ikke brukes på noe annet?

IMG_9496_1567x1280.jpg

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Pics! Or it didn`t happen!!

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Enig med de andre som svarer her, den riper ikke men korrigerer veldig bra.

Jeg testet litt sammen med våtslip her: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15705-hgnubels-logg/?p=348504

Måtte opp på grønn/grønn for å få opp igjen skikkelig glans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt noe slike problemer med blå pute, ikke på silkemyk japselakk engang, men klart noe en-stegspute mener jeg ikke det er...

Eneste ulempen jeg synes er at den er ganske "stiv" og på grunn av at den er såpass åpen har det en tendens å bli litt støving med denne blå puta, det gjelder både zephir, 400 og s03g..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Støvepute deluxe! Enig med deg! Men skulle jeg kjørt f.eks gul uber like hardt, så ville uber puta gått i oppløsning fort som f... (erfaring!)


Har ikke hatt noe slike problemer med blå pute, ikke på silkemyk japselakk engang, men klart noe en-stegspute mener jeg ikke det er...
Eneste ulempen jeg synes er at den er ganske "stiv" og på grunn av at den er såpass åpen har det en tendens å bli litt støving med denne blå puta, det gjelder både zephir, 400 og s03g..

Støvepute deluxe! Enig med deg! Men skulle jeg kjørt f.eks gul uber like hardt, så ville uber puta gått i oppløsning fort som f... (erfaring!)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Pics! Or it didn`t happen!!

Her har du et par bilder av skadene. Det første bildet er etter våtslip + blå/blå Rupes. Begge disse stegene ble utført med Duetto.

IMG_9516-2_1255x1280.jpg

Her har jeg prøvd litt forskjellig både på Flex roterende og på Duetto. Noe gikk bort, men ikke de groveste skadene.

IMG_9523_1368x1280.jpg

Enig med de andre som svarer her, den riper ikke men korrigerer veldig bra.

Jeg testet litt sammen med våtslip her: http://www.detailersclub.no/forum/topic/15705-hgnubels-logg/?p=348504

Måtte opp på grønn/grønn for å få opp igjen skikkelig glans.

Skal ta en titt på testen din. :)

Fikk bare blå og gul med i Duetto-kittet. Jeg har jo mange andre maskiner og produkter også da så jeg tror ikke at jeg trenger å kjøpe grønn Rupes.

Har ikke hatt noe slike problemer med blå pute, ikke på silkemyk japselakk engang, men klart noe en-stegspute mener jeg ikke det er...

Eneste ulempen jeg synes er at den er ganske "stiv" og på grunn av at den er såpass åpen har det en tendens å bli litt støving med denne blå puta, det gjelder både zephir, 400 og s03g..

Følte også at produktet forsvant inn i puten. Pleier du å bruke mer produkt på denne puten eller holder det med de vanlige 2-4 ertene?

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Bruker litt mer på første påføring. vasker pad etter 3 runder, tørker med makitan. vasker den kanskje litt fort, men liker å ha litt kontroll på støvet..

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har brukt den en del på hard lakk med god erfaring, det eneste jeg kan si er som noen av de andre sier er at den kan begynne å støve å gå litt oppløsning ved hard kjøring og bør heller ikke vaskes og tørkes på høy temperatur da dette kan ødelegge puten. Jeg legge ved en link av en 2011 mod Porsche Cayenne(denne har etter min erfaring en steinhard lakk men også utrolig følsom) vi tok i fjord med Rupes 15 og rupes blå pute og blå produkt.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=527429844004807&set=pb.469123779835414.-2207520000.1394313300.&type=3&theater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Må legge til at jeg har vært borti slike merker Øyvind, etter bruk av blå eller grønn pute (husker ikke hvilke), men det var for det meste i begynnelsen og på forholdsvis myk lakk, + sort tesla som sagt, og var litt herk å fjerne, men om det var min kjørestil (eller mangel på sådan) som gjorde det, vet jeg ikke. Har ikke opplevd dette i ettertid... Prøv med litt mer produkt. (Hvorfor ikke roterende på den lakken? er jo så mye lettere...?)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De merkene der er nok garantert fra våtslipinga. Antakeligvis har du fått en eller annen partikkel i mellom der. Du ser dem ikke før du har fått korrigert vekk mattheten. Jeg har brukt mye blå rupes pute og det finnes ikke nubbsjans for å lage riper med den. Ikke noe mer enn microriper som finpolish tar i allefall. Da må du ha stein i den.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

De merkene der er nok garantert fra våtslipinga. Antakeligvis har du fått en eller annen partikkel i mellom der. Du ser dem ikke før du har fått korrigert vekk mattheten. Jeg har brukt mye blå rupes pute og det finnes ikke nubbsjans for å lage riper med den. Ikke noe mer enn microriper som finpolish tar i allefall. Da må du ha stein i den.

Hvis du garanterer det så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Garanti skal ikke jeg gi, men både første generasjon (2011 utgave) og dagens generasjon blå pute (2013 utgave) og polish har jeg kjørt hardt på Bigfoot 21 uten å få slike riper.

Når det er sagt kan mye rart legge seg i de store porene og lage ugang. Jeg tenker da på fremmedelement som ikke har noe med hvilken finish blå pute leverer når den er ren.

Jeg synes ripene dine ser litt for "random" ut til å komme fra maskin, men mulig bildene lurer meg.

Jeg har også originale blå Flex-puter og de er også nesten like grove. De leverer også en finish man ikke skulle tro var mulig med så grov "boblestruktur". :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et fremmedlegeme i paden er det selvfølgelig mulig, men det går ikke å lage så dype riper med noe som ikke består av et veldig hardt materiale. Da må det være stein eller liknende. Ikke stivt "plastskum".

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støvepute deluxe! Enig med deg! Men skulle jeg kjørt f.eks gul uber like hardt, så ville uber puta gått i oppløsning fort som f... (erfaring!)

Støvepute deluxe! Enig med deg! Men skulle jeg kjørt f.eks gul uber like hardt, så ville uber puta gått i oppløsning fort som f... (erfaring!)

Det er vel et poeng, men nå er vel gul Uber / lilla scholl etc mer lik i struktur med den grønne Rupes puten også.

Jeg er faktisk mer fan av å kjøre zephir (blå) på grønn pute, da den gir neesten samme cut, støver mye mindre og er lettere i bruk.

Endret av tr86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Garanti skal ikke jeg gi, men både første generasjon (2011 utgave) og dagens generasjon blå pute (2013 utgave) og polish har jeg kjørt hardt på Bigfoot 21 uten å få slike riper.

Når det er sagt kan mye rart legge seg i de store porene og lage ugang. Jeg tenker da på fremmedelement som ikke har noe med hvilken finish blå pute leverer når den er ren.

Jeg synes ripene dine ser litt for "random" ut til å komme fra maskin, men mulig bildene lurer meg.

Jeg har også originale blå Flex-puter og de er også nesten like grove. De leverer også en finish man ikke skulle tro var mulig med så grov "boblestruktur". :)

Panelet som jeg har slipet og polert nå er omlakkert, så tanken har slått meg om at det kanskje er noe som ligger under som plutselig vises etter jeg har slipet. Vet ikke om det er mulig, men tenker da på dårlig grunnarbeid som nå kommer frem.

Jeg har med tiden tatt endel av denne lakken da den har blitt korrigert flere ganger og den har blitt slipet for hånd en gang tidligere.

Er enig med deg at sporene er litt random. Etter sliping dannet alle sporene swirls, ikke C eller grisehaler. Spor etter sliping pleier å danne grisehaler, men det har jeg ikke sett noe til i dette tilfellet. Kun C spor.

Det er noen steder som det ser slik ut:

CCCCCCC

Med et partikkel i puten vil jeg tro at ripene hadde flyttet seg da partikkelet flytter seg med puten når den roterer. Dette er jo kun en teori og ting kan selvsagt foregå på andre måter i praksis.

Med et fremmedlegeme i paden er det selvfølgelig mulig, men det går ikke å lage så dype riper med noe som ikke består av et veldig hardt materiale. Da må det være stein eller liknende. Ikke stivt "plastskum".

Jeg er forsåvidt enig med deg, men en ting som du sikkert ikke vet er det at denne døren har (som sagt over) blitt korrigert flere ganger og den har bare ligget inne i kjelleren min den siste tiden. Det er ikke mulig at noe kan sette seg i lakken. Jeg gikk over med MF og QD før jeg startet.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnsen`s  Autospa

Som gutta sier over her at det kan ha vært noe rusk på paden og slipe skiva. Hadde du sånn bufferpad mellom bakplata og slipepapiret? Det kan å komme av at du ikke hadde slipepapiret 100% rett i forholde til underlaget litt avvik kan føre til at du har slipt på utsiden, og hvis du var ny til rupes bevegelser så kan det ha hatt noe og si også:) for den kaster jo litt i starten så kan ha vært det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Som gutta sier over her at det kan ha vært noe rusk på paden og slipe skiva. Hadde du sånn bufferpad mellom bakplata og slipepapiret? Det kan å komme av at du ikke hadde slipepapiret 100% rett i forholde til underlaget litt avvik kan føre til at du har slipt på utsiden, og hvis du var ny til rupes bevegelser så kan det ha hatt noe og si også :) for den kaster jo litt i starten så kan ha vært det:)

Jeg hadde den myke puten imellom ja og har tenkt samme tanken som deg da den egentlig er litt for stor. Egentlig skulle slipeputene hvert litt større slik at slipeputen er på utsiden av borelåsen.

Siden jeg hadde meget lite press så tror jeg ikke at borelåsen har hvert borti lakken, men det kan jeg selvsagt garantere.

Å skylde på at Rupes maskinene er vanskeligere å kjøre enn alle de andre maskinene mine synes jeg blir feil. Så unik er ikke denne maskinen.

Jeg må også si igjen at i oljene etter blå Rupes var det mye slike spor som de jeg har tatt bilde av over her. Det er derfor jeg har en liten misstanke til at de ble laget med blå Rupes. I slutten av kjøre tiden følte jeg at puten gikk litt tørr og når jeg så på puten etterpå så hadde det meste av produktet jeg hadde påført puten gått inn i puten isteden for å ligge imellom lakk og pute.

Jeg skal få testet litt mer rundt dette etterhvert. Jeg håper ikke at det er slipingen som har gjort dette da maskinen ble kjøpt inn for akkurat dette formålet. Om jeg ikke kan bruke den blå puten så plager ikke det meg noe særlig. Utifra det som blir sagt her så er jo den blå puten trygg å bruke så jeg tror bare at jeg må bruke litt mer produkt på den så blir jeg nok fornøyd med den.

For å ta med noe positivt så korrigerte den bra og avsluttet ganske bra. Dette er en hard lakk som jeg har testet en del på og jeg vet at grovere riper på denne lakken er vanskelig å få bort.

Maskinen var også en fryd å kjøre. Meget behagelig. :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...