Gå til innhold
Thlian

Fortsatt billigere i USA?

Recommended Posts

Thlian    1
Thlian

For noen år tilbake handlet jeg stort med bilpleie fra statene, mye av det står i hylla også idag.

Den gangen var mye av dette ikke tilgjengelig i Norge og proffprodukter kostet skjorta. Da kjøpte jeg også Meguiars i 4 litere som fremdeles koster MYE her til lands.

Men har skjønt at det finnes så mye annet som også er vel så bra og kanskje også til en billigere penge her.

Så er det nå slik at det fremdeles lønner seg å kjøpe derfra eller er det ikke verdt bryet lenger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Det varierer jo også i høyeste grad med dollarkursen som jeg så var bikket under 6kr i går... men for volumprodukter er det vel england de fleste handler fra om de vil spare noen kroner på å ikke støtte norsk næringsliv :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Jeg syns ikke US har vært spesielt billig på noe annet enn Meguiars i grunn. Og det er en produsent jeg sluttet å bruke for noen år siden.

Det finnes som hgnubel skriver en del britiske leverandører som har ok priser og grei frakt til Norge, men ikke alle er like flinke der heller.

Selv prøver jeg å bygge oppunder de norske leverandørene vi har, og kjøper fra ebay bare når det er noe jeg ikke får tak i nasjonalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thlian    1
Thlian

Det har dere rett i, ikke all verden i forskjell på pris heller på det meste.

Men slår gjerne et slag for norsk næringsliv :)

Det som kanskje er rimelig er tilbehør, pads, microfiber osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondb    104
Trondb

Helt enig med dette å støtte det "lokale" næringslivet... Ofte Posten som er veldig grådig her i landet når det kommer til frakt om man skal bestille småtteri og da blir jo resultatet at alltid shopper litt ekstra siden frakten på dette blir "gratis"..

Skal vi er enkle i hodet når det kommer til handel av bilpleieprodukter...hehe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Jeg skal spare seriøse summer på produkter for at jeg skal gidde å bestille fra utlandet, frakt, moms og adm.gebyr spiser opp store deler av "besparelsen". Handler man for over 200,- så er også frakt momspliktig, selvom frakten er gratis.

Si du kjøper en felgbørste til 200,- men det er "gratis" frakt.

Hvis sendingen blir sendt med fly så blir det lagt til en estimering av frakten, som i dette tilfellet blir 231,-(1 kg).

Momsen blir da beregnet utifa 431,- som gir rundt 108,- i MVA + 100-150,- i gebyr.

Da har plutselig felgbørsten kostet langt over 400,- dvs, det må være en RÅ felgbørste..

Og dette er ikke noe jeg bare sier, jeg må forklare kunder dette daglig. :)

Mye bedre å støtte norske firmaer, samtidig som man har kjøpsloven.

Endret av StianMH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fornavn Etternavn    13
Fornavn Etternavn

Jeg skal spare seriøse summer på produkter for at jeg skal gidde å bestille fra utlandet, frakt, moms og adm.gebyr spiser opp store deler av "besparelsen". Handler man for over 200,- så er også frakt momspliktig, selvom frakten er gratis.

Si du kjøper en felgbørste til 200,- men det er "gratis" frakt.

Hvis sendingen blir sendt med fly så blir det lagt til en estimering av frakten, som i dette tilfellet blir 231,-(1 kg).

Momsen blir da beregnet utifa 431,- som gir rundt 108,- i MVA + 100-150,- i gebyr.

Da har plutselig felgbørsten kostet langt over 400,- dvs, det må være en RÅ felgbørste..

Og dette er ikke noe jeg bare sier, jeg må forklare kunder dette daglig. :)

Mye bedre å støtte norske firmaer, samtidig som man har kjøpsloven.

Høres merkelig ut at de bare kan estimerer fraktkostnader. Det er jo ikke noe problem å dokumentere at man ikke har betalt noe i frakt... Så den egentlige momsen på en felgbørste til 200 kroner blir da 50 kr. (385 = totalpris inkl. fortollingsgebyr om den blir videresendt med Posten i Norge).

Men er enig i deler av det du sier. Holder man seg under 200 kroner i frakt er det ofte store beløp å spare på å handle i utlandet.

F.eks. sparer man 150 kr på å kjøpe en EZ Detail Brush på eBay i forhold til BN (billigst i Norge når man regner med frakt?), 50 kroner besparelse å handle fra utlandet om man allerede har en bestilling på gang hos BN, og "slenger med" denne felgkosten.

Endret av Fornavn Etternavn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
StianMH    234
StianMH

Merkelig - ja. Men, prøv å fortell tollvesenet det :)

På jobben har vi en liste med satser som vi må gå utifra når avsender ikke spesifiserer fraktkostnadene. Det er en sats for veifrakt og en sats for flyfrakt.

Posten skal også, iht tolloven legge til estimert fraktverdi hvis ikke avsender spesifiserer fraktverdien, men ettersom Posten er statlig og tollvesenet er statlig, så slipper posten billig unna på mange punkter dessverre. Tollvesenet aksepterer ikke "fri frakt". Mange som brenner seg på det, og de fleste vet det rett og slett ikke. Så bruker mye tid på å forklare folk hvorfor det er sånn :P

Er en grunn til at statlige bedrifter kan ta 250,- i purregebyr, mens andre bedrifter har maks 62(?),-. Rett og slett fordi det bare er sånn :)

Endret av StianMH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig