Nico94

Audi a6 Xenon lykter

32 innlegg i emnet

Hei, akkurat kjøpt meg en Audi a6 3.2 quattro 2005 (sedan), jeg lurer på hvor mye det vil koste og bytte til Xenon lykter foran. noen her som vet dette?

Endret av Nico94
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Møller :-)

Jeg er ikke helt sikker, men det blir fort noen tusenlapper om det skal godkjennes. Da må du vel ha automatisk høyderegulering bla.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Automatisk høyderegulering, er vel sikkert lyktespylere på bilen, lampene ligger ofte på 2-3000,- pr stk brukt, nypris vil du ikke tenke på en gang. Samt at det å få det godkjent kan bli et mareritt.

Så, vil heller anbefale deg å kjøpe noen gode halogen pærer, Osram Nightbreaker + f.eks og en LED bar som du diskret plasserer under skiltet, med snap on/off kobling f.eks :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan legge til at om du skal ha lovlig xenon med høyderegulering MÅ du ha noen sensorer og kontrollbokser som føler på understellet om hvilken vinkel du står i osv...er vertfall en hel hurv med slike bokser på min Citro :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sjekka hva det ville koste å få ettermontert på outlandern min. Ca 50k

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sjekka hva det ville koste å få ettermontert på outlandern min. Ca 50k

Ink Mva eller?

Inni JØSS for en pris... :blink:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Typ 15k Per lampe + jobb med følere på akslinger osv osv

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med de prisene så er det ikke rart at det er et seriøst marked for xenonkit..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du er enig i at det rett å slett er jævelig å møte biler med uorginal Xenon? Er jo en grunn til at det er slik, samtidig at som jeg mener det er litt vel strengt. Et krav skulle iallefall vært korrekt stilte lys!

Kaster sten i glasshus når jeg innrømmer at jeg faktisk har uorginal Xenon på både motorsykkelen og bilen. Accorden fra 91 har dog fantastiske lys nå, og jeg har stilt nærlysene noe lavere enn jeg ville gjort med vanlig halogen H4.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er helt jævlig... Men majoriteten "bryr" seg jo fint lite, så lenge de ser bedre selv :)

Begynner å bli litt OT. Men TS, en god LED bar er nok heller å anbefale da enn å begynne konvertering fra halogen til Xenon :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk ut theretrofitsource. Jeg bygde om mine lykter fra halogen til xenon, ikke helt lovlig men er vertfall OEM xenonprojektor og d2s som er brukt, og det blender IKKE. :)

Sjekk forøvrig ut tråden min for fremgangsmåte, dette er riktignok en C5 a6, og ikke en C6.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/16595-northhomies-2002-audi-a6-naa-med-bi-xenon/?p=381747

Endret av Northhomie
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettermontert xenon med høydejusteringen på max blender granska bra, justerer man ned lysene litt er det ikke så fryktelig ille. Men jeg blir ofte blendet av biler med originale xenonlys som kjører på fartshumper/ujevn vei fordi høydejusteringen på dagens biler ikke er raske nok, og har ikke sjangs å holde følge med humper o.l. Jeg tror nok xenonlys er en utdøende rase, og de nye led/laser lysene kommer til å ta helt over etterhvert.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar! 50K er litt mye.. vil ha det orginalt ja :) og godkjent :)

Endret av Nico94
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tror jeg nok du bare kan glemme egentlig, hvertfall det å få det godkjent :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du er enig i at det rett å slett er jævelig å møte biler med uorginal Xenon? Er jo en grunn til at det er slik, samtidig at som jeg mener det er litt vel strengt. Et krav skulle iallefall vært korrekt stilte lys!

Kaster sten i glasshus når jeg innrømmer at jeg faktisk har uorginal Xenon på både motorsykkelen og bilen. Accorden fra 91 har dog fantastiske lys nå, og jeg har stilt nærlysene noe lavere enn jeg ville gjort med vanlig halogen H4.

...og dermed forsvinner hele poenget med å ettermontere kraftigere lys, siden du peker det rett i asfalten. Og du spyr fremdeles ut strølys, særlig fra så elendige halogenreflektorer som de Accordene der har...

Ja, det er helt jævlig... Men majoriteten "bryr" seg jo fint lite, så lenge de ser bedre selv :)

Begynner å bli litt OT. Men TS, en god LED bar er nok heller å anbefale da enn å begynne konvertering fra halogen til Xenon :)

LED er ikke noen magisk løsning for å få mindre strølys enn med xenon. Det kreves fremdeles en korrekt designet reflektor og/eller projektor for å få lyset dit man vil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og dermed forsvinner hele poenget med å ettermontere kraftigere lys, siden du peker det rett i asfalten. Og du spyr fremdeles ut strølys, særlig fra så elendige halogenreflektorer som de Accordene der har...

LED er ikke noen magisk løsning for å få mindre strølys enn med xenon. Det kreves fremdeles en korrekt designet reflektor og/eller projektor for å få lyset dit man vil.

Tenker mer på som Ekstralys/fjernlys, ikke som "kjørelys".

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Still :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ettermontert xenon i nær og fjernlys. Kjøpte nye linselykter for å blende minst mulig i motsetning til de gamle lyktene. Har stilt nærlysene slik at de ikke blender (mener jeg da hvertfall). Har aldri fått noen kommentarer på det og bilen gikk gjennom EU-med xenon og ledninger liggende synlig. Langlysene derimot blender ganske bra, men jeg blender da ned når jeg møter noen :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man egentlig på tilsynet for å få godkjent ettermontert orginal xenon med automatisk høydejustering, spyling osv?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må man egentlig på tilsynet for å få godkjent ettermontert orginal xenon med automatisk høydejustering, spyling osv?

jepp, det må godkjennes.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive