Marius Engel

Friske opp gamlebilen min.

Hei.

Jeg har en 2007 mod Opel Astra med sølvgrå metallic lakk. Den har en del swirls og litt sånn etter mange års familiebruk og svært skjeldent vasket. Den er grodritten for å si det rett ut :) Asfaltflekker, salt, skitt og lort...

Jeg har Meguiars NXT bilshampoo, avfetting (surfex HD), Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner, og Swissvax Shield.

Av utstyr har jeg en tohodet maskin fra biltema, microfiberkluter og ett microfiberhåndkle.

Jeg er ikke veldig avansert, men jeg vil få til ett bra og holdbart utseende på bilen uten å trenge å gå "helt av skaftet".

Har jeg det som trengs for å få en ren og blank bil, eller trenger jeg noe mer? (Clay, polering med slipemiddel, roterende poleringsmaskin osv?) Hva bør jeg gjøre?

Takker for svar :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei!

Tja, så vidt jeg kan se, så bør du nok minimum ha:

HT

Prickbort

Felgrens, P21S e.l

Iron-X/Korrosol

Clay

Pads til makinen din

1 ekstra tørkehåndkle

Ruterens/ruteforsegling, f.eks GTechniq G1 e.l.

Kjenner ikke nok til meguiars, så vet ikke om den polishen du har er en passende 1-stegs variant eller hva det er. Men, dersom det er en OK 1-stegs, og du finner pads som passer til maskinen din, så er vel det jeg har nevnt her nok til å kunne friske opp bilen. Regner med at flere rutinerte her inne svarer også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den MG varianten du har funker helt ok til ditt bruk :)

Hvis du vil ha tips, så er det nok helt sikkert noen som bor i nærheten av deg som sikkert kan vise deg litt av det grunnleggende :) Hvor i landet bor du ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og takk for svar :)

Jeg tror jeg har noe grønne uber pads liggende. Funker det?

HT = Høytrykkspyler? Har en sånn meget billig liten greie med kort slange. Men det kommer vann ut av den ja :) Har pleid å bruke hageslangen alene. Er høytrykkspyler virkelig ett must, eller spesielt mye bedre?

Prickbort. Er ikke Surfex HD like bra? Eller bør man bruke Prickbort på asfaltflekker, og surfex HD over hele bilen før den vaskes?

Iron-X/Korrosol. Fjerner ikke Prickbort/surfex og shampooen det meste, eller tar jeg feil der? Er det noen fare med disse produktene på metallic lakk? Hvor lenge skal de virke?

Clay. Er det for å ta den siste dritten som ikke alt det andre tok?

Jeg bor på Askøy, utenfor Bergen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og takk for svar :)

Jeg tror jeg har noe grønne uber pads liggende. Funker det?

HT = Høytrykkspyler? Har en sånn meget billig liten greie med kort slange. Men det kommer vann ut av den ja :) Har pleid å bruke hageslangen alene. Er høytrykkspyler virkelig ett must, eller spesielt mye bedre?

Prickbort. Er ikke Surfex HD like bra? Eller bør man bruke Prickbort på asfaltflekker, og surfex HD over hele bilen før den vaskes?

Iron-X/Korrosol. Fjerner ikke Prickbort/surfex og shampooen det meste, eller tar jeg feil der? Er det noen fare med disse produktene på metallic lakk? Hvor lenge skal de virke?

Clay. Er det for å ta den siste dritten som ikke alt det andre tok?

Jeg bor på Askøy, utenfor Bergen.

Ht er egentlig et must da den får bort all dritten:P En HT er en god investering og når du først skal kjøpe så se på vannmengden i timen. Bør være minimum 500l hvis du først skal kjøpe, da blåser du ikke bilen ren hvis du bare har mye bar.

Prickbort er et must da den tar alt av asfaltflekker osv, Surfex blandes ut etter hvor møkkete bilen er, 1:20 er grei for vedlikeholdsvask. Den tar da møkk osv.

Ironx/Korosol tar metallpartikler som sitter i lakken. Er som alle andre produkter ikke la det tørke i lakken så går det fint. 5-7 min er fint såfremt den ikke står midt i sola.

Clay er grei å ta før man skal polere for å forsikre seg om at alle "nupprene" er borte fra lakken.

Ang grønne uber pads så avhenger alt av hvordan lakken på bilen er..

Endret av johnsen90
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for det.

Finnes det en "pads-guide" på forumet? For meg er en pad laget av skumgummi, og finnes i forskjellige farger. Velg den som passer neglelakken best :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, takk for det.

Finnes det en "pads-guide" på forumet? For meg er en pad laget av skumgummi, og finnes i forskjellige farger. Velg den som passer neglelakken best :)

Spørs hvilket merke du velger:P

Her er scholl f.eks

http://www.detailersclub.no/forum/topic/13619-scholl-traaden-erfaringer-tips-osv/#entry277992

Uber:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4752-uber-pads/

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du er igang å leser så kan du ta en titt på disse 2 guidene som jeg har laget. Det meste en nybegynner lurer på skal stå der så da får du sikkert mer forståelse for dette.

Jeg har prøvd å få med det meste og det viktigste uten at det skal bli for mye. Du har sikkert flere spørsmål etter dette, man der får du svar på det meste av det grunnleggende. Bare å spørre videre hvis det er noe du ikke forstår helt. :)

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Deep Crystal Paint Cleaner er en kjemisk rens helt uten slipemidler, skal brukes for hånd men kan kjøres rolig og pent på DA maskin, men vil fortsatt ikke fjerne noe. Skal du friske opp lakken vil resultatet bli utrolig mye "bedre" om du bruker en polish med litt slipemidler på DA maskinen, Ultimate Compound (lett å få tak i på f.eks bilxtra, og koster et par hundringser) eller en proffpolish av et eller annet slag vil gjøre underverker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du er igang å leser så kan du ta en titt på disse 2 guidene som jeg har laget. Det meste en nybegynner lurer på skal stå der så da får du sikkert mer forståelse for dette.

Jeg har prøvd å få med det meste og det viktigste uten at det skal bli for mye. Du har sikkert flere spørsmål etter dette, man der får du svar på det meste av det grunnleggende. Bare å spørre videre hvis det er noe du ikke forstår helt. :)

Har nettop lest. Veldig nyttig lesing! :)

Deep Crystal Paint Cleaner er en kjemisk rens helt uten slipemidler, skal brukes for hånd men kan kjøres rolig og pent på DA maskin, men vil fortsatt ikke fjerne noe. Skal du friske opp lakken vil resultatet bli utrolig mye "bedre" om du bruker en polish med litt slipemidler på DA maskinen, Ultimate Compound (lett å få tak i på f.eks bilxtra, og koster et par hundringser) eller en proffpolish av et eller annet slag vil gjøre underverker :)

Så den paint cleaneren har ikke noe for seg å bruke da egentlig?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så den paint cleaneren har ikke noe for seg å bruke da egentlig?

Ikke hvis målet er å fjerne riper, nei. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke hvis målet er å fjerne riper, nei. :)

Ok. Skjønner. Hvilket bruksområde har den da, om jeg kan spørre? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Skjønner. Hvilket bruksområde har den da, om jeg kan spørre? :)

Det er en kjemisk lakkrens (altså uten slipemidler) som fjerner forurensning avfetting og vask ikke klarer ta, fra lakken, og gjenoppretter en del glans forutsatt at lakken ikke er for ripete og ødelagt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det. Er det noe poeng i å bruke denne før man polerer med poleringsmiddel med slipemiddel? Poleringsmiddelet gjør vel samme jobben, i tilleg til å jevne ut riper og swirls, eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for det. Er det noe poeng i å bruke denne før man polerer med poleringsmiddel med slipemiddel? Poleringsmiddelet gjør vel samme jobben, i tilleg til å jevne ut riper og swirls, eller?

Kjøper du maskin og produkter for maskin så trenger du ikke håndproduktene lenger.

Velger du å ta steget opp så er det sikkert noen som kjøper det du allerede har fra før av. Kanskje ikke så mange her som trenger dette, men på andre forum som ikke er fullt av bilpleienerder er nok dette lett å få solgt. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive