Jump to content
Sign in to follow this  
truhaa

bil lader/starthjelp

Recommended Posts

Hirobofly

Jeg skal ikke sverge eller svare på vegne av CTEK da, men jeg har den erfaring at når batterier er helt ute (dødt/veldig lav spenning) så sliter mange sofistikerte ladere med å komme igang ja. -Ikke fordi dem er dårlige sånn sett, men dem er lagd for å vedlikeholde/lade normalt og ikke minst tilpasse seg karakteristikk i batteriene og når denne karakteristikken ikke ligner noe, så kobler dem ofte ut/eller lader med 0,1A..... Kort sagt; den kobler ut hvis den finner batteriet for dårlig.

Nå er det jo slik at vanlige bilbatteri ikke er lagd for å tappes langt ned (normalt bør dem ikke tappes ned under 60% kapasitet), og blir dem det så varer dem ikke lenge, men ofte så kan dem "vekkes" til litt liv igjen med brute-force. (ala god gammeldags lader som banker inn max ladestrøm og god spenning uten å klage).

-Som eks så tåler jo slike blybatterier i elektriske rullestoler å bli kjørt til bunns og så lades opp igjen, men disse er ikke vanlige start-batterier til personbiler. B)

Men, hva er det i bilen som tapper ned batteriet på 4 uker da tro, bjørn??

Share this post


Link to post
Share on other sites
truhaa

takker for info...

samme sak med EVOn her, den også tapper seg fort for strøm, aner ikke pdd hva det er, og glemmer støtt å ta av minus når jeg setter den bort også, har kjøpt DEFA lader her som er samme gate som CTEK sine (rett meg om det er feil Bernhard) så håper den får liv i bilen uten at jeg trenger å drasse frem startkabler igjen..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bernhard

Hvorfor har du ikke laderen tilkablet da Truls?

Share this post


Link to post
Share on other sites
truhaa

tja... host... treg er vel rette ordet, trodde vel det var greit å sette den på et par dager før jeg skulle bruke bilen igjen og at det holdt, men blir nok til at jeg setter den på i morgen... uansett så var batteriet dødt før jeg kjøpte denne her, tommere en det var/er blir det ikke uansett :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bernhard

Bilen min står med lader daglig den.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjørn

Men, hva er det i bilen som tapper ned batteriet på 4 uker da tro, bjørn??

ja si det , antageligvis så er det noe som stjeler strøm med det ligger litt over mitt kunnsaps nivå å finne ut hva det er

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

ja si det , antageligvis så er det noe som stjeler strøm med det ligger litt over mitt kunnsaps nivå å finne ut hva det er

Tja, bilelektro er jo ikke mitt sterkeste fagfelt heller, men det jeg kan komme på av tips er å sjekke med et multimeter i serie med minuspolen og så mens dette er kobla inn tatt å nappa ut en og en sikring til man fant synder-kretsen. -Et stykke på vei i alle fall, men det kan jo være flere ting på den ene sikringen da..... :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjørn

Tja, bilelektro er jo ikke mitt sterkeste fagfelt heller, men det jeg kan komme på av tips er å sjekke med et multimeter i serie med minuspolen og så mens dette er kobla inn tatt å nappa ut en og en sikring til man fant synder-kretsen. -Et stykke på vei i alle fall, men det kan jo være flere ting på den ene sikringen da..... :mellow:

godt forslag selv om jeg ikke forstod det helt :blink: , jeg har multimeter og skal det stå på ohm da? og så ver det å koble det til da , i serie med minuspol?

fint om du gidder å detaljere det litt bedre ;)

edit

fant denne på bilforumet.no :

For å finne ut om det er overledning, tar du ut sikringen til klokka og evt andre ting som får strøm når tenninga er av... Deretter kobler du fra en av batteripolene, og kobler et amperemeter mellom batteripolen og polskoen. Hvis du da får utslag, har du overledning. Da må du begynne å feilsøke... hvis du ikke har amperemeter, kan du også bare se om det gnister hvis du tar polskoen innpå batteriet...

Edited by bjørn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

Hei

Jo, helt grei den oppskrften fra Bilforumet.no, eneste forskjellen er at den starter litt i "andre enden" i forhold til mitt forslag da. :lol:

Spiller ingen rolle hvor du starter da, så sett multimeteret til å måle strøm (Ampere). Litt avhengig av type multimeter så er ofte ohm og Volt på samme skala, og den skal du ikke bruke. -Sett multimeter på måleområde A. (også på det laveste måleområdet hvis instrumentet ditt har flere måleskala for A (Ampere))

- Deretter vil jeg koble av eks minuspolen, bøy den litt vekk slik at den ikke kan komme borti pol på batteriet og få en kamerat til å holde den ene målepinnen på multimetert inn på - batteripolen og den andre på kabelsko/kabelen. (Multimeteret står nå i serie/mellom batteri og kabel med all strøm som går rundt i bilen, og kan dermed måle denne strømmen)

- Sett på eks parklys for test, og du vil kunne se at du får en verdi på multimeteret.

- Slå av alt av utstyr i bilen, tenning av.

- Nå skal du ideelt har 0A på måleinstrumentet.

- Måler du strøm nå som alt er av, ja da er det bare å ta ut en og en sikring fra de ulike sikringsboxene til du finner den som gjør at det viser null Ampere (0A).

- Den sikring som gir 0A i visning er jo på den kurs i bilen som trekker strøm.

Håper du finner "synderen". :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjørn

takker så mye hirobofly jeg må teste ut dette :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

takker så mye hirobofly jeg må teste ut dette :)

Bare husk at helt ned på 0 Ampere, på en moderne tysk bil, er lite realistisk å oppnå. Men strømforbruket bør ikke være flere hundre miliAmpere konstant.

Det lønner seg å vente noen minutter før måling, hvis bilen har blitt låst opp/igjen/ eller dører har vært åpnet/lukket etc. Mange systemer på en BMW/Audi/Mercedes som jobber i bakgrunnen og trekker strøm noen minutter etter at noe er aktivert. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bjørn

takk for det ØHN , høres mer ut som en verksted jobb etterhvert .... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
truhaa

Noen formeninger om hvor lenge laderen ladac lader kan stå på før en kan se om en får start på bilen? eller kan den brukes som hjelpestarter på tom batteri også? bør en koble den fra før en prøver?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hirobofly

Artig med elektriske feil...... :P

bjørn; Det er jo som ØHN er inne på den strøm som siger igjennom bilen når alt er av/gått til ro som er interessant. Så klart at eks lys i taket ved dør-åpning vil gi et strømtrekk som du lett vil se på multimeteret, så det er lurt å slå av alt man finner slik at målingene blir best mulig. -Men, sånne feil er vanskelige å finne.... Ingen tvil om det.

truhaa; Jeg tror ikke det er anbefalt å la lader stå tilkobla ved forsøk på start hvis ikke laderen også har hjelpestart innebygget med eget batteri. -Men om den dør på seg hvis du likevel gjør det..... tja...... B)

Jeg ville nok ha tatt av laderen og så sjekka spenningen på batteriet med et multimeter for å i alle fall ha en indikasjon på om det er håp for start.... Bør ligge over 12V i alle fall. (når laderen er kobla på så holder ladere spenningen på ca 14,4V og litt høyre,så det blir feil å sjekke spenning med lader tilkobla)

En annen og enklere/raskere indikasjon på om batteriet nærmer seg full er å se på at strømmen som laderen kjører på med går ned. (men dette er ikke allverdens god måling da, og nåla på laderen er ikke allverdens nøyaktig men gir som sagt en indikasjon på om ladingen nærmer seg slutten)

Men, selv om du eks måler 12-13V på batteriet etter lading, så kan det jo fortsatt være ødelagt og dette oppdages når det belastes/forsøk på start.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...