Gå til innhold

Helt ny her, hvilke produkter trenger jeg?


plizket

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Jeg ble anbefalt hit fra bimmers.no forumet og jeg er en person som elsker å ta vare på bilen min.

Da jeg vasket bilen min 2 dager siden la jeg merke til støv/skitt som fortsatt var igjen på bilen og fikk nok, jeg ba om proff veiledning.

Det er ikke noe feil med innsatsen min, men snarere totale kunnskapen og bruken av produktene.

Det jeg har nå av utstyr er:

Vanlig plastbøtte, biltema voksshampoo / ZIP Bilshampoo (denne jeg bruker mest), biltema svamper 10-pakk og ett pusseskinn fra shell jeg aldri vil/tør bruke. Etter og ha sett en video noen la ut skjønte jeg fort at skal det bli ordentlig må jeg bruke andre produkter rett og slett.

Jeg bruker Brix bilpleie sine vaskehaller fordi jeg liker de best. Er fra Sandefjord og de tilbyr store vaskehaller og bra høytrykk/skum/utstyr osv.

Min framgangsmåte har alltid vært, Spyl på skum grundig, la virke i 5 min, skyll av skum med vann, ta bøtte med varmt vann og bland bilshampooen i bøtten, vasker så over hele med svamp, og herfra skyller av med vann. Herfra framstår alltid bilen som veldig "ren" etter ferdig.

Jeg tar felger og motorrom ettersom jeg ser om det er behov.

Bruker aldri avfettings-programmet fordi fattern mente det ødelegger lakken,

og mente skummet til Brix er såpass bra at den fikser denne jobben uansett.

Hele vasketiden min er på omtrent 1 time.

Og når jeg er ferdig ser bilen fantastisk ren og pen ut. Dette varer ikke lenge.

Dagen etterpå så er det skitt og støv som har satt seg ALLTID på nedre siden av bilen.

Det er rett og slett ruglete, nesten litt sånn sandpapir feel på overflaten og det er HVER gang.

Jeg har en sort BMW 540i (fargen sier litt om hvor lett oppgave jeg har)

IMAG0686_zps43c89b42.jpg

IMAG0687_zpsde750ca6.jpg

IMAG0688_zpsecc4d296.jpg

IMAG0689_zpsda023ed1.jpg

Ut ifra litt tips jeg fikk, skulle jeg visst bruke en slik "Clay" for å fikse dette.

Det som er på bildet er resultatet etter en nyvaska bil som jeg kjørte kvelden før,

Rolig og pent fra vaskehallen, det var sol og pent vær ute, igår var det duskregn og bilen ser selvfølgelig slik ut.

Legg merke til hvordan alltid nedre delen av bilen er "skitten".

Kikket på denne pakken:

http://www.partsandretards.no/bilpleie/pakketilbud/pr-foamcannon-pakke

Så da lurer jeg på egentlig hva trenger jeg for å komme igang?

Ønsker bare å ta best mulig vare på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ta en titt her.

Jeg tror at en runde med Prickbort på sidene får bort mye av det du sliter med. Etter det kan du bruke IronX, Korrosol eller lignende. Clay tar eventuelle rester etter dette, men den kan også lage merker i lakken (legge igjen rester og lage småriper), derfor er det egentlig ikke anbefalt hvis ikke du skal polere etter på.

Skummet på Brix er veldig sterkt, så hvis du bruker dette så fjerner du voksen/sealeren ganske fort. Har du ikke noen form for lakkbeskyttelse på, så setter skitten seg fortere fast og det er vanskeligere å få bilen ren. Dette kan være årsaken til at du føler at bilen blir fort skitten på nedre paneler.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Som Øyvind sier, Prickbort på bilen, vent i 5 minutter, legg på såpe, vent 5 minutter og så spyl av, vent så til noe vann får rent av ilen, legg så på IronX eller Korrosol, vent så noen minutter og så spyler du igjen. Der etter er det bøttevask. Bruk gjerne en vaskehanske eller en kvalitets svamp. Bruk også gjerne en god såpe (Chemical Guys, DoDo etc, det er mange bra)

Husk at ALL avfetting og såpe som sprayes på bilen, SKAL legges på nedenfra og opp, selve vaskedelen starter på taket, vinduer, panser, bagasjeluke, øvre dører, og så nedre dører bakfanger osv (jobb deg nedover i en sirkel)

Felgrens kan/skal du bruke hver gang, det å fjerne bremsestøv og skitt fra felgene er viktig, vasker du ikke de ofte, så blir felgene gule etterhvert, og ofte verre å få rene. Bruk en vannbasert felgrens, P21s eller Rim7 feks, de kan du tynne ut med vann om du ønsker, eller vasker veldig ofte og ikke trenger så mye vaskekraft som de leverer rene.

Ville handlet meg:

- P21s Power Gel

- Mac Prickbort

- IronX el Korrosol

- GritGuard bøtte

- Chemical Guys Sitrus wash and gloss el Gwash

- Car Pro ullmitt

- Mikrofiber tørkehåndkle

Gjerne en Quick Detailer også

- CarPro Reload

+ 3-4 mikrofiberkluter å bruke sammen med Reload`n

Det er en start i allefall :)

Den pakka fra P&R er ikke dum, men ville hatt CarPro mitt isteden for den som følger med i det kittet, smak og behag selvfølgelig

Så får du heller forbanne oss om et halvt år når du har halve garasjen full av bilpleie :D

Og velkommen til DCN

  • DCN Poeng 2

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i samme duren som truhaa nevnte over men greit med litt forskjellig input. Er noen lunde ny selv, og etter å lest meg rundt på forumet har jeg lært mye og boden er nå full i bilpleie produkter:-) men som en start pakke ville jeg godt till innkjøp av dette:

Surfex HD 5 liter ca 300,-
Trykkspray flaske til surfex ca 200,- på biltema eller bestill av feks alienautospa.no, partsandretards.no
Pricbort ca 80 ,-( får kjøpt disse på endel statoil stasjoner)
Iron-x ca 170,-
En bilsåpe feks chemical guys maxi suds 2 ca 160,- til å ha i vaskebøtta
Chenille wask mitt, vaskehanske til berøringsvask ca 100,-
P21S felgrens ca 170,-

Microfiber håndkle til tørk feks super uber drying microfiber towel fra alienautospa 289,-

Som du nevnte kan du også gå til innkjøp av foam cannon og kjøpte inn en kanne med autofoam (ca 280,- )til bruk i kanonen:-)

Selve vasken:

Jeg pleier legge prickbort på tørr bil og la det virke noen minutter og legger
så surfex oppå denne igjen som til slutt blir toppet med skum før jeg spyler av.
Så legger jeg iron x og spyler av denne, skummer opp på ny og tar håndvask. Spyler av og tørker med microfiber:)
- Surfex 1:20 - 1:30 , hver vask
- Prickbort , hver 4 - 6 vask , oftere om vinteren
- Håndvask , hver 2 - 3 vask ( surfex+foam+spyling+tørking de andre gangene)
- Quick Detailer , hver 2 vask , etter håndvask
- Voks , hver 15 - 20 vask
- Felgvask , hver vask
- Iron-X ca 2 ganger i året (før polering)

Når det gjelder voks har jeg selv kjøpt inn SV shield, men har også lagt merke til at autoglym HD wax også er en veldig godt likt voks her inne. Begge liggeri 1000,- klassen

Velkommen;)

Endret av WLN
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Du har jo allerede fått et par forslag til produkter som du bør kjøpe. Siden jeg har et forslag liggende etter jeg har anbefalt til en annen, så legger jeg ut det samme her.

Dette er fra Bilnerden sin nettbutikk.

Vaskepakkeforslag.png

Noe av dette burde du egentlig kjøpe litt mer av.
  • 1 liter Prickbort holder en stund da man ikke bruker denne hver gang man vasker, men det er kjedelig å gå tom.
  • Selv om Autofoam (som brukes i skumkanon) erstatter Surfex til forvasken så kan man bruke dette produktet til mye annet også. Meget allsidig produkt som er et absolutt må ha produkt i mine øyne. Surfex tok jeg med fordi jeg ikke fant noe annet alternativ til billig felgrens som man blander ut med vann. Du kan fint bruke Surfex til dette. Du burde vurdere å kjøpe en 5l av denne isteden mest fordi du får mer for pengene, men også fordi dette er et meget godt produkt som du sikkert kommer til å bruke mye.
  • Ofte må man ha 2 tørkehåndkler. Disse er vanskelige å vri opp så når man har fyllt et håndkle med vann så er det lettest å ha et til. Det går ofte 2 håndkler for å tørke en stor/middels bil.
  • Korrosol holder egentlig ganske lenge så her holder det på en måte med 1 liter, men du må gjerne kjøpe 2 flasker av denne da den er meget god på skikkelig møkkete felger.

Dette forslaget var til en som allerede hadde skumkanon. Dette er noe som er praktisk , men ikke noe du nødvendigvis ha. Kjøper du ikke skumkanon, så tar du bort Autofoam fra listen. Denne erstattes da med SurfexHD på pumpekanne.

Husk på å ta med sprayflasker til de forskjellige produktene da dette ikke er med i listen.

Vil også anbefale deg å kjøpe en billig felgrens som du kan bruke i hverdagsvasken. Som jeg skriver i guiden så er Bilberry eller Espuma Revolution gode nok i hverdagsvasken og som ferdig blandet produkt har de en literpris på noen få kroner. Jeg har testet begge og kommet frem til at disse er like gode. Det ligger en liten minitest på disse 2 produktene her.

Blankbil har et tilbud på Espuma Revolution nå. Ta en titt her.

Som du ser så er alle forslagene her forskjellige. Kjangsen at du får 2 like svar på spørsmål som dette er meget liten, så her må du bare følge magefølelsen.

De forskjellige nettbutikkene har lit forskjellige produkter så du må også velge litt ut fra hvilken nettbutikk du vil bestille fra. Dette er bare en basic pakke og kun starten på galskapen og veien til en blank bil. :fun:

Endret av Øyvind G
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg føler jeg er helt uti en jungel av produkter og jeg aner ikke hva som er best.

Er ikke "superpakken" til Parts and Retards bra nok da?

http://www.partsandretards.no/bilpleie/pakketilbud/pr-superpakke

Også lurer jeg.. Er det virkelig ett must og måtte ha 2 bøtter med gritguard?

Jeg så en video og der anbefalte de øverste pro's å ha en med såpe og en med rent vann.

Idag så vasket jeg bilen min på brix, bare denne gangen prøvde jeg Mac Prickbort og må si..

DET gjorde jo underverker da!! Tilogmed potta mi som jeg var sikker på var ihjelstøpt av smuss og skitt ble helt skinnanes blank igjen!!

Det produktet var jo helt sykt bra. Men det rare da.. Jeg får fortsatt skitten bil uansett hvordan jeg kjører hjem igjen.

IMAG0712_zps8f578752.jpg

Som dere ser en del møkkete flekker som er av skittent vann bare.

Nå har jeg jo bare brukt ett produkt, men hvorfor i granskauen er bilen helt skinnanes rein når jeg var ferdig også skal jeg bare hjem så ser det slik ut? Er jo helt forferdelig.

Jeg gjorde det sånn som "Vårpuss for dummies" videoen.

La først på prickbort (faktisk ganske mye).. Lot virke i 5 min, la på skum. Lot skum virke i 5 min. Spylte av med vann og begynte å vaske for hånd og svamp. Spylte av såpen, la på voks.. Spylte av voksen.

Ble strøkent. Litt våt da men jeg hadde ett håndkle med så strøk det forsiktig over lakken.

Asså prickbort kan ikke brukes ofte eller ossen er det? Jeg har uansett aldri hatt så glatt lakk der nede på døra før. Dette var ett bra produkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har helt tørr bil når du kjører hjem igjen, vil du alltid ende opp med "skitten" bil iløpet av turen hjem. Det skal utrolig lite støv til før det blir slike flekker om den er litt våt.

Kjøp deg et par store fluffy microfiber for å tørke bilen med etter vask, f.eks Miracle dryer eller GTECHNIQ Zero Scratch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Legger du en god voks på bilen så minsker dette problemet ditt. Bilen din vil fortsatt bli skitten, men ikke på samme måte. Været spiller også en stor rolle her. Kjører du på våte veier eller et sted det er mye støv eller lignende så blir selvsagt bilen du skitten.

Jeg ser du skriver at du har lagt på en voks som du spylte av igjen? Hvis ikke dette er en skrivefeil så er jeg overbevist om at det finnes bedre alternativer.

Setter opp en liste med noen forslag. Som du ser så er det litt forskjellige prisklasser her slik at du kan velge etter smak, lyst eller lommebok. :)

Swissvax Shield

Rainforest rub pro

Natty's paste (blue)

Og ja, det finnes mange flere gode alternativer innen denne katogorien. Det er et hav av muligheter her og jo mer du leser og leter jo mer usikker blir du på hva du skal prøve. Det finnes også utrulig mange meninger, erfaringer og teorier rundt dette emne. Jo fler du spør jo flere forskjellige svar får du så her er det bare å gå etter magefølelsen og prisklasse.

De fleste vokser som får positive ord her inne er et godt valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har helt tørr bil når du kjører hjem igjen, vil du alltid ende opp med "skitten" bil iløpet av turen hjem. Det skal utrolig lite støv til før det blir slike flekker om den er litt våt.

Kjøp deg et par store fluffy microfiber for å tørke bilen med etter vask, f.eks Miracle dryer eller GTECHNIQ Zero Scratch

Ja jeg tror du har helt rett faktisk! Det er jo tilfelle hver gang men jeg føler liksom at jeg har gjort så god jobb og alt, og når tørket så er den nesten uovervinnelig men det blir den ikke med mindre den står der til den faktisk er tørr :P

Tenker det blir Miracledryer ja :)

Legger du en god voks på bilen så minsker dette problemet ditt. Bilen din vil fortsatt bli skitten, men ikke på samme måte. Været spiller også en stor rolle her. Kjører du på våte veier eller et sted det er mye støv eller lignende så blir selvsagt bilen du skitten.

Jeg ser du skriver at du har lagt på en voks som du spylte av igjen? Hvis ikke dette er en skrivefeil så er jeg overbevist om at det finnes bedre alternativer.

Setter opp en liste med noen forslag. Som du ser så er det litt forskjellige prisklasser her slik at du kan velge etter smak, lyst eller lommebok. :)

Swissvax Shield

Rainforest rub pro

Natty's paste (blue)

Og ja, det finnes mange flere gode alternativer innen denne katogorien. Det er et hav av muligheter her og jo mer du leser og leter jo mer usikker blir du på hva du skal prøve. Det finnes også utrulig mange meninger, erfaringer og teorier rundt dette emne. Jo fler du spør jo flere forskjellige svar får du så her er det bare å gå etter magefølelsen og prisklasse.

De fleste vokser som får positive ord her inne er et godt valg. :)

Ja jøss den var ikke akkurat gratis den Swissvaxen :)

Tenker jeg prøver ut Poorboys natty's paste, de skriver jo at den er spesielt bra på mørke biler.

Navnet passer jo tilogmed iforhold til lommeboken som kunne vært større heh.. Men bare ett spørsmål, ville det ikke holde å bruke supervoksen til Brix når man er ferdig å vaske? Men natty's paste gjør kanskje jobben enda bedre ellernosånt.

Er redd for at det ikke er skrivefeil nei, jeg spylte av voksen fordi er dette jeg har blitt lært til å gjøre.

Når jeg tenker meg om, så er det jo denne som liksom skal beskytte da. Hver gang jeg har spylt den av har jeg følt at det var "riktig" å gjøre, siden all denne såpelignende skummet forsvinner som jeg ikke ville ønsket å ha på bilen. Etter å ha sett instruksene på veggen til brix er det ikke høytrykk etter supervoks :P Så da vet jeg hva jeg gjør neste gang for å si det sånn.

Og tenker det blir "superpakken" til P&R, føler den kaprer hjertet mitt mest. Da får jeg uansett en start i produkt spekteret.

Jeg har kanskje ikke Bilts Autofoam men jeg vasker omtrent alltid på Brix uansett så bruker skum der.

Har også litt som sagt med lommeboken at jeg ønsker helst ikke å måtte ut med 2000,- i bilpleieprodukter, var forresten derfor jeg bare prøvde meg fram på Prickbort som man lett får på statoil for å se om det hjalp, og det gjorde jo susen det.

Er sikker på hvis jeg får resten av de "nødvendige" produktene så blir det grisebra.

Bilen ser jo helt skinnanes ut (og bare fordi Prickbort ble lagt til på vaskeprosedyra), Så her er ett bilde fordi bilen er "skitten" på sidene, ikke foran :)

3_zpsfde24a7e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

Må bare legge til at Poorboys super slick & suds consentrated carwash er knall. Den varer leeeenge/drøy i bruk. Glir godt, skummer godt, lite lukt osv. Har brukt den med claytowel i det siste, og bruker ikke noe annet til lube enn det når jeg bruker claytowel...

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...