Gå til innhold

Innkjøpsliste poleringsutstyr (nybegynner)


KP2

Recommended Posts

Hei

Da har jeg bestemt meg for at jeg skal prøve meg på polering.

Har det som trengs for å vaske bilen, men that's it. Trenger altså poleringsmaskin, puter, pads, voks ++.

Har kommet frem til produktene under etter å ha lest diverse tråder her på forumet, men som regel er det et eller annet jeg har glemt å ta med, så ikke nøl med å skrike ut om du har et produkt du kan anbefale meg! :)

Poleringsutstyr/produkter:

- Kestrel DAS-6 Pro

- Poleringspakke Menzerna og Uber 160mm (1x Uber Gul/Oransje/Grønn/Blå, Menzerna Fast Gloss FG500, Menzerna Power Finish PF2500, Menzerna Super Finish SF4000)

- Flere Uber Gul, Oransje og Grønn 160mm (holder det med 3 stk totalt av hver type?)

- Menzerna Top Inspection (wipedown)

Voks og div:

- Uber Rød påføringpads

- Uber Gul påføringpads

- Collinite 915 (eller 476S eller SV Shield?)

- Bilt-Hamber AutoClay Soft

- GTechniq MF1 ZeroR (10pk) (har 10pk Eurow Shag Weave MF fra før av)

- SV Autobahn

- SV Crystal Glass

- SV Micro Duo glassklut (2pk)

Setter utrolig stor pris på om noen kunne gått gjennom listen og kommet med evt. forbedringer/mangler :).

Endret av Fornavn Etternavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer veldig langt med det du har skrevet, ang collinite har eg ingen erfaring, men har prøvd og legge 845 og det var super enkelt, men likte ikkje parafin lukta. Bruker selv SV Shield.

Uber rød påføringspad følte eg blei for stor, brukte dermed kun gul egentligt.

Forsegling til vindu? Nanolex har en som virker veldig bra, men lang herdetid, eller Rain-x har eg god erfaring med, og nå prøver eg Gtechnic G5 som så langt virker voldsomt bra.

Uber puter virker bra, å holder med 3 stk av kvar, anbefales å bytte etter kvart panel pga varme på bakplate med desse DA maskinene.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, glassforsegling... det har jeg fortsatt ikke kjøpt! :) Satt å vurderte om jeg skulle kjøpe Nanolex Glass Ultra (30 ml), Nanolex Premium Glassrens og Nanolex Premium Glasspolish for litt tilbake, men fant ut at jeg skulle gjøre litt mer research først, men glemte det litt ut. Blir jo ikke så altfor dyrt med VIP-rabatten heller.

Tusen takk for svaret, tror jeg går for Collinite 476S i første omgang, så får jeg heller bestille SV Shield neste gang :)

Edit: Hvor mange påføringpads bør jeg kjøpe?

Endret av Fornavn Etternavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange påføringsputer, fordi de koster lite og du mister dem garantert i bakken på et tidspunkt. Da bør den gå rett i søpla! Begynner å bli litt lite hjemme her, og det føles liksom ikke riktig å avslutte en 20 timers detailing med gule påføringsputer fra Turtle Wax!

  • DCN Poeng 1

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt hvorfor du kjøper en så dyr felgvoks (autobahn) og ikke går i samme gate på lakken på bil.

Har du råd til autobahn burde Shield være innen rekkevidde.

Likevel vil jeg presisere at jeg nok hadde valgt omvendt, heller kjøpt Shield til bilen og brukt collinite til felgene, eller faktisk brukt collinite til både bil og felger.

(De er greie å bruke/ jobbe med, men lukter helsefare, jeg fikk/får skallebank av de når jeg står i garasje å bruker collinite, sånn sett er det et lite minus)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at SV Shield bare fås som 200 ml gjør at den virker så "dyr" for en nybegynner som meg (selv om SV Autobahn er like dyr/ml (omtrent), så finnes den i 50 ml krukke). Virker også som at Autobahn brukes av omtrent alle når det kommer til felger, mens med voks til lakk er det mange flere meninger (bla. flere som virker fornøyde med Collinite), men Shield er vel kanskje den som blir anbefalt oftest der også?

Ang. skallebank så høres ikke det så behagelig ut, men om jeg opplever det samme er det jo bare snakk om et tap på 200 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt collinite 845 en del ganger det siste året. Jeg er ikke plaget med verken lukt eller skallebank. Tror det problemet er overdrevet / og/eller ganske individuelt så den sjansen kan du ta.

Synes den er lett og ha med å gjøre og ok holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For maks uttelling av valuta kan du jo bytte ut både felg- og lakkvoks med Collinite 845. Den kan brukes på både dekk og felg.

Ellers er jeg enig med Land Rover-kollega over, merker ikke noe til skallebank med den voksen.

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt collinite 845 en del ganger det siste året. Jeg er ikke plaget med verken lukt eller skallebank. Tror det problemet er overdrevet / og/eller ganske individuelt så den sjansen kan du ta.

Synes den er lett og ha med å gjøre og ok holdbarhet.

Har vert med å vist/lagt på to biler, er det god ventilasjon så merkes det ikkje så godt, men såklart liker du lukta på iron-x og liggnende å er vandt til å sniffe på det så er det ikkje så merktbart.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, bruker jeg 845 selv, så det er ikke overdrevent - jeg får skallebank og det er ikke "kos" å vokse bilen på samme måte.

Men de funker bra og er gode å jobbe med.

Likevel, jeg ser ingen problem å bruke collinite også på felgene, sånn sett.

Jeg liker ikke lukta av Iron-x etc, men blir ikke uvel av den.

Collinite minner mer om diesel, lukter ikke mye eller grusomt, men jeg blir uvel av det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips, da går jeg for 845 til både lakk og felger :).

Iron-X har jeg ikke hatt gleden av å lukte på enda, regner med at den ligger på postkontoret når jeg kommer hjem fra vinterferien. Er det ikke Iron-X man bør åpne innendørs første gang? :D

Har forresten plastfangere foran og bak, er det samme framgangsmåte (og same produkter) som for polering av alu/stål (bare at man må være obs på temperaturen)?

Endret av Fornavn Etternavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IronX bør du åpne i bilen på vei hjem fra postkontoret, helst mens du kjører... ;)

Vårt 100 år gamle hus har luftig nok loft til at det kan stå der oppe, ellers blir det utvendig bod. At korken er igjen, og om det er originalembalasje eller sprayflaske betyr ingenting.

Men sant skal sies, p21s må jeg oppbevare på akkurat samme måte. Flasken der dunster omtrent like gale selv om det kanskje er mindre ille å åpne og sniffe nedi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen ba meg gå ned i kjelleren og se om det var "noe galt" på gjesterommet en gang jeg hadde glemt denne egenskapen til IronX og satt fra meg sprayflasken der ved en feiltagelse... Hun virket oppriktig bekymret for at det var en gnager som hadde råtnet inni veggen eller lignende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da var mesteparten av tingene på listen bestilt, kom på ca. 4200 hos BN. Det baller fort på seg kan man si.

1 stk. Collinite Liquid Insulator Wax #845 473ml 175,-

2 stk. Uber 160mm poleringsputer Farge - Orange - Medium polering 198,-

1 stk. Bilt-Hamber AutoClay Soft 145,-

2 stk. Uber Rød påføringspute 60,-

5 stk. Uber Gul påføringspute 75,-

2 stk. Uber 160mm poleringsputer Farge - Gul - Rubbingpute 198,-

1 stk. Kestrel Deltalyo DAS-6 Pro Oscillerende 1.490,-

2 stk. Uber 160mm poleringsputer Farge - Grønn - Polering 198,-

1 stk. GTechniq MF1 ZeroR Microfibre Buff Cloth - 10 pakning 259,-

1 stk. Poleringspakke Menzerna og Uber 160mm 656,-

1 stk. Owatrol Polytrol 149,-

1 stk. Detailing Brush - Medium 25,-

1 stk. Tekstilbørste 69,-

1 stk. Detailing Brush - Stor 30,-

1 stk. 1Z Rubber Care 69,-

1 stk. Menzerna Top Inspection 199,-

4 stk. Atomiza Flaske 947 ml 64,-

4 stk. Atomiza Chemical Spray Head 104,-

1 stk. Wheel Woolies - 3 pakk 299,-

1 stk. Kwazar Mercury Super 360 Pro+ 1 liter 95,-

2 stk. GTechniq 10 stk ekstra påføringsputer 16,-

Endret av Fornavn Etternavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, da var mesteparten av tingene på listen bestilt, kom på ca. 4200 hos BN. Det baller fort på seg kan man si.

Nettopp derfor er det greit å ha et edruelig forhold til dyre vokser... så kan du heller spandere på deg noe mer kostbart etterhvert hvis du vil, i steden for å kanskje la det hindre deg i å ha rikelig med basics som pads, kluter, børster, e.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Nettopp derfor er det greit å ha et edruelig forhold til dyre vokser... så kan du heller spandere på deg noe mer kostbart etterhvert hvis du vil, i steden for å kanskje la det hindre deg i å ha rikelig med basics som pads, kluter, børster, e.l. :)

...kom det bråkjekt fra mannen som ikke har kjøpt et bilpleieprodukt i sitt liv, men rasker med seg førstepremien i alt som er av konkurranser. :P

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hindrer meg ikke i å ha et edruelig forhold til dyre vokser :) Dessuten er alt dette tullet med å vaske bil opp til flere ganger i året DIN skyld! ;)

Egentlig er det din egen skyld, for det var DU som dro meg inn her!

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...