Black_Knight

Hvordan fjerne dekk grummi og annet skitt på bil med permashine?

Hei,

Jeg kjøpte i April 2008 den nye Mazda 6 advanced pluss 2.0 diesel.

Dette er min første ny bil. Aldri kjøpt bil det står 0 på km standen før.

Tidligere har jeg vel hvert uaktsom i forhold til folk felst på forumet her, dvs jeg har brukt børste vaskeautomater etc.

Men det må kansje en ny bil til for at man tenker og ta vare på den.

Jeg fikk min bil levert med permashine fra Mazda i ski. Jeg fikk utlevert en borsyre som tok for seg hva permashine gjør for lakken og i stikkords form at det ikke skal brukes vaksehall, at bilen må tøkes etc. Men ingen detaljert informasjon om hvordan man bør vaske bilen.

Etter en del research fant jeg ut følgende:

- Bilen må ikke vaskes i vakse hall. Børstene vil skade permashinen, noe som kan gi matt overflate.

- Bilen må tørkes etter vask.

- Bilen må ikke vokses eller poleres.

- 98% av alle bil shampo som selges i butikker kan ikke brukes på bilen da den inneholder voks.

- Du bør ikke bruke svamp.(hverfall ikke de man får for 20-30 kr).

- Du bør ikke bruke børstene som man finner på selvvaske haller rundt om kring.

Jeg ringte rundt til 4-5 forskjellige permashine leverandører som alle hadde forskjellige anbefalninger til bilvask. Noen mente bilshamp med boks ikke var noen problem, mens andre mente at det er vikitg at bilen altid spyles med avfetting nedenfra og opp.

Jeg endte opp med og skrive et innlegg på bilforumet.no hvor jeg fikk mange flott tips.

http://www.bilforumet.no/bilpleie/196791-b...rsegling-2.html

og gikk til innkjøp av:

Meguiar’s - Microfiber Wash Mitt

Meguiar’s - Water Magnet Microfiber Drying Towel

Meguiar’s - NXT Generation Car Wash

Jeg bruker ikke avfetting på bilen når jeg vasker, vet ikke hvorvidt det er bra eller ikke? Spesielt da kun en leverandør har bedt meg gjør det føler jeg meg ikke trygg nok.

Ellers har bilvask hvert en god opplevelse særlig når man i tilleg vet at man gjør ting riktig og at bilens karessori får en mest mulig skånsom vask. Men jeg ser nå etter vinterkjøringen at jeg har noen flekker som ser ut som rust, men som kan pusses bort etter bilvasken og endel gummi flekker som jeg ikke får fjernet ved biilvask.

Så det jeg lurer på er hva jeg skal gjøre for å få bort dette.

Jeg har blitt anbefalt dette forumet av en bruker på bilforumet.no og han mener at jeg bør bruke clay og avfetting, men at det trolig vil skade permashine hinnen og jeg derfor bør gå til innkjøp av "Jetseal hos scandicshine.no" og bruke det.

Videre lurer jeg på hvorvidt det stemmer at man skader permashine hinnen og om jetseal ikke gjør ting værre. Jeg har sjekket med scandicshine som sier det ikke er noen problem. Men en permashine leverandør ikke forstår hvorfor jeg skal bruke det når jeg har permashine på bilen fra før? Jeg skal føle opp sistnevnte, kan virke som om han mener at clayen ikke gjør noen skade på ppermashinen. Som dere sikker forstå er jeg veldig forvirret.

Håper jeg får noen gode råd her:)

På forhånd takk for oppmerksomheten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bjørnar?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først og fremst, velkommen til DCN!

To ting jeg har lyst til å kommentere i innlegget ditt. Du skriver at du ikke avfetter pga. usikkerhet. Vit at det finnes mange forskjellige avfettinger og mange kan blandes ut med vann for å redusere sterkheten i dem. Man burde bruke mild avfetting ved vask om vinter og vår pga. skadelig skitt fra veien (les: salt f.eks). En mild avfetting vil ikke være skadelig mot lakkforsegling osv. på bilen heller. Sterkere avfetting kan benyttes når du skal legge nytt lag med forsegling eller voks på bilen.

Så er det den evige diskusjonen om hvordan vaske bil og hvordan avfette bil. Du skriver fra bunnen og oppover, og her er jeg helt enig (men mange vil si motsatt). Grunnen til at du skal avfette fra bunn av bilen og oppover er for å ikke lage skjolder i lakken. Avfetter du fra toppen renner det kjemikaler ned over bilen på skitt som sitter godt i lakken og gjør vondt verre. Avfetter du fra bunn løser du opp den skitten før ny avfetting kommer rennende nedover.

Jeg tror dog med en godt vedlikeholdt bil er dette med bunn/topp ikke et tema da virkningen ikke har noe å si. En av mange ting du har igjen for å holde bilen i topp stand til en hver tid.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Først og fremst, velkommen til DCN!

To ting jeg har lyst til å kommentere i innlegget ditt. Du skriver at du ikke avfetter pga. usikkerhet. Vit at det finnes mange forskjellige avfettinger og mange kan blandes ut med vann for å redusere sterkheten i dem. Man burde bruke mild avfetting ved vask om vinter og vår pga. skadelig skitt fra veien (les: salt f.eks). En mild avfetting vil ikke være skadelig mot lakkforsegling osv. på bilen heller. Sterkere avfetting kan benyttes når du skal legge nytt lag med forsegling eller voks på bilen.

Så er det den evige diskusjonen om hvordan vaske bil og hvordan avfette bil. Du skriver fra bunnen og oppover, og her er jeg helt enig (men mange vil si motsatt). Grunnen til at du skal avfette fra bunn av bilen og oppover er for å ikke lage skjolder i lakken. Avfetter du fra toppen renner det kjemikaler ned over bilen på skitt som sitter godt i lakken og gjør vondt verre. Avfetter du fra bunn løser du opp den skitten før ny avfetting kommer rennende nedover.

Jeg tror dog med en godt vedlikeholdt bil er dette med bunn/topp ikke et tema da virkningen ikke har noe å si. En av mange ting du har igjen for å holde bilen i topp stand til en hver tid.

Hei og takk for svar.

Jeg tenkte hovedsakelig på avfettingmiddelet som kan sprøytes på bilen med sprøytepistol på bensinstasjoner. Er den mild eller sterk? Kan den brukes? Noen som har noen formening om og bare bruke avfetting? Har hørt at det skal holde, men da jeg prøvde var jeg ikke spesielt imponert. Jeg følte at jeg måtte gå over med shampo etterpå.

Har du noen forslag til permashine spm mitt:)

Bjørnar?

Tenker du på han som anbefalte forumet her?

Han kaller seg Bjorke på bilforumet.no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg erfaring med permashine selv, men vil tro at om du testet Prickbort (http://godkjemi.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=340&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=1) så er den såppass mild at den ikke vil skade, men sammtidig kommer til å fjerne asfalt, gummi osv. Hvis ikke denne tar det kan det nok være du må bruke clay ja. Tror heller ikke denne skader permashinen, men som sagt har ikke erfaring med den selv. Du kan nok fint legge Jetseal over permashinen, men da må du passe på at overflaten er helt ren (altså at du har klart å fjerne asfalt og gummi osv) Et annet alternativ kan jo selvsagt være å fjerne permashinen, da du nok kommer til å få en penere glans osv hvis du legger på jevnlig lakkforseglere(jetseal, Meguiar's#21 osv) og/eller voks! Uansett lykke til, og velkommen hit :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nå har ikke jeg erfaring med permashine selv, men vil tro at om du testet Prickbort (http://godkjemi.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=340&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=1) så er den såppass mild at den ikke vil skade, men sammtidig kommer til å fjerne asfalt, gummi osv. Hvis ikke denne tar det kan det nok være du må bruke clay ja. Tror heller ikke denne skader permashinen, men som sagt har ikke erfaring med den selv. Du kan nok fint legge Jetseal over permashinen, men da må du passe på at overflaten er helt ren (altså at du har klart å fjerne asfalt og gummi osv) Et annet alternativ kan jo selvsagt være å fjerne permashinen, da du nok kommer til å få en penere glans osv hvis du legger på jevnlig lakkforseglere(jetseal, Meguiar's#21 osv) og/eller voks! Uansett lykke til, og velkommen hit :)

Hei takk for svar.

Permashinen har gitt meg ganske mye ekstra hodebry, frister veldig og få det fjernet. Men så har jeg brukt masse penger på det også.

og som du sier et at punktene som bekymrer meg er jo at dersom jeg påfører jetseal og det ikke skulle være rent risikerer jeg vel at jeg tar vare på dritt og fuktighet under laget med jetseal og kansje tilogmeg gjør ting værre?

Noen som vet hvordan man kan få fjernet permashine, slik at jeg garantert får alt vekk, så jeg ikke driter meg ut når jeg polerer etterpå eventuelt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei,

Kjør på med avfettning, clay, lakkrens for hånd så jetseal. Da er det garantert rent og bra!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Avfetting på bensinstasjoner etc er varierende ut fra årstid, vinter er sterkere en sommer (i hallene), du fjerner en del med møkk med avfetting, men gummi merker kan sitte noe mer, der kan du feks ta tar remover på en svamp og gå forsiktig over der du har gummimerker så skal de bli borte (NB: ta tar remover ETTER at bilen er vasket da)

Spør de som selger permashine hvorfor du ikke kan ta noe over den.. ser ikke at den er noe annet en en sealer jeg... så jeg også hardde tatt Pirex sin slagplan over her, avfett, vask, clay, lakkrens, sealer og en voks om du pnsker det..

jeg har ikke fjernet noe permashine fra noen bil, så jeg vet ikke om det kan "skade" noe annet en at du fjerner permashine fra lakken...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive