Gå til innhold

tips til fremgangsmåte ved lakkering


kentdaniel

Recommended Posts

hei folkens.

på min 05` mondeo har lakken sprekt opp i bunnen av døra, på 2 dører som ble lakkert på garanti 1år før jeg kjøpte denne bilen.

20140218_124815.jpg

20140218_124822.jpg

noen tips til fremgangsmåte til å få dette best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Om det er viktig at det blir bra første gang, gå til en lakkerer ;)


Ellers:

- Vask hele døren grundig.

- Slip ned det skadede området med 240papir, ikke slip større område enn nødvendig, det skaper bare mer arbeid!
- Vask området som skal grunnes med silikonfjerner
- Nå kan du grunne et litt større område enn du har slipt (1-2cm utenfor slipesporene), jeg ville lagt 3-5lag med en high build primer (denne legger tykkere lag enn en standard grunning)
- Slip alt helt jevnt med 1200våtslipepapir evt 800 tørrslip.

Nå må du bestemme deg for hvor stort område du skal legge klarlakk på, ut fra bildene er det vasnkelig for meg å gi råd, men på generelt basis bruker jeg trekke det opp til dørlisten (om det er det på denne bilen, ta av listen og gjem overgangen under).

- Matt ned et litt større felt enn det som skal klarlakkes (ca 1cm større er greit).
- vask med silikonfjerner hele området som skal lakkeres
- legg base (farge) slik at det dekker grunningen, deretter legger du 1-2 tynne strøk som du sprer ut fra det tidligere lakkerte feltet.
- Når dette har tørket helt kan du legge klarlakk på hele det feltet som skal ha klarlakk. Det hjelper mye å førts legge et ganske tynt strøk, for så å legge et fullt strøk til slutt (5-10min senere).

Dette er veldig forenklet, det er mange teknikker og erfaringer som er vanskelige å formidle over et forum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Det er store variasjoner ute å går, men jeg vil anta rundt 5-6000kr pr. dør om det ikke er noe rust, bulker eller lignende.

Når det ikke er dørlister er det beste å legge klarlakk på hele døren, ellers får man en overgang som kan være vanskelig å skjule.
Men om resultatet ikke er kritisk, så funker det å jukse med en overgang nede på døren også.
Det synes mye mindre nede på dørene fordi du får sjelden lysrefleksjon der.

Det er også fordel at bilen er sølv, på sølvfarger er det kritisk at grunnarbeidet er 100%, klarlakken har mindre betydning, på sorte farger synes grunnarbeidet mindre, mens klarlakken er kritisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke ment som noen reklame. Men bilkosmetikk.no har fastpris, så her kan man jo få en indikasjon. 3800 kr for lakkering av hel dør. Du får det sikkert billigere, og sikkert dyrere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt bilen nå etter du kjøpte den? Vet ikke hvordan dette praktiseres når det gjelder lakkjobber, men ellers i norge er det jo slik at om du får noe fikset på garanti så kan du reklamere på arbeidet som ble gjort om det ikke er godt nok, selv om garanti-tiden nå har gått ut.

Akkurat hvor lang reklamasjonstid man har er vel det som spiller noen rolle her, og slikt styres vanligvis etter hvor lenge man kan forvente at dette skal holde. Jeg vil si lakkflass (hvis ytre påvirkning kan elimineres) i hvert fall burde ha 5 års reklamasjonstid, men om det ER slik vet jeg ikke.

Jeg fikk nylig lakkert litt på bakskjerm og fanger på egen bil, og hvis det begynner å flasse på den måten der noen gang så ville jeg kalt det slett arbeid og forsøkt å reklamere på det om det så var gått 10 år. Lakk kan gjerne få riper og bli falmet, men det skal ikke slippe fra underlaget uten at noe er galt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vagaddiction

hei folkens.

på min 05` mondeo har lakken sprekt opp i bunnen av døra, på 2 dører som ble lakkert på garanti 1år før jeg kjøpte denne bilen.

20140218_124815.jpg

20140218_124822.jpg

noen tips til fremgangsmåte til å få dette best mulig?

Her ser det ut som lakkerer har slurva. Lakken har løsnet og krøllet seg så har nok gjort en ræva grunnjobb. Man bør egentlig lakke rundt og på baksiden av dørkanten så man slipper akkurat det problemet du har.Noen gir 2års garanti på lakkjobb andre 1år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...