Gå til innhold
DavidRS

Herding av nylakkerte paneler før Gtechniq

Recommended Posts

DavidRS    2 242
DavidRS

Hei.

Har en avtale om å utføre en jobb på en Tesla nå i nærmeste fremtid, men noen har rygget på bilen til kunden, og det er derfor noen deler som skal opplakkeres før behandling.

Hvor lang tid bør man vente fra eksempelvis et panser er lakkert, til det legges Gtechniq C1 og Exo V2 på? :)

David

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Siden det er snakk om en relativt tett sealer - generelt sett anbefales det å vente en måned-seks uker før man legger på sealere, siden disse hindrer lakken i å få gasset fra seg. Når panelet ikke lenger beader av seg selv etter vask anses det som trygt å legge forsegling.

Dette er veldig temperaturavhengig; min bil ble lakkert i oktober-november og beadet fremdeles friskt uti januar, så kulde forsinker tydeligvis denne prosessen.

Hvis sealeren legges for tidlig risikerer man at lakken bobler eller slipper fra underlaget fordi løsemiddelgassene ikke slipper ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Mondeon min er 2 uker gammel, og beader som bare det :P Men blir nok Crystal Rock på den når jeg får tid ;D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Hehe. :P

Skal legge Gtechniq eller PPS på min til våren tenkte jeg. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

PPS og C1 er jo 2 helt forskjellige produkter, PPS er PTFE basert, C1 er SIO2 basert. Synes du skal legge pps og sammenligne med gtechniq som du legger på så mange biler etter 12 mnd ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Har vurdert det ja. Litt lyst til å trekke en 50/50 over hele bilen, og kjøre de opp mot hverandre. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

På mondeon? det hadde vært spennende. Men de fungerer jo ganske ulikt. PPS har ikke de ekstreme vannavstøtende egenskapene som C1+EXO har. Om PPS holder i 18 mnd som de lover tørr jeg ikke si, selv om jeg har lagt endel og gitt garanti i henhold til det PPS sier. Men at den har en god beskyttende effekt, det har den absolutt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Tenkte på Mondeoen ja. Det blir jo som du sier noe vanskelig. Spesielt ved vask etc, så er fortsatt i vurderingsfase. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Hadde bilen på lakk nylig og fikk beskjed om å vente 4 uker før voks/forsegler både muntlig og på en liten standardisert PPG-flyer (som sikkert alle PPG-lakksjapper bruker) som hang i bilen da jeg hentet den :)

Men det med at lakken har beading uten LSP er også et tegn, bare husk å gi den en vask uten Prickbort før du bedømmer om vannet ligger flatt eller om det beader fremdeles. Prickbort og annet petroleumsbasert avfetting er såvidt jeg forstår ikke det beste du kan ha på helt fersk lakk...

Endret av hgnubel

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Hadde bilen på lakk nylig og fikk beskjed om å vente 4 uker før voks/forsegler både muntlig og på en liten standardisert PPG-flyer (som sikkert alle PPG-lakksjapper bruker) som hang i bilen da jeg hentet den :)

Men det med at lakken har beading uten LSP er også et tegn, bare husk å gi den en vask uten Prickbort før du bedømmer om vannet ligger flatt eller om det beader fremdeles. Prickbort og annet petroleumsbasert avfetting er såvidt jeg forstår ikke det beste du kan ha på helt fersk lakk...

Husket feil her! Det som står på flyeren er faktisk 60(!) dager:

20140214_092257_zps3keu6jc2.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Såpass ja. Han får høre med verkstedet når de leverer ut bilen igjen hva de anbefaler også. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hgnubel    334
hgnubel

Såpass ja. Han får høre med verkstedet når de leverer ut bilen igjen hva de anbefaler også. :)

Tror nok det er lurt. Jeg har jo bare min bil å bekymre meg for, litt verre når det er andre sin bil :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 599
Audi S8

Hehe. :P

Skal legge Gtechniq eller PPS på min til våren tenkte jeg. :)

:) om du skal legge PPS så hør med Vårhus når det gjelder polerings pute,den som fulgte med var så steine hard, bedre å bruke ei mykere pute som ikke trekker til seg formye produkt det var min erfaring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

:) om du skal legge PPS så hør med Vårhus når det gjelder polerings pute,den som fulgte med var så steine hard, bedre å bruke ei mykere pute som ikke trekker til seg formye produkt det var min erfaring.

Tenkte samme tanke når jeg kjente på puten. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Vårhus    374
Vårhus

Bedre å kjøre med myk pute, og heller kjøre det godt inn. På medium lakk eller enda mykere blir det raskt kjøremerker med hard bpad. Synes resultatet blir bedre av mykere pad også. Bruker noe ala uber sine sorte på 2-hodet DA maskin, men ikke noe i veien for å legge med 1-hodet eller.

Endret av Vårhus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig