k_sandnes

Hvor går grensen for detailing som hobby?

49 innlegg i emnet

Heisann!

Jeg er ny på forumet og egentlig veldig fersk innen gamet for å si det slik. Men har klart å plukke opp mye bra her inne og lært sinnsykt mye på kort tid når jeg ser meg tilbake.

Det er ikke perfekt enda, men ting kommer seg. Nå har dette blitt min hobby og en hobby jeg liker veldig godt.
I helgene er resten av folka ute å drikker seg fulle og bruker masse penger mens jeg får låne verkstedet til en kjenning for å drive litt med hobbyen min.

Jeg har en vennegjeng som er hakket over gjennomsnittet interessert i BMW og vi drar på et par treff i året.
Og alle er jo veldige glade i bilene sine og jeg er det eneste som kan litt over gjennomsnittet om bilpleie.

Så langt har jeg shinet 5 biler der den ene er min. Og jeg har ikke tatt så mye som en krone i betaling for arbeidet og de har selv vært med å hjulpet til.
Men de handlet noen produkter til meg å ga meg i gjenngjeld.

Jeg har ingen planer om å være noe konkuranse for bilpleie firma eller noe men det er vanskelig å bedrive denne hobbyen bare på sin egen bil.... man får ikke mye erfaring av det!?

Jeg syns dette er så morsomt og som balsam for skjela... Grunnen til at jeg skriver dette er fordi jeg spurte engang om et lakkdybdemåler i en kjøpsgruppe på facebook. Der en "kjenning" bombaderte tråden min med at "svart arbeid var ikke lov". Jeg hadde lyst å få mer erfaring å prøve ut et slikt måleinstrument.

Får følelsen av at hvis noen andre enn dem selv får en tjeneste utført så blir det så mye sjalusi, men hadde det vært omvendt hadde du ikke engang hørt et pip.

Hvordan stiller folk seg til dette?

Endret av ØHN
Emnetittel presisert
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har da venner og familie som alle andre, der har du nok arbeid nok for resten av året!? :D
Så er det bare å starte på nytt neste år.
Så er det bare å starte på nytt året etter..
....

Å ta på seg arbeid for ukjente blir litt mer risky.
Du kommer til å gjøre feil før eller siden, det er bare et spørsmål om tid, og tro meg, da vil du at det er noen kjente og ikke en fremmed.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6000kr er det jo lov å tjene hvit pr arbeidsgiver pr år, skattefritt. Så lenge du holder deg under 50k, så burde det ikke være noe problem. Hobbyer er dyre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6000?
Er det ikke 4000? eller har de økt grensen?
Uansett, det er vel nok for de fleste som tar en bil på privaten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har da venner og familie som alle andre, der har du nok arbeid nok for resten av året!? :D

Så er det bare å starte på nytt neste år.

Så er det bare å starte på nytt året etter..

....

Å ta på seg arbeid for ukjente blir litt mer risky.

Du kommer til å gjøre feil før eller siden, det er bare et spørsmål om tid, og tro meg, da vil du at det er noen kjente og ikke en fremmed.

Ja, det er dette jeg mener også. Men jeg ble belært om at dette var svartarbeid samme søren...

Bilene som er shinet er mammas og mine aller beste venner som har gjort meg tjenester før også.

Haha, det kommer til å skje. Men ved å lese her om andres erfaringer og feil så blir sjangsen desto mindre. Det er ingen tvil maskeringstapen kommer til å bli brukt mer melllom paneler fremover!

6000kr er det jo lov å tjene hvit pr arbeidsgiver pr år, skattefritt. Så lenge du holder deg under 50k, så burde det ikke være noe problem. Hobbyer er dyre.

Skjønner. Leste noe om dette i forbifarten en gang tilbake..

Da jeg belært om at alt jeg gjorde var svart arbeid.... Så spurte jeg om hvilke hobbyer som var gratise? For jeg ble jo såklart argumentert med at produktene var svært dyre. Noe produktene er men jeg kan heller bruke litt penger på en familiemedlems bil eller venn enn å bruke masse penger ute på byen..

Endret av kristoffersandnes
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at det er 6000..
http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/

Lønn for småjobber er hvitt og skattefritt dersom:

• arbeidet skjer hjemme, i hagen, på hytta eller på bilen.
  • utbetalt lønn ikke utgjør mer enn 6000 kr i året per person år.
  • du betaler som privatperson.
  • den som utfører jobben ikke har firma i samme bransje.

Alle kravene må være oppfylt.

Edit:

Ja, det er dette jeg mener også. Men jeg ble belært om at dette var svartarbeid samme søren...

Bilene som er shinet er mammas og mine aller beste venner som har gjort meg tjenester før også.

Haha, det kommer til å skje. Men ved å lese her om andres erfaringer og feil så blir sjangsen desto mindre. Det er ingen tvil maskeringstapen kommer til å bli brukt mer melllom paneler fremover!

Skjønner. Leste noe om dette i forbifarten en gang tilbake..

Da jeg belært om at alt jeg gjorde var svart arbeid.... Så spurte jeg om hvilke hobbyer som var gratise? For jeg ble jo såklart argumentert med at produktene var svært dyre. Noe produktene er men jeg kan heller bruke litt penger på en familiemedlems bil eller venn enn å bruke masse penger ute på byen..

Da er det vel ikke snakk om penger lengre, men å gjengjelde tjeneste.

Endret av G-A
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser ut til at det er 6000..

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Veiledning-til-selvangivelsen/Handle-hvitt/Smajobber--4000-kr-hvitt-og-skattefritt/

Edit:

Da er det vel ikke snakk om penger lengre, men å gjengjelde tjeneste.

Det var jo en veldig grei oppklaring og jeg skal lagre denne liken. Kan printe ut et par slike skjema om det skulle komme opp en jobb i fremtiden.

Ja, det var rett og slett gjenngjeld av tjenester. Men jeg fikk forklart at dette ikke gikk ann og at jeg måtte passe meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe man ikke har som profesjon og ikke tar penger eller andre gaver i bytte er ikke svartarbeid.

Med mindre du hadde jobbet med bilpleie i det daglige så kan du også bruke denne 6000kr regelen, men vær obs på at det er ligningsmyndighetene som vurderer hvorvidt det du driver med er næringsvirksomhet eller ikke, så denne regelen kan ikke brukes i større grad. Men så lenge du holder deg under 50.000kr (kravet for mva registrering av et foretak) er du nok på trygg grunn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som det er noen sjalu bedrevitere som har kommet med de kommentarene du nevner. Jeg var på hobbynivå selv, men når forespørslene kom ifra ukjente så fant jeg ut at dette ville jeg gjøre via eget firma, og ikke ren hobbybasis. Men det er mitt valg. Tjen under 6000 pr bil sålenge det er fra privatperson, og intill 50000 pr år er fullstendig lov. Enkelt og greit! Ikke la alle venner og bekjente utnytte kunnskapene dine så altfor mye ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan bekrefte at grensen er økt til 6000,-

Hadde besøk fra skatteetaten på skolen, og de holdt foredrag om svart arbeid, hehe ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noe man ikke har som profesjon og ikke tar penger eller andre gaver i bytte er ikke svartarbeid.

Med mindre du hadde jobbet med bilpleie i det daglige så kan du også bruke denne 6000kr regelen, men vær obs på at det er ligningsmyndighetene som vurderer hvorvidt det du driver med er næringsvirksomhet eller ikke, så denne regelen kan ikke brukes i større grad. Men så lenge du holder deg under 50.000kr (kravet for mva registrering av et foretak) er du nok på trygg grunn.

Skjønner dette. Hvis du så linken der ligger det et pdf dokument man kan bruke ved slike jobber. Kanskje lurt å ha slikt i orden uansett.

Høres ut som det er noen sjalu bedrevitere som har kommet med de kommentarene du nevner. Jeg var på hobbynivå selv, men når forespørslene kom ifra ukjente så fant jeg ut at dette ville jeg gjøre via eget firma, og ikke ren hobbybasis. Men det er mitt valg. Tjen under 6000 pr bil sålenge det er fra privatperson, og intill 50000 pr år er fullstendig lov. Enkelt og greit! Ikke la alle venner og bekjente utnytte kunnskapene dine så altfor mye ;)

Ja, det er det jeg fikk følelsen av også.

Jeg har veldig lyst å ta dette lengre også men får se hva tiden bringer. Men for nå så er det hobby!:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så hvis man ligger under 50k grensa og ikke tar mer en 6k for jobben,

ligger man på 8,3 biler. Dvs 8 biler og en liten Buddy sånn cirka.

Kan fort bli mange 1 steg'ere av dette

Det må da væra lov...(se video) å tjene en slant på hobbyen sin :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at det også går en del penger i produkter på en jobb. Jeg har kommet frem til at det går ca 1000-2000,- pr bil med "full pakke", avhengig av bl.a type LSP.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør på dem her i denne tråden.Det er litt sjalusi ute å går, og ofte fra dem som ikke aner hva vi detailere utfører.Heller ikke om lover forstår jeg..Kos deg med hobbyen og ikke tenk for mye på penger eller hva andre tenker om at du går litt i pluss.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at det også går en del penger i produkter på en jobb. Jeg har kommet frem til at det går ca 1000-2000,- pr bil med "full pakke", avhengig av bl.a type LSP.

Skal dette tas med i regnestykket i forhold til skatt ol.?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok sant! Hvis man regner på alt så blir det nok fort det ja!

Hør på dem her i denne tråden.Det er litt sjalusi ute å går, og ofte fra dem som ikke aner hva vi detailere utfører.Heller ikke om lover forstår jeg..Kos deg med hobbyen og ikke tenk for mye på penger eller hva andre tenker om at du går litt i pluss.

Ja, det er nok sjalusi ute å går. Denne karen vet godt hva jobben går ut.

Etter jeg fikk oppklaring i dette skal jeg ikke være redd for å legge ut et bilde av biler igjen. og fortsatt kose med med dette :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de "bekjente" du snakker om hjelper en kompis e.l. av seg med å flytte, kjører han hjem fra by'n, tar inn posten for han eller gjør han andre tjenester så er vel det også svart arbeid da og ikke en vennetjeneste..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal dette tas med i regnestykket i forhold til skatt ol.?

Dette er jo produkter du har kjøpt, på kundens vegne, så det bør jo ikke være skattbart IMO

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis de "bekjente" du snakker om hjelper en kompis e.l. av seg med å flytte, kjører han hjem fra by'n, tar inn posten for han eller gjør han andre tjenester så er vel det også svart arbeid da og ikke en vennetjeneste..

Hørtes slik ut for å si det sånn.

Etter jeg hadde skrevet "Noen som har en lakkdybdemåler å selge/låne bort?" i salgstråden på facebook.

Fikk jeg spørsmål: Redd for å brenne igjennom nå?

Svarte: Ja, syns det hadde vært greit når jeg jobber på min venns bil og den ikke er min.

Fikk tilbake: Svartarbeid er ikke lov.

Etter det ble det litt krangel på chat osv.... Hadde fryktelig lyst å skrive om noe hadde en hammer til salgs i samme tråden etterpå. Du kan jo faktisk bygge et helt hus med en hammer :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive