Gå til innhold

Male lakkert tregulv


CFM

Recommended Posts

Ettersom det er mye annen ekspertise her i tillegg til bil, så tar jeg sjansen på å spørre om råd med å male tregulv.

Etter å ha tittet litt under parketten i soverommet så ser jeg at det er lakkert furu?gulv. Fikk da blod på tann og rev opp parketten med tanke om å male gulvet hvitt. Med det har jeg et par spørsmål:

  1. Holder det med å pusse gulvet matt og så ha på heftgrunn før gulvmaling? Vil helst slippe å slipe det helt jevnt med en svær gulvsliper da vi vil ha det litt ugjevnt for gammelfølelsen sin skyld. Jeg prøvde å pusse det med båndsliper og P40 papir i dag. Det burde da holde om jeg renser gulvet med f. eks. TreStjerner Gulvrens, maler på heftgrunn og så to-tre strøk gulvmaling oppå der igjen?
  2. I såfall, bør jeg ha på litt kvistlakk før jeg maler? Det er jo allerede lakkert...

Slenger ved noen bilder av gulvet. Før sliping:

post-2465-0-87894800-1391715279_thumb.jp

Etter sliping. Det aller meste av gulvet er mattet ned, selv om det kanskje ikke ser sånn ut på bildet:

post-2465-0-53299800-1391715305_thumb.jp

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

I følge dragen: Hvis du maler et lakkert gulv vil ikke malingen tørke, så du må slipe vekk all lakk før du maler over. Alternativt kan du høre med malersjappen om de har dekkende kvistlakk eller noe sånt som kan påføres direkte på gammel, mattet lakk.

Bakgrunnen for dette er at hun malte noen lakkerte hyller en gang for lenge siden, og etter 8 måneder til tørk var malingen fremdeles fuktig. Det skal sies at det ikke var gulvlakk på dem, men etter hva jeg har forstått er konseptet det samme...

Hvordan det funker å lakke malte gulv aner jeg ikke, for ordens skyld. Jeg har aldri malt eller lakkert noe annet enn ubehandlet treverk selv :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag finnes det jo og grunning som inneholder kvistlakk. Slik at man gjør to jobber i en.


I følge dragen: Hvis du maler et lakkert gulv vil ikke malingen tørke, så du må slipe vekk all lakk før du maler over. Alternativt kan du høre med malersjappen om de har dekkende kvistlakk eller noe sånt som kan påføres direkte på gammel, mattet lakk.

Bakgrunnen for dette er at hun malte noen lakkerte hyller en gang for lenge siden, og etter 8 måneder til tørk var malingen fremdeles fuktig. Det skal sies at det ikke var gulvlakk på dem, men etter hva jeg har forstått er konseptet det samme...

Hvordan det funker å lakke malte gulv aner jeg ikke, for ordens skyld. Jeg har aldri malt eller lakkert noe annet enn ubehandlet treverk selv :)

Sjekket hun hver dag i åtte måneder om den var tørket snart?:-) Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Idag finnes det jo og grunning som inneholder kvistlakk. Slik at man gjør to jobber i en.

Sjekket hun hver dag i åtte måneder om den var tørket snart?:-) Hehe

Nei, men en gang i uken :) Maling trenger typisk ikke mer enn noen dager på å tørke, men det var ikke helt optimale forhold der hyllene lå, så hun så for seg en ukes tid. Etter to uker begynte hun ane uråd, og derfra og ut ble det nesten sport av det :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johnny-Puma
Tips fra Jotun: http://www.trestjerner.no/slik-gjor-du-det/male/
Dette trenger du:

TreStjerner Gulvrens
TreStjerner Maling for gulv
Rulle
Rullebrett
Rørepinne
Forlengelsesskaft
Maskeringstape
Filler
Pensel

Steg 1

Rens gulvet med TreStjerner Gulvrens.
Dersom gulvet er nytt, kvistlakkeres gulvet med vanntynnet kvistlakk.
Er gulvet tidligere behandlet, må du vurdere om gulvet må mattslipes.
Støvsug godt og tørk over med mikrofiberklut.

Steg 2

Begynn med å male langs vegg og lister. Bruk en flat pensel. Så kan du gå over til en rulle.
Forlengelsesskaft letter arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Holger's AS

Litt utenom min nåværende jobbsituasjon, men dette har jeg faktisk ganske god kunnskap om. Som farvehandler gjennom mange år (ved siden av å selge billakk og bilpleieprodukter av flere merker )har jeg både solgt mye gulvmaling og til og med malt en del gulv selv. Vanlig gulvlakk lar seg enkelt og greit male på. Problemet med hyllene over malingen ikke ville tørke på kan ha flere årsaker, mest sannsynlig at den aktuelle industrilakken som er brukt i den fabrikken inneholder såkalte myknere. Dette er stoffer som tilsettes bl.a for å gjøre lakk mer fleksibel, og benyttes en del på denne typen produkter. Christer: tørket den samme malingen uproblematisk på andre materialer?

Vanlig gulvlakk derimot, som også kan være av flere slag, særlig hvis den er gammel, er uansett ikke utsatt for denne typen problem. Viktig aller først å rengjøre grundig. Bruk gjerne Surfex HD som du sikkert har allerede. Dette er viktig for ikke å slipe gammel møkk ned i den gamle lakken. så ma den mattslipes. P150-P180 er perfekt til dette. Sett gjerne en sliperondell på din Bigfoot 15 eller 21 :) Funker som bare det! Så støvsuging, støvsuging og enda litt støvsuging før du påfører minimum 3 strøk gulvmaling direkte på gulvet. Du trenger ikke heftgrunn på gulvet, men kvistlakk er lurt dersom du sliper gjennom til bart treverk. Kvistlakk har ingen misjon på gammel lakk. Jeg foretrekker bred pensel, men rulle kan naturligvis brukes. Ta 2-3 bord om gangen i hele retningen.

Phu... Nå fikk jeg denne gode gamle farvehandlerfølelsen igjen :)

Lykke til.

Rune

red: Ser jo på bildene dine at du allerede har slipt. Vask grundig med f.eks. Surfex i god utblanding, så med rent vann og deretter en runde til med støvsugeren.

Endret av Holger's AS
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Holger's AS

Tusen takk for svar! Holder det med Surfex 1:15 ish da?

Ganske sikker på det ja. Kanskje til og med 1:25. Bare husk å vaske over med rent vann etterpå, ellers kan du i verste fall oppleve flassing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Er litt sliping igjen før gulvet er klart. Skal legge litt kvistlakk der jeg gikk gjennom. Først er det vegger og tak som skal males. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Litt utenom min nåværende jobbsituasjon, men dette har jeg faktisk ganske god kunnskap om. Som farvehandler gjennom mange år (ved siden av å selge billakk og bilpleieprodukter av flere merker )har jeg både solgt mye gulvmaling og til og med malt en del gulv selv. Vanlig gulvlakk lar seg enkelt og greit male på. Problemet med hyllene over malingen ikke ville tørke på kan ha flere årsaker, mest sannsynlig at den aktuelle industrilakken som er brukt i den fabrikken inneholder såkalte myknere. Dette er stoffer som tilsettes bl.a for å gjøre lakk mer fleksibel, og benyttes en del på denne typen produkter. Christer: tørket den samme malingen uproblematisk på andre materialer?

Faktisk ikke helt sikker på om den ble brukt mer i det hele tatt... Jeg fant et gammelt malingsspann da vi flyttet, der det bare var brukt litt av spannet, ca tilsvarende mengden som trengtes for å male tre hyller. Det gikk i spesialavfallsavdelingen hos BIR sammen med diverse andre kjemikalier :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Drar opp denne igjen da vegger og tak er malt og gulv vasket så i morra tenkte jeg å smøre på kvist og heftgrunn. Jeg har tenkt å bruke rulle, men må jeg etterstryke det med pensel? Vet jo at jeg må gjøre det når jeg maler på gulvmalinga, men holder det med å bare bruke rulle på grunninga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...