Gå til innhold
Olausse

Speilrefkelskamera for nybegynner

Recommended Posts

Olausse    16
Olausse

Hei!

Jeg driver å smatter litt på tanken om å anskaffe meg et speilreflekskamera, men jeg har ingen som helst peiling på hva som er dugende. hovedsaklig så blir det et allaround kamera, (ta bilde av biler, natur og bilder til en evt SS en gang i den fjerne framtid).

har en budsjett tak på ca 5000,-

tips motas med stor takk. legg gjerne ved en link til hvem kamera dere refferer til :)

Mvh Espen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Kjøpte et Nikon D3100 til kvinnfolket i jul, med to objektiver, 18-55 og 55-200 (eller noe i den duren). Det var jo et greit kamera å begynne med for noen som er vant til å knipse med mobil. Nå er D3200 med samme bundle til salgs til samme pris.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1223266

Test: http://www.lydogbilde.no/test/nikon-d3200 og http://www.akam.no/artikler/nikon-d3200/109585/4

Endret av Klykken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89    105
mammut89

anbefaler å titte litt på finn.no , mange folk som har et kjempebra kamera liggende i vesken i 2 år og tatt 50 bilder totalt som innser at de ikke har bruk for kamera.

Nikon D7000 kamerahus for eksempel burde du få for lite penger (3500kr). Så vil jeg anbefale deg å styre unna disse kiitlinsene.

Begynn for eksempel med 35mm 1.8f (1500kr) , gå heller litt fram og tilbake istedet for å zoome og sist men ikke minst sett av litt tid for å lære litt om fotografering, lær basisprinsippene om lukkertid, blenderåpning og iso , og hvordan disse påvirker et bilde. det er mye bra på youtube om dette.

anbefaler følgende personer på youtube :

http://www.youtube.com/user/JaredPolin

http://www.youtube.com/user/thatnikonguy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Fredrik    1
Lars Fredrik

Hei!

Jeg driver å smatter litt på tanken om å anskaffe meg et speilreflekskamera, men jeg har ingen som helst peiling på hva som er dugende. hovedsaklig så blir det et allaround kamera, (ta bilde av biler, natur og bilder til en evt SS en gang i den fjerne framtid).

har en budsjett tak på ca 5000,-

tips motas med stor takk. legg gjerne ved en link til hvem kamera dere refferer til :)

Mvh Espen

Anbefaler deg å gå i din nærmeste kamerabutikk og plukke opp alle kameraene som er i din prisklasse. Jeg mener da det aller viktigste er at det ligger godt i hånden, hvis ikke kommer du ikke til å ta noen bilder med det.

Jeg har en Canon 1000d, hatt det i 4 år og er veldig fornøyd. Tar rundt 1000 bilder i året. Har 3 objektiver.

Canon EOS 1100d får du for 3500 på f.eks japanphoto:

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1100D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Moawh haw haw ha ha ;)

Jeg har sikkert sagt dette før i en tråd ett eller annet sted, men jeg har litt inntrykk av at endel som går til anskaffelse av speilrefleks ikke helt vet hva de kjøper og hvorfor de gjør det.
Det er liksom blitt sånn at alle skal ha speilrefleks og har man det så blir bildene bedre. Automagisk. Så ender man opp med et speilrefleks og et par objektiver som man drasser rundt et par ferier til man finner ut at det bare er i veien, er alt for stort og tungt, man må fly å passe på det hele tiden, det har masse innstillinger du ikke vet hva betyr, man har alltid feil objektiv på...og bildene dine er fortsatt like crap. Så blir det liggende der i et skap mens mobilen eller det gamle pocketkameraet fra forrige OL får en renessanse.

Er det derimot sånn at du allerede har slitt istykker det pocketcameraet du allerede har, at du irriterer deg over alle de manglende innstillingene det har, du vet hva lukker, blender og iso verdi betyr, du har lest flere fotobøker og du har en formening om hvorfor bildene dine vil bli bedre med et speilrefleks...så kan du få lov å kjøpe ett ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olausse    16
Olausse

Det du sier har jo selvfølgelig stor mening å skjønner jo hva du snakker om, men som du også sier så ønsker jeg å kunne bytte til et objektiv så man får bedre zoom. Eks på et bilshow og diverse. Har ikke lest noen bøker, men har mange bekjente som har dette som en sterk hobby, som jeg tenkte jeg skulle spørre om hjelp til det. Får å nettopp finne ut hva slags innstillinger som må til får å få det slik jeg har tenkt:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 241
DavidRS
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Christer skal selge sitt 550D med masse utstyr. Litt høyere pris en ditt budsjett, men du kan jo høre med han om du kan kjøpe en del av det. Det er hvertfall et ganske bra kamera.

Link til Christer sin salgstråd.

Følg tipsene med å lese litt om hvordan du bruker et kamera som dette. Det står mye info på nett og det finnes mange gode bøker som lærer deg å kjenne kamera og ta gode bilder. :)

Kan anbefale bla. denne boken.

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndreasLie    1 033
AndreasLie

jeg skal straks selge mitt EOS 450D som kan selges med masse utstyr ( batterigrep, 18-55mm linse 70-300mm, ekstra batteri osv).

Funker helt knall å ta bilder med og en fin start å lære med. Hovedforskjellen på hvor bra kamera er ligger mye i linsa og der kan du jo kjøpe hva du vil i ettertid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Kjøper du Canon og vil ha et skarpt objektiv til lav pris så kan jeg anbefale 50mm 1.4 USM. Dett er et av mine favoritt objektiver som jeg bruker mye.

Innendørs kan det bli litt trangt med 50mm å få hele bilen på et bilde, men ved nærbilder og utendørsbilder er det knall.

Bildene av bilen min på denne siden er tatt med dette objektivet.

Som det sies over her så er ikke utstyr alt. Du må også lese, lære, prøve deg frem osv. Les og lær også litt om RAW format og bruk av Lightroom. Her er det mye å hente slik at bildene blir akkurat slik som du ønsker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig