smurf

Trenger hjelp til problemer med Lupo

Hei!

Har en Volkswagen Lupo jeg har handlet og skal sette i stand til å lærekjøre med. Skal ha den på EU nå om ikke så alt for lenge, og har et par problemer jeg ikke helt vet hvordan jeg skal fikse. Spør her da jeg satser på¨det kanskje er noen her inne som har litt peiling.

Førsteproblemet er belysningen i speedometeret og i interiørknappene som tuller. Problemet er at det av og til fungerer og av og til ikke. I perioder fungerer det under hele kjøringen fra start til slutt. Andre ganger slår det seg på, men av igjen, og i det siste har det vært som dette. Legger ved en video for å illustrere.

http://s971.photobucket.com/user/sheephotobucket/media/IMG_3103_zps5d867747.mp4.html

Problem nr 2 som har oppstått i det siste er vindusviskerene som har begynt å tulle. Disse har fungert nogelunde fint før, så skjønner ikke hva problemer er. Det som er merkelig er at det tideligere er bakviskeren som har oppført seg som dette, men den fungerer fint nå... Legger også ved en video av dette.

http://s971.photobucket.com/user/sheephotobucket/media/IMG_3102_zps4c8da47a.mp4.html

Håper noen kan hjelpe med dette!
Ha en fin kveld!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min første tanke var ledningsbrudd? Kortslutning et eller annet sted?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle tro en diagnose var på sin plass her :)

Da får du fort indikasjon på hva det kan være.

Første som slo meg var batteri, jordingsfeil, dårlig kontakt i ledningsnett?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dårlig kontakt/ledningsbrudd

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Instrumentbelysningen er sannsynligvis dårlig kontakt i mellom pæresokkel og printkort.
Prøv å vri sokkelen litt slik at den "tar tak", da bruker det blir bra. Dette har vært problem på flere av mine biler og har alltid blitt 100% etter å ha vridd sokkelen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Instrumentbelysningen er sannsynligvis dårlig kontakt i mellom pæresokkel og printkort.

Prøv å vri sokkelen litt slik at den "tar tak", da bruker det blir bra. Dette har vært problem på flere av mine biler og har alltid blitt 100% etter å ha vridd sokkelen.

I alle soklene på en gang slik at alle lysene slår seg av og på samtidig? Tvilsomt.

Siden det er snakk om belysingen i begge instrumentene + lys i alle bryterne så er det ikke alle pæresoklene som har dårlig kontakt samtidig og skrur seg av og på synkront.

Har mer tro på feil på enten jording eller tilførsel til belysningen inn på instrumentpanel. VW har lang og stygg tradisjon mht feil på hovedlysbryter siden de kjører all strøm til lys via bryteren, og ikke via reléer. Når bryteren begynner å snuble, kan det gi slike utslag som smurf beskriver.

Viskerne tror jeg kan være jordinga men det kan også være selve pussermotoren som har slitte børster/lager.

Om du setter på tenninga uten å starte motoren. Dimmer hovedlysa dine mye når du setter på viskerne?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I alle soklene på en gang slik at alle lysene slår seg av og på samtidig? Tvilsomt.

Siden det er snakk om belysingen i begge instrumentene + lys i alle bryterne så er det ikke alle pæresoklene som har dårlig kontakt samtidig og skrur seg av og på synkront.

Har mer tro på feil på enten jording eller tilførsel til belysningen inn på instrumentpanel. VW har lang og stygg tradisjon mht feil på hovedlysbryter siden de kjører all strøm til lys via bryteren, og ikke via reléer. Når bryteren begynner å snuble, kan det gi slike utslag som smurf beskriver.

Viskerne tror jeg kan være jordinga men det kan også være selve pussermotoren som har slitte børster/lager.

Om du setter på tenninga uten å starte motoren. Dimmer hovedlysa dine mye når du setter på viskerne?

Aah, skjønte ikke at alle kom og gikk samtidig. trodde de var uavhengige av hverandre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle innspill sålangt. Har nå bestilt ny hovedlysbryter, og håper på at det fikser lysproblemet vertfall..

Skal teste å se om de dimmer en dag :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Instrumentlys kan være rehostaten, altså dimmeren for disse. Vri på den og se om noe skjer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive