Gå til innhold

Vask av bil forseglet med ExoV2


VwType1

Recommended Posts

Hei.

Jeg la ExoV2 på bilen min rett etter nyttår.

Det jeg lurer på da er, er det noen som har tips til rengjøringsmiddler ala surfex som denne forseglingen tåler?

Jeg har også plastidippede hjul, så må også være forsiktig med prickbort. :)

Er litt frustrerende at exo ikke tåler surfex i normal blanding.

Har også fått vannmerker på panseret, noen enkel måte å fjerne det på uten å ta frem maskinen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.detailersclub.no/forum/topic/17967-gtechniq-exo-og-exov2-forbruk-opptatert-med-test/

EXOv2 skal tåle surfex 1:100 (går vel på PH nivå) I tråden som jeg linka står det at det muliggjør bruken av autofoam (skum som er surfex basert)

Vannmerkene burde gå bort etter en real vask, eller så er det å dra frem maskina og legge nytt :)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en real vask på torsdag, men så vannflekkene når jeg tørket den. Men kun panser da. :) prøvde meguiars sin quick detailer. Vet ikke om det er mye forskjell på den og nanolex sin jeg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri prøvd MG sine QD for å ta waterspots, men Nanolex sin er veldig bra der.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiars kan ikke jeg heller svare på desverre, men Nanolex sin er laget for formålet.

Jeg har utrolig dårlig vannkvalitet der jeg vasker nå og sliter med waterspots og annet dritt som legger seg på lakken, og ved sist vask sprayet jeg ned 1-2 panel med Nanolex FF og lot det virke et minutt før jeg jobbet den ut med en MF og tørket rent med en annen. Etter vask selvsagt!

Waterspots=long gone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg har også "dårlig vann" (mer kalk enn andre) og sliter med at vannet tørker på lakken før jeg er ferdig med å vaske hele bilen på sommeren når det er sol.

Dette har jeg løst noen ganger ved å ta en ONR vask etter jeg er ferdig med vasken. Dette blir jo som å vaske bilen 2 ganger, men ONR runden går ganske raskt da bilen er ren etter første vasken. Tror ikke det tar noe lenger tid enn å gå over med QD.

Her kan du se hvordan det fungerer.

Det er ikke sikkert at ONR er sprekt nok på flekker som har hvert på bilen en stund, men det fungerer utmerket når flekkene er ferske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

Hei.

Jeg la ExoV2 på bilen min rett etter nyttår.

Det jeg lurer på da er, er det noen som har tips til rengjøringsmiddler ala surfex som denne forseglingen tåler?

Jeg har også plastidippede hjul, så må også være forsiktig med prickbort. :)

Er litt frustrerende at exo ikke tåler surfex i normal blanding.

Har også fått vannmerker på panseret, noen enkel måte å fjerne det på uten å ta frem maskinen? :)

I England er det veldig populært å bruke G-Wash i skumkanon til vedlikeholdsvasken på EXO. Den vil ikke tære på forseglingen og gir bra skumeffekt :)

Dersom det er water spots som har kommet fra påføringen er det nok dessverre ikke annet å gjøre enn å polere det bort for så å legge ny forsegling. Du kan ta en "spot" repair og trenger ikke å ta hele bilen. Man skal heller ikke glemme at slike water spots kan komme av kalk i vannet og da gjelder det å tørke bilen raskest mulig etter vask for at disse ikke skal feste seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

I England er det veldig populært å bruke G-Wash i skumkanon til vedlikeholdsvasken på EXO. Den vil ikke tære på forseglingen og gir bra skumeffekt :)

Dersom det er water spots som har kommet fra påføringen er det nok dessverre ikke annet å gjøre enn å polere det bort for så å legge ny forsegling. Du kan ta en "spot" repair og trenger ikke å ta hele bilen. Man skal heller ikke glemme at slike water spots kan komme av kalk i vannet og da gjelder det å tørke bilen raskest mulig etter vask for at disse ikke skal feste seg.

G-Wash er vel en såpe, ikke et Prewashprodukt?

Jeg mener hvertfall at såpen hører til å bøtten. I skumkanonen bruker jeg en PW (AF, MG, OPW osv).

Nå har jeg voks på bilen og har aldri testet coating/sealer. Det sies jo at man ikke trenger PW eller avfettinger på coating, kun vann. Hvis dette stemmer så gjør nok bøttesåpen en god jobb. :)

Merkelig at ikke GT har laget en egen PW som ikke tar knekken på deres forseglinger. Regner med at W2 ikke kan brukes til dette?

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

G-Wash er vel en såpe, ikke et Prewashprodukt?

Jeg mener hvertfall at såpen hører til å bøtten. I skumkanonen bruker jeg en PW (AF, MG, OPW osv).

Nå har jeg voks på bilen og har aldri testet coating/sealer. Det sies jo at man ikke trenger PW eller avfettinger på coating, kun vann. Hvis dette stemmer så gjør nok bøttesåpen en god jobb. :)

Merkelig at ikke GT har laget en egen PW som ikke tar knekken på deres forseglinger. Regner med at W2 ikke kan brukes til dette?

W2 er en apc, så den kan brukes som prewash.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg forstår det som at sterk PH (begge veier) ikke er bra for EXO? Da må jo PH neutral snow foam fra Valet pro være et fint produkt for de som har EXO (eller annen coating) på bilen sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg fordelen med denne C1 og EXO om man så vidt kan vaske bilen etter at det er lagt på?

Må jo være medre med en god sealer eller voks da? Ser hvertfall ingen poeng i å legge ned mye tid å penger for å legge dette her om man fjerner det ved at man skulle være uheldig å vaske bilen med surfex hd eller en annen såpe?

Alle vil jo vaske bilen sin før eller seinere, da er det grei at beskyttelsen er der etter vask også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det som at sterk PH (begge veier) ikke er bra for EXO? Da må jo PH neutral snow foam fra Valet pro være et fint produkt for de som har EXO (eller annen coating) på bilen sin?

Det stemmer, og gjelder forøvrig flere produkter enn bare coatinger

Jeg har tenkt samme tanken selv om ph neutral snow foam, men på en annen side har jeg hørt at den er ganske sterk selv om den er ph nøytral.

Magifoam er også ph nøytral og ifølge produsent en "wax-safe formula"

Kan noen fortelle meg fordelen med denne C1 og EXO om man så vidt kan vaske bilen etter at det er lagt på?

Må jo være medre med en god sealer eller voks da? Ser hvertfall ingen poeng i å legge ned mye tid å penger for å legge dette her om man fjerner det ved at man skulle være uheldig å vaske bilen med surfex hd eller en annen såpe?

Alle vil jo vaske bilen sin før eller seinere, da er det grei at beskyttelsen er der etter vask også.

Det er ikke sånn at du fjerner alt med en runde surfex, men for å oppnå holdbarhet på 12mnd+ i norsk klima er det en fordel og unngå produkter med for høy ph-verdi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

Jeg forstår det som at sterk PH (begge veier) ikke er bra for EXO? Da må jo PH neutral snow foam fra Valet pro være et fint produkt for de som har EXO (eller annen coating) på bilen sin?

Det er dessverre ikke så enkelt fordi noen PH nøytrale rens inneholder enkle og billige kjemikalier uten at jeg vet helt hva man bør se etter. GTechniq driver med testing av diverse pre-wash produkter for å finne ut hvilke som kan brukes. Mulig det også kommer en dedikert pre-wash etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Magifoam er en meget god PW. Er denne trygg å bruke på EXO så er det jo ikke noe å lure på.

Jeg har ikke EXO selv, men er nysgjerrig på alt innen bilpleie. Derfor deltar jeg i denne tråden. Det kan jo hende at jeg skaffer EXO eller lignende produkt en gang og da er det greit å ha litt erfaring rundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bilnerden.no

Kan noen fortelle meg fordelen med denne C1 og EXO om man så vidt kan vaske bilen etter at det er lagt på?

Må jo være medre med en god sealer eller voks da? Ser hvertfall ingen poeng i å legge ned mye tid å penger for å legge dette her om man fjerner det ved at man skulle være uheldig å vaske bilen med surfex hd eller en annen såpe?

Alle vil jo vaske bilen sin før eller seinere, da er det grei at beskyttelsen er der etter vask også.

Det handler om å vedlikeholde den unike beadingen og selvrensende egenskapene man får ved bruk av EXO :) Så vidt meg bekjent finnes det ingen andre produkter som kan matche dette og dessverre har disse egenskapene i forseglingen gått litt utover den kjemiske resistensen til EXOv2.

Inntil videre vil jeg anbefale å bruke G-Wash i skumkanon, man får overraskende bra renseeffekt. Vil påstå at man får like bra renseeffekt med G-Wash i skumkanon på EXOv2 som Autofoam på andre forseglinger/vokser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...