StianMH 234 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Er det noen her som har erfaringer med Audi A6, C6 4F med 2.4 Bensin? 1 Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Northhomie 463 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Er det noen her som har erfaringer med Audi A6, C6 4F med 2.4 Bensin? Ikke mer enn at jeg har prøvekjørt både sedan og avant. Synes 2.7TDI motoren passer disse bilene veldig mye bedre, da 2.4 bensin føltes umåtelig tamt, vertfall på avanten. Forbruket var også skyhøyt, mener jeg å huske.. Siter * Bruksbilen i Norge - 2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato) X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016) X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013) * Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)http://www.detailers...es-audi-a8-42q/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StianMH 234 Skrevet 28 Januar, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Ikke mer enn at jeg har prøvekjørt både sedan og avant. Synes 2.7TDI motoren passer disse bilene veldig mye bedre, da 2.4 bensin føltes umåtelig tamt, vertfall på avanten. Forbruket var også skyhøyt, mener jeg å huske.. Ja, det er det jeg tror om 2.4 Bensin også. Men, fadern har jo 2.4 Bensin på forrige modell A6, den også bruker mer bensin enn den går fremover. Men, så var det dette budsjettet da Finne en 2.7 TDi til en OK pris er ikke så lett da. Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 2.0tfsi eller 2.0tdi? Far min hadde c6 med 2.0tdi, ikkje super rask men behaglig bil. Multitronic er jo voldsomt omdiskutert, men nye kasser virker jo mer robuste(hadde c5 med multitronic å den funket fint dei 7 årene den var i familien) Som eg har lest meg til så er multitronic etter 03 eller 04 oppgradert, å den i c6 kan ikkje samnenlignes med c5. Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StianMH 234 Skrevet 28 Januar, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 (endret) De som har litt peiling sier at den kassen som sitter i henholdvis min bil, skal være en av de mer skuddsikre kassene Audi har laget.. S-tronic fra de første utgavene skal også være veldig omdiskutert. Endret 28 Januar, 2014 av StianMH Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 De som har litt peiling sier at den kassen som sitter i henholdvis min bil, skal være en av de mer skuddsikre kassene Audi har laget.. S-tronic fra de første utgavene skal også være veldig omdiskutert. Vanlig tiptronic er ikkje skuddsikker, men med rett vedlikehold, som oljeskift hver 60k så holder dei lenge. Er gorøvrigt zf som prosuserer kasser for audi, de produserer også for andre bilprodusenter. Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StianMH 234 Skrevet 28 Januar, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Intervallene på min er 120.000 km Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Intervallene på min er 120.000 km På c5 var det ingen intervall tidligere, så kom dei med anbefalt 120k, men etter eg hadde lest å hørt om så masse problem som kan unngås med skift på 60k så ville eg anbefalt alle om å gjøre det på 60k. Litt kostnad, men bedre enn å overhale/bytte kasse. Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StianMH 234 Skrevet 28 Januar, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Litt sent å ta det på 60 når bilen har gått 130.000 km nå Skal ta det nå ganske så snart Stoler på kompisene mine som jobber med, og har Audi som interesse.. Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Litt sent å ta det på 60 når bilen har gått 130.000 km nå Skal ta det nå ganske så snart Stoler på kompisene mine som jobber med, og har Audi som interesse.. Jo for all del, ingen som tvinger deg, men sjå alt som handler om tiptronic og multitronic på vacn. Pluss egne erfaringer fra 4 audier med automat i heimen. Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StianMH 234 Skrevet 28 Januar, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 (endret) Men hvor mange av de sakene handler om automatkassene på C6, kontra den gamle modellen? Og, er det Multitronic eller Tiptronic jeg har på min? Har søkt litt, noen steder står det Multitronic, andre steder står det Tiptronic... Endret 28 Januar, 2014 av StianMH Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Håkon 122 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Multitronic er vel variator type, mens tiptronic har vanlig giring, for å si det sånn. Var ihvertfall det på C5 karosseriet. Siter '18 Mitsubishi Outlander Phev '17 Toyota Hilux dCab (firmabil) '10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StianMH 234 Skrevet 28 Januar, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Ja, stemmer. Da er jeg rimelig sikker på at jeg har tiptronic Ser du får helt nye A6 allroad med "versting" dieselmotoren med Tiptronic også Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Håkon 122 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Fattern har Q7 med tiptronic, 3.0Tdi, chippa til ca 300hk som vi har dratt diger henger med rallycross bil etter, samlet vekt på ca 5.5-6 tonn, knirkefritt i 130 000 km nå. vært chippa ca 120 000 km av disse. Siter '18 Mitsubishi Outlander Phev '17 Toyota Hilux dCab (firmabil) '10 Ford Focus "wrc" 2.9L Evo, rallycross Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 (endret) Men hvor mange av de sakene handler om automatkassene på C6, kontra den gamle modellen? Og, er det Multitronic eller Tiptronic jeg har på min? Har søkt litt, noen steder står det Multitronic, andre steder står det Tiptronic... Generel huskeregel er forhjulstrekk er som regel multitronic(stadig mer erstattet av s-tronic /dsg) firhjulstrekk er tiptronic(også blitt s-tronic, dobbelclutch girkasse) Multitronic var tidligere for de mindre motorene(type under 200hk) men har også blitt levert på enkelte biler med 2,7tdi som a5 framhjulstrekk. Multitronic er/var variator system. Men etter å ha byttet bilmerke har eg sluttet å følge med. Nå er eg heller ingen mekanikker så all erfaring er sjølverfart eller research fra det store internettet. Grunn for at nyeste A6 med værstingmotor er levert med tiptronic trur eg var Nm i forhold til kva kasser tåler. Multitronic er vel variator type, mens tiptronic har vanlig giring, for å si det sånn. Var ihvertfall det på C5 karosseriet. På c5 føltes det ut som moped som låg på høgt turtall mens girkassen sluret. På c6 giret multitronic som alle andre automatkasser Endret 28 Januar, 2014 av IvarB 1 Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Concker 1 251 Skrevet 28 Januar, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 (endret) Må vel være en kombinasjon av større bil og automat som gjør at disse sluker bensin? Under tysklandsturen med VACN i cruise hastighet på rundt 150/160km/t brukte jeg akkurat literen på mila med min A4 Sedan, manuell og quattro. Synes ikke det var spesielt ille, da hadde vi jo også med en del bagasje og var 2stk i bilen hele veien. Til sammenligning ligger jeg på 0.8 omtrent på langkjøring med avanten med 1.8t (tom bil) Vil heller ikke si 2.4 er tam på noen som helst måte.. Dro jevnt og trutt opp i 250 før jeg ga meg i tyskland. men igjen så er jo A4 en mindre bil, og manuell er jo helt must for min del Endret 28 Januar, 2014 av Concker Siter Biler: '73 VW 1300S '85 Porsche 944 '19 E-tron 55 SS: '00 Audi S6 Quattro Porsche-Boxster '11 Volkswagen Passat '90 Lancia Delta HF Integrale '07 Range Rover Sport Endring av farge på skinn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Playmoon 3 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Etter tre år med en C5 2.4 quattro avant tiptronic, kan jeg love deg at du får høye bensinkortregninger. Liker seg best med litt turtall, derfor blir det fort til at du gir den dét. Bykjøring i Oslo sentrum kan fort ligge opp over 1,8. Men så har jeg også fått til langturer på 0,8. Mest irriterende er hvor dårlig 2,4 med tiptronic holder på fart i slake motbakker. Litt motstand i 80kmt og kassa sender raskt inn 4.gir, og 3.gir kommer gjerne også. Låser du kassa i manuell giring, mister du fart selv med gassen i bånn dersom motbakken er noe å snakke om... Min har gått 290' om ikke lang tid. Kassa fikk et oljeskift i fjor. Burde nok flushet, men det visste jeg ikke. Multitronic går forresten dårlig sammen med quattro og stort hk-uttak. Siter 996 C4 | A6 avant 2.4 q tip Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
IvarB 206 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 [quote name="Playmoon" post="379209" timestamp="1390922651" Multitronic går forresten dårlig sammen med quattro og stort hk-uttak. Siter S&S Touran S&S LR Discovery S&S Audi Q5 S&S Tesla Åsen Zoo & poleringsbu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stifens 43 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Stemmer det som IvarB sier, man får ikke multitronic i kombinasjon med quattro. Jeg er ikke noe fan av automatkasser generelt igrunn. Men jeg mener at multitronic er den kjedeligste kassen man får tak i. Tiptronic fungerer greit sålenge den får oljeskift som regel. De tåler også mye mer juling enn Multitronic. S-tronic er den kassen jeg utvilsomt liker best pga lynraske skift og mer sportslig følelse. Men likevel, så er ingen så gode at de kan erstatte kjøregleden man får med en manuell kasse syntes jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stifens 43 Skrevet 28 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 28 Januar, 2014 Og for å svare på spm ditt angående motor: synes 2.4 har altfor høyt forbruk i forhold til hvordan den flytter på seg... Da ville jeg heller valgt 2.0tdi, 2,7tdi eller 3.0tdi. 2.0tfsi er også et meget godt alternativ. Men igjen, så er det dette med prisen da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.