StianMH

06 Audi A6 C6 4F 2.4 Avant Multitronic

23 innlegg i emnet

Er det noen her som har erfaringer med Audi A6, C6 4F med 2.4 Bensin?

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen her som har erfaringer med Audi A6, C6 4F med 2.4 Bensin?

Ikke mer enn at jeg har prøvekjørt både sedan og avant. Synes 2.7TDI motoren passer disse bilene veldig mye bedre, da 2.4 bensin føltes umåtelig tamt, vertfall på avanten. Forbruket var også skyhøyt, mener jeg å huske..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke mer enn at jeg har prøvekjørt både sedan og avant. Synes 2.7TDI motoren passer disse bilene veldig mye bedre, da 2.4 bensin føltes umåtelig tamt, vertfall på avanten. Forbruket var også skyhøyt, mener jeg å huske..

Ja, det er det jeg tror om 2.4 Bensin også. Men, fadern har jo 2.4 Bensin på forrige modell A6, den også bruker mer bensin enn den går fremover.

Men, så var det dette budsjettet da :)

Finne en 2.7 TDi til en OK pris er ikke så lett da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.0tfsi eller 2.0tdi? Far min hadde c6 med 2.0tdi, ikkje super rask men behaglig bil. Multitronic er jo voldsomt omdiskutert, men nye kasser virker jo mer robuste(hadde c5 med multitronic å den funket fint dei 7 årene den var i familien)

Som eg har lest meg til så er multitronic etter 03 eller 04 oppgradert, å den i c6 kan ikkje samnenlignes med c5.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som har litt peiling sier at den kassen som sitter i henholdvis min bil, skal være en av de mer skuddsikre kassene Audi har laget.. :)

S-tronic fra de første utgavene skal også være veldig omdiskutert.

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De som har litt peiling sier at den kassen som sitter i henholdvis min bil, skal være en av de mer skuddsikre kassene Audi har laget.. :)

S-tronic fra de første utgavene skal også være veldig omdiskutert.

Vanlig tiptronic er ikkje skuddsikker, men med rett vedlikehold, som oljeskift hver 60k så holder dei lenge.

Er gorøvrigt zf som prosuserer kasser for audi, de produserer også for andre bilprodusenter.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Intervallene på min er 120.000 km

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Intervallene på min er 120.000 km

På c5 var det ingen intervall tidligere, så kom dei med anbefalt 120k, men etter eg hadde lest å hørt om så masse problem som kan unngås med skift på 60k så ville eg anbefalt alle om å gjøre det på 60k. Litt kostnad, men bedre enn å overhale/bytte kasse.
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt sent å ta det på 60 når bilen har gått 130.000 km nå :P

Skal ta det nå ganske så snart :)

Stoler på kompisene mine som jobber med, og har Audi som interesse..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt sent å ta det på 60 når bilen har gått 130.000 km nå :P

Skal ta det nå ganske så snart :)

Stoler på kompisene mine som jobber med, og har Audi som interesse..

Jo for all del, ingen som tvinger deg, men sjå alt som handler om tiptronic og multitronic på vacn.

Pluss egne erfaringer fra 4 audier med automat i heimen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor mange av de sakene handler om automatkassene på C6, kontra den gamle modellen?

Og, er det Multitronic eller Tiptronic jeg har på min? Har søkt litt, noen steder står det Multitronic, andre steder står det Tiptronic... :)

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Multitronic er vel variator type, mens tiptronic har vanlig giring, for å si det sånn. Var ihvertfall det på C5 karosseriet. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, stemmer.

Da er jeg rimelig sikker på at jeg har tiptronic :P

Ser du får helt nye A6 allroad med "versting" dieselmotoren med Tiptronic også :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fattern har Q7 med tiptronic, 3.0Tdi, chippa til ca 300hk som vi har dratt diger henger med rallycross bil etter, samlet vekt på ca 5.5-6 tonn, knirkefritt i 130 000 km nå. :) vært chippa ca 120 000 km av disse.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvor mange av de sakene handler om automatkassene på C6, kontra den gamle modellen?

Og, er det Multitronic eller Tiptronic jeg har på min? Har søkt litt, noen steder står det Multitronic, andre steder står det Tiptronic... :)

Generel huskeregel er forhjulstrekk er som regel multitronic(stadig mer erstattet av s-tronic /dsg) firhjulstrekk er tiptronic(også blitt s-tronic, dobbelclutch girkasse)

Multitronic var tidligere for de mindre motorene(type under 200hk) men har også blitt levert på enkelte biler med 2,7tdi som a5 framhjulstrekk.

Multitronic er/var variator system.

Men etter å ha byttet bilmerke har eg sluttet å følge med. Nå er eg heller ingen mekanikker så all erfaring er sjølverfart eller research fra det store internettet.

Grunn for at nyeste A6 med værstingmotor er levert med tiptronic trur eg var Nm i forhold til kva kasser tåler.

Multitronic er vel variator type, mens tiptronic har vanlig giring, for å si det sånn. Var ihvertfall det på C5 karosseriet. :)

På c5 føltes det ut som moped som låg på høgt turtall mens girkassen sluret. På c6 giret multitronic som alle andre automatkasser Endret av IvarB
1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må vel være en kombinasjon av større bil og automat som gjør at disse sluker bensin?

Under tysklandsturen med VACN i cruise hastighet på rundt 150/160km/t brukte jeg akkurat literen på mila med min A4 Sedan, manuell og quattro.

Synes ikke det var spesielt ille, da hadde vi jo også med en del bagasje og var 2stk i bilen hele veien.

Til sammenligning ligger jeg på 0.8 omtrent på langkjøring med avanten med 1.8t (tom bil)

Vil heller ikke si 2.4 er tam på noen som helst måte..

Dro jevnt og trutt opp i 250 før jeg ga meg i tyskland.

men igjen så er jo A4 en mindre bil, og manuell er jo helt must for min del ;)

Endret av Concker
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter tre år med en C5 2.4 quattro avant tiptronic, kan jeg love deg at du får høye bensinkortregninger. Liker seg best med litt turtall, derfor blir det fort til at du gir den dét. Bykjøring i Oslo sentrum kan fort ligge opp over 1,8. Men så har jeg også fått til langturer på 0,8.

Mest irriterende er hvor dårlig 2,4 med tiptronic holder på fart i slake motbakker. Litt motstand i 80kmt og kassa sender raskt inn 4.gir, og 3.gir kommer gjerne også. Låser du kassa i manuell giring, mister du fart selv med gassen i bånn dersom motbakken er noe å snakke om...

Min har gått 290' om ikke lang tid. Kassa fikk et oljeskift i fjor. Burde nok flushet, men det visste jeg ikke.

Multitronic går forresten dårlig sammen med quattro og stort hk-uttak.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

[quote name="Playmoon" post="379209" timestamp="1390922651"

Multitronic går forresten dårlig sammen med quattro og stort hk-uttak.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det som IvarB sier, man får ikke multitronic i kombinasjon med quattro. Jeg er ikke noe fan av automatkasser generelt igrunn. Men jeg mener at multitronic er den kjedeligste kassen man får tak i. Tiptronic fungerer greit sålenge den får oljeskift som regel. De tåler også mye mer juling enn Multitronic. S-tronic er den kassen jeg utvilsomt liker best pga lynraske skift og mer sportslig følelse. Men likevel, så er ingen så gode at de kan erstatte kjøregleden man får med en manuell kasse syntes jeg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og for å svare på spm ditt angående motor: synes 2.4 har altfor høyt forbruk i forhold til hvordan den flytter på seg... Da ville jeg heller valgt 2.0tdi, 2,7tdi eller 3.0tdi. 2.0tfsi er også et meget godt alternativ. Men igjen, så er det dette med prisen da.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive