Gå til innhold

50m2 Garasje med halv loft


Arban

Recommended Posts

Hei dette er mitt første innlegg på forumet. Begynner med et garasjeprosjekt jeg skal til på nå.

Garasjen blir brukt til bruksbil samt en litt doning jeg ser helst ikke ruster opp når den står vinterlagret.
Vil derfor unngå fukt, men samtidig ha ca 15-20 grader hele året!

Planene er:

  • Bredde = 6,9 meter
  • Lengde = 7,2 meter
  • Takhøyde =3 meterish
  • 60 cm utsikk overfor garasjeport og 35 grader takvinkling for å ikke overstige 190cm som er max for at det ikke skal regnes som bruksareal.
  • 5 meter bred Isolert garasje port samt en 90cm isolert dør i bak kant av garasjen.
  • Isolere- her ej jeg svært usikker på om jeg skal gå for plast mellom isolasjon og inner kledning. som jeg forøvrig har tenkt til å bare bruke veggspon og male hvitt. Noen andre forslag?
  • Arbeidsbenk i bak kant av garasjen.
  • Det blir en trapp på utsiden opp til loftet, kansje blir det en furtebu på have loftet senere.

Elektriske:

  • Legge opp to stk trekkerør fra huset, ene på 50mm og et på gjerne 25mm for eventuellt nettverk.
  • 3x6mm2 kabel fra hus
  • Eget sikringskap med 25A sikring i garasje som skal sikres ned til 16 A C karaktrestikk sikringer med jordfeilbryter i. da slipper jeg å blacke hele huset om jeg skulle få jordfeil i garajen.
  • Lys: 10 stk lysstoffrør armaturer 3 på hver side med 45 grader helling fra tak. 2 stk 45 grader over port og 2 stk hengende rett over for arbeidsbenk. 2x18W Phillips 840 rør!
  • 2 stk dobbel stikk ved arbeidsbenk 1 stk dobbelstikk på hver vegg og et dobbel stikk uttak ved garasje port samt 1 stk 3 fas uttak ved port.
  • Varme pumpe og skal holde 15-20 grader hele året.
  • 1 stk fuktstyrt vifte
  • Luft avfukter (rotor). usikker på type. men må fungere godt prisklasse ca 5-10 000?? forslag taes i mot med takk :)

Garasjen skal brukes til detailing og diverse annet skruing.

Planen er å få støype ringmur og plate nå i februar, om været tillater det. :)

Kom gjerne med innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hvis du har mulighet ville jeg absolutt lagt inn 3 fas strøm i garasjen, meget kjekt å ha med tanke på fremtiden. (mulig du kjøper en skikkelig kompressor etterhvert) Og mulig du trenger en 32A krets til elbillader hvis (gud forby) alle kjører det om 20 år.

Ellers er sluk og vann en kjekk ting å ha i garasjen, samt en løftebukk som ikke tar for mye plass. (se løsningen i siste post i garasjeinspirasjonstråden) likte godt løsningen med løftebukk nedfelt i gulvet.

Lys er jo mer jo bedre. Ser du snakket om 18W lysrør.

Hvorfor ikke satse på skikkelig lysrør, da 58w x2 i et armatur. Eller satse på annen type lys da de idiotiske byråkratene i EU allrede snakker om å innføre forbud mot lysrør om noen år (!)

Endret av magne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne: Anggående 3 fas står dette på listen :) per i dag har jeg en 1 faset kompressor jeg tenkte å stue bort på loftet for støyets skyld. leverer godt nok til å drive i dag en dekkompleggings maskin. Mener du at det blir lite med 25A 3fas for å få ladet en EL bil?
Blir rett og slett fall mot port og dren rist ved port.
lysannbefalinger?

Audi S8: Har kikket en del på den.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil du ha mange små armaturer?

Har selv akkurat pusset opp en garasje,(Jobber fortsatt med den) i underkant av 5x6 m. Der har jeg montert 4 stk 2x49 T5 armaturer. 2 på hver side, skråstilt i i tak/vegg-hjørne . Ser nå at jeg kanskje burde laget noen brakketter bak som gjorde at de kom litt lenger ut fra tak og vegg. Endel lys går nå rett i tak/vegg. Tenker også å montere 2 til. En på hver kortvegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Forsto ikke at EL anlegget skulle være 3fas. En EL bil trenger vel bare 32A standard 1fas. Så da holder vel 25A 3fas.

Og det holder jo plenty til den dagen du oppgraderer til en koompressor som går på 3fas. (mest til skikkelig luftverktøy og evt lakkering\såndblåsing)

Sluk på utsiden fungerer jo helt greit, men du kommer nok til å savne tilgang til vann.

For å unngå evt regler rundt dette er det bare å ordne slik at utendørs vanntilførsel (hageslangetilkobling) kommer opp på garsjeveggen. Når alt er ferdig og godkjent er det en smal sak å legge om røret litt, så det kommer inn i garasjen isteden.

Jeg ville satt opp flest mulig størst mulig lys armaturer. I min garasje på ca 40m2 henger det 5 stk 2x58w T8 og 4stk 2x36w T8 armaturer. Det er akkurat passe, men bruker i tillegg en kombi led\halogen lyskaster når jeg detailer biler. Lys kan man ikke få nok av.

Ville nok vurdert en haug av LED downlights i taket hvis jeg bygde nytt.

Noen planer for gulvet?

Ville nok vurdert fliser hvis du har mulighet og alt alikevel skal bygges fra bunn, og som nevnt løftebukk nedfelt i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at utstikk over port og utvendig trapp regnes som areal. Det betyr at dimensjonene du oppgir overstiger 50 kvm. Strengere krav om byggemåte og avstand til andre bygg og nabogrense opp til 70 kvm.

Husk også på at om du holder deg under 50 kvm kan du ha full kjeller. Hvis terrenget egner seg da.

Lykke til med prosjektet. Håper du legger ut masse bilder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anngående vann. blir det ikke sølet med mer vann inne enn høyst nødvendig. garasjeveggen står tre meter fra husveggen med uttak av hageslange på hjørnet av huset så vann har jeg lett tilgang på.

tenker på mange "små" armaturer fordi jeg tror da at det blir en mer jevn fordeling av lys spredning. har kikket en del på 660x180.110mm elns. med f.ex. phillips master 840 2x18W lysstoffrør.. Blir meget godt belyst av disse. har da erfaring fra maskinrom der de henger på litt over 2,50 m over dørk og over 3 meter til tanktop.

Utstikket og trappa driter jeg i om det regnes som bruks areal eller ikke da min tegning med plantegning over tomten er godkjent av kommunen og har fått byggeløyve slik det er beskrevet :)

Etter mye frem og tilbake har det blitt besluttet å felle ned en sakseløfter i gulvet.
Noen gode forslag til sakseløfter til nedfelling i garasje gulv?

Takker for mange tilbake meldinger. :)

Endret av Arban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Send en pm til han som hadde løsning med nedfelt sakseløfter, og spør hvilken type han kjøpte.

Til hobbybruk er vel det viktigste at den er relativt enkel å felle ned i gulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det i dag bekreftet at en stk nordiclift 6503e kommer på døren om ikke lenge :) er vel å begynde i feil ende men .. ;)

Endret av Arban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Da ble det i dag bekreftet at en stk nordiclift 6503e kommer på døren om ikke lenge :) er vel å begynde i feil ende men .. ;)

Synes det er helt riktig ende å begynne i, for da blir resten bygget rundt løftebukken i stedenfor at du skal måtte endre på ting og kompromisse mtp bukken senere.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å komme med en liten update :)

Før det kan bygges noe her måtte det seriøs ståpåvilje å ikke minst store megnder dollar ut av kassen

post-7512-0-77561200-1391018266_thumb.gi

Noe som skulle bare være en liten fylling, skulle vise seg å være seg en diger sluk.

post-7512-0-34901000-1391018359_thumb.jp

Ganske bratt og mye dritt masse som måtte fjernes.

post-7512-0-04253600-1391018394_thumb.jp

Etter ca 1100 m3 med masse, og en skråning på 12 meter ble det jo plant :)

post-7512-0-00917900-1391018597_thumb.jp

Endelig fikk vogna komme ned på "gårdstunet "igjen etter å praktisk talt bodd på gata store deler av vår og sommer.

Til nå har dette stått å få sige siden September, Og med litt valsing så er vi klar til å lage tomt til garasjen. Om det ikke kommer å fryser på hjemme nå i februar. blir det satt opp ringmur og støypt såle til løftebukken nå i løpet av februar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Liten update for siste dagene.

Mere rørlegging: SR 135 i sving med av graving av komunal vei for 400 rør som skal gjennom samt lage en komme på ovenfor siden av veien

post-7512-0-30188500-1392994669_thumb.jp

Fikk denne på døren: Nordic 6503E :)

post-7512-0-97018600-1392994604_thumb.pn

Så da må man ta hensyn til den :) Ss SR 70 ble hentet inn

post-7512-0-57337800-1392994738_thumb.jp

Plunder og heft med dette hvite greiene som kommer ovenfra..
post-7512-0-50674200-1392994685_thumb.jp

Men når snøen stakk av, ble det litt arbeid igjen :) Drens for graven til sakseløfteren + forskaling til Sålen

post-7512-0-21869400-1392994844_thumb.jp

Ringmurer settes opp i rekord fart siden det står en stk 525ix som står å lengter etter et hjem :)
post-7512-0-50924100-1392994908_thumb.jp

Ferdig støypt :)

post-7512-0-01146800-1392994981_thumb.jp

Så blir det venting et par dager før man får legge drensrør rundt om og lagt singel inn til ringmurene.

Endret av Arban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...