Gå til innhold

Steinsprut med rust, fremgangsmåte?


Sand

Recommended Posts

Hei!

Første innlegget mitt her :)

Har fått noen steinsprut i ene hjulbuen på bilen. Har så vidt begynt å danne seg rust i disse.

Tenker å få lagt i lakk her, men er jo nødt til å få fjernet rusten først.

Tenker:

1. Legge på Bilt Hamber Deox Gel

2. Grunning

3. Baselakk

4. Klarlakk

Noen som har inspill å komme med her? Finnes det bedre/lettere løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis det ikke er store områder det er snakk om, er det kanskje like greit å bare slipe litt for hånd, vaske med silikonfjerner, legge i Brunox eller noe annet rusthemmende, legge i farge og så klarlakk.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :-)

Høres ut som en litt raskere prosess det ja.

Hva tenker du om å blande base og klarlakk vs. base og så klarlakk? Ser det er delte meninger om dette.

Tenker på hva som er mest "solid" mtp at dette er et utsatt sted på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg hadde lagt base først og så klarlakk. Litt fordi jeg har mest tro på det, og litt fordi det egentlig ikke er meningen at base og klarlakk skal blandes. Siden det er et såpass utsatt sted hadde jeg nok også lagt på litt ekstra utenfor selve skadeområdet.

Jeg har dog aldri hørt om noen som har lagt i flekklakk i hjulbuer før, så hvor lenge det vil holde er anyone's guess. Normal prosedyre er vel å kjøre til det ruster gjennom og så få det fikset på verksted med bytting av skjermkanter og påfølgende lakkarbeid og regning på 10-20k, så dette blir jo uansett interessant å følge med på :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om å blande base og klarlakk vs. base og så klarlakk? Ser det er delte meninger om dette.

Tenker på hva som er mest "solid" mtp at dette er et utsatt sted på bilen.

Det mest solide er å legge base og klarlakk hver for seg, skal du blande de må du ha 1k base og 1k klarlakk.

Skal du ha noe holdbart må du ha 2k klarlakk, og den kan du (som nevnt) ikke blande med 1k base.

Har tidligere brukt noe ala denne: http://www.clasohlson.com/no/Dremel-107-graverstift-/Pr408533000 for å få slipt bort mest mulig rust i steinsprang før fylling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer, prøver å unngå sveiseapparatet ja :). Så får man bare krysse fingrene for at det holder i den deilige saltlaken...

Takker for gode tips :-) Smart med dremel for å fjerne rust. Kan 2k klarlakk kjøpes over disk hos f.eks. billakkspesialisten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Christer, prøver å unngå sveiseapparatet ja :). Så får man bare krysse fingrene for at det holder i den deilige saltlaken...

Takker for gode tips :-) Smart med dremel for å fjerne rust. Kan 2k klarlakk kjøpes over disk hos f.eks. billakkspesialisten?

Jeg kjøper 2K klarlakk hos Lakkspesialisten/Mekonomen i Fyllingsdalen her i Bergen.

...altså over disk, ja. På sprayboks. :)

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...