• 0
martinsens

Rens av tepper m/Nilfisk TW 300 CAR og Greenclean

Spørsmål

Har fått låne en Nilfisk TW 300 CAR rensemaskin. Skal først prøve meg på stoffmatter. Har CG Greenclean som jeg tenker å bruke. Ser det er en beholder for såpevann. Blander jeg Greenclean 1:15 cirka så er det bare å kjøre på? Hvordan tørker jeg mattene fortest mulig? Må vel kanskje bare legge de på gulvet på badet?

Noen andre tips og triks? Har sett gjennom noe rensetråder på forumet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

16 svar til spørsmålet

• 0

Har fått låne en Nilfisk TW 300 CAR rensemaskin. Skal først prøve meg på stoffmatter. Har CG Greenclean som jeg tenker å bruke. Ser det er en beholder for såpevann. Blander jeg Greenclean 1:15 cirka så er det bare å kjøre på? Hvordan tørker jeg mattene fortest mulig? Må vel kanskje bare legge de på gulvet på badet?

Noen andre tips og triks? Har sett gjennom noe rensetråder på forumet.

Mellom 1:10 og 1:20 bør gå bra på rensemaskin? Jeg har ikke brukt rensemaskin selv, så her kan andre fylle inn. Greit å kjøre så mildt som mulig for å ikke sløse produkt.

Siden det er løse stoffmatter kan du jo bare være kreativ, bare pass på å få ut alt av såperester :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

En liten oppsummering fra første runde.

Nilfisk'n

Fungerer helt fint. Men et par minus får den. Hvis du glemmer å sette i oppsamleren får man det møkkete vann rett i såpevannet. Hvis du etter å ha brukt såpevann ønsker å bruke bare vann må du snu hele maskinen fordi vannet ligger inni og ikke i en beholder.

Først sprayet jeg på 1:15 med greenclean med Nilfisken. Deretter brukte jeg børste for å jobbe såpen litt inn. Sugde så opp såpevannet. Deretter skylte jeg teppet opp til flere ganger med bare vann. Mellom 5-10 ganger. Når jeg skylte teppene brukte jeg spyle og sugefunksjon samtidig.

Må si det fungerte greit. Måtte skylde mange ganger. Selv etter 5-10 ganger med skylling fikk jeg ikke ut all møkka.

Har det noe for seg å bruke rensemaskinen til å legge såpe på teppene? Kommer det lenger inn ved å bruke spyle funksjonen på rensemaskinen? Jeg følte den brukte veldig mye såpevann sonm førte til at jeg måtte skylle mange ganger. Neste gang kommer jeg kanskje til å bruke sprayflaske til å påføre. Deretter børste og skylle med renemaskinen.

Endret av martinsens
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Har det noe for seg å bruke rensemaskinen til å legge såpe på teppene? Kommer det lenger inn ved å bruke spyle funksjonen på rensemaskinen? Jeg følte den brukte veldig mye såpevann sonm førte til at jeg måtte skylle mange ganger. Neste gang kommer jeg kanskje til å bruke sprayflaske til å påføre. Deretter børste og skylle med renemaskinen.

Bruker sprayflaske til rensemiddelet, og rensemaskin med kun vann for å suge opp såpe og skylle rent.

Er jo bare å la det trekke godt inn hvis det trengs, synes det er mye enklere også har man bedre kontroll på hvor mye såpe som går med ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Selv etter å ha dratt ut mye møkk av de gamle mattene lukter de fortsatt gammel bil. Bilen er 22 år gammel. På en måte sjarmen og ikke en ille lukt, men noen forslag på hvordan jeg kan få bort lukten? Bruke salmiakk?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Ozonrens?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Kattesand eller tannkrem kanskje...? ;)

Nei ozon er nok et bra tips.

Hvis det er små gulvmatter du kan ta ut av bilen vet jeg at noen med hell legger illeluktende joggesko noen dager i fryseren. Om det kan hjelpe på mattene tør jeg ikke si, men har du muligheten kan det jo prøves om du er desperat :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg skal kjøpe meg en ozonmaskin neste gang jeg er på Biltema. Det har blitt diskutert litt frem og tilbake om denne vil være kraftig nok til å ozonere en bil, men ut fra spesifikasjonene angående areal (10-20m2) burde den kunne gjøre jobben. Neste steg opp koster 3400 kroner og er laget for vesentlig større areal, og jeg har ikke funnet noen andre som leverer noe mellom dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Jeg skal kjøpe meg en ozonmaskin neste gang jeg er på Biltema. Det har blitt diskutert litt frem og tilbake om denne vil være kraftig nok til å ozonere en bil, men ut fra spesifikasjonene angående areal (10-20m2) burde den kunne gjøre jobben. Neste steg opp koster 3400 kroner og er laget for vesentlig større areal, og jeg har ikke funnet noen andre som leverer noe mellom dette.

For best mulig resultat bør du vel egentlig koble den til "landstrøm" og la den stå på i bilen flere timer enn du normalt gidder vente?

Står helt sikkert advarsel i medfølgende dokumentasjon men du bør nok ikke ha den på i bilen mens du kjører i hvert fall ;)

Endret av hgnubel
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

For best mulig resultat bør du vel egentlig koble den til "landstrøm" og la den stå på i bilen flere timer enn du normalt gidder vente?

Står helt sikkert advarsel i medfølgende dokumentasjon men du bør nok ikke ha den på i bilen mens du kjører i hvert fall ;)

Ja, jeg har ingen planer om å la bilen stå på tomgang over natten for at ozongeneratoren skal kunne gå... så det blir nok en liten overgangsplugg til en 12V-dings utenfor og pakke inn kabelen i en MF og la den ligge gjennom dørsprekken. Noe sånt. :)

Jeg mister jo tålmodigheten for sånne langdryge venteting etter 15 minutter og en kopp kaffe, så alternativt må jeg ta interiør først og så la den stå på mens jeg behandler eksteriøret.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Vasket resten av teppene i går. Vet ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det før. Skylte først mattene med vann fra Nilfisk'n. Deretter sprayet jeg de med CG Greenclean. Så skylte jeg mattene i dusjen. Til slutt dro jeg ut vannet med Nilfisk'n. Mye mer effektivt å gjøre sånn med matter. Går da dårlig med interiøret i en bil.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Den fungerte overraskende bra i en kamerats Mercedes. Den hadde vært røykt i i mange år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Bare husk at bilen må være tørr før du starter en ozonmaskin i den..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Bare husk at bilen må være tørr før du starter en ozonmaskin i den..

Knusktørr eller "tørr-nok-etter-interiørshine"-tørr? :)

Den fungerte overraskende bra i en kamerats Mercedes. Den hadde vært røykt i i mange år.

Godt å høre! Konebilen er en finfin kandidat til testing av en slik maskin, da den har en litt iffy eim av ... et eller annet. Vil ikke vite hva det er. Vil bare ha lukten vekk. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Det bør ikke være fuktig, spesielt ikke i seter o.l. Så om du har våtrenset noe så bør det være helt tørt før du setter igang med ozonering. Så vask og gjør at det du skal gjøre først (utennom finishen) la det tørke, la ozonmaskina gjøre sitt, så tørk over og smør på/sprut på det som skal på tilslutt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Bare av nysgjerrighet, hva skjer om det er fukt i seter/tepper?

Mindre/ingen effekt av behandlingen, eller kan noe ta skade av det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive