Gå til innhold

S&S Brun SAAB 9-5 kombi!


rogersolmyr

Recommended Posts

rogersolmyr

Denne gangen var det en flott SAAB 9-5 som skulle få en full utvendig behandling. Jobben ble avtalt gjennom "jobb ønskes utført" her på forumet.

Avtalen var, som det pleier å være, at jeg får bilen levert i Oslo fredag, kjører den til Askim for å utføre jobben og leverer bilen til kunden i Oslo på mandag.

Og akkurat det syns jeg ofte er flott for da får jeg jo sjansen til å kjøre masse flotte biler. Og jeg må si at denne var flott å kjøre.

Når jeg kom til Askim fredag rundt kl. 1330 var det 5 kalde ute, men bilen måtte vaskes. Først kjørte jeg den inn i garasjen og satte på diesel-varmeren på full guffe for å få tint litt av bilen.

DSC03553_zpsd20f39af.jpg

DSC03555_zps0699b891.jpg

Den var virkelig full av stålis, spesielt i fronten, så det kunne bli en utfordring. Men jeg startet med å spraye hele bilen med Prickbort, og felgene med Espuma Revolution wheel Cleaner blandet 1:10. Etter en stund dynket jeg bilen med Surfex HD 1:5 over dette.

Mens dette fikk stå å godgjøre seg fant jeg frem Høytrykkspyleren og hageslangen før jeg kjørte bilen ut for avspyling.

Kunne jo ikke dy meg og måtte legge et lag skum opp der igjen først da...

DSC03556_zpsbe4bce92.jpg

Spylte av, og den værste møkka var borte.

DSC03557_zpsca2ab874.jpg

Men vannet frøs fort til is på bilen, så det var bare å få den inn i garasjen igjen.

Påførte så Bilt Hamber Korrosol fra vinduer og ned, og også på taket faktisk. Taket hadde ikke vært vasket på aldri så lenge pga takboks, så det krevde litt ekstra oppmerksomhet.

DSC03558_zps7f711b6c.jpg

DSC03561_zps26f7e91c.jpg

Korrosol fant massevis å jobbe med, så den fikk virke en stund før avspyling.

Ut med bilen for avspyling og inn igjen. Ingen bilder nå, for nå var det fokus på å bli ferdig med vasken. Bestemte meg for å vaske bilen for hånd inne i garasjen. Ble masse vannsøl, men det fikk stå til.

Etter at bilen var ferdig vasket, var det tid for claying. Denne gangen med et clay-towel som jeg vant i Aliens julkalender. Fungerte fint med ONR som glidemiddel.... Ulempen syns jeg var at det ikke var mulig å se hva den faktisk fant av ulumskheter, men lakken ble i alle fall glatt og fin.

DSC03564_zps73d5467d.jpg

Tørket over hele bilen med et tørkehånkle og da fikk bilen stå og hvile til neste dag.

DSC03567_zpsa59114d5.jpg

Jeg syns faktisk det var fint med litt hvile jeg også. Faktisk så fint at jeg sov aaaalt for lenge neste morgen, og var ikke i garasjen før klokken var over 10.

Begynte lørdags morgen litt rolig med lakkmåling.

DSC03568_zpsf9419900.jpg

DSC03570_zps9099467d.jpg

Det var et par omlakkerte områder med litt høyere verdier, men ellers var det som vanlig. Ikke alt for mye å gå på så ingen våtsliping, men ellers greit.

Neste radiojobb (altså jobb som kan utføres mens jeg samtidig hører på radio) var maskering. Og det var mye å maskere på denne bilen.

Fikk så besøk i garasjen av Patrick (som faktisk skulle vise seg å være en ukjent slektning!) som ville få litt input om hvordan jeg jobbet, og kanskje lære litt mer også. Veldig hyggelig!

Men nå var det endelig klart for å starte med selve poleringsjobben. Jeg hadde fått inntrykk av at SAAB kunne være litt av en utfordring lakkmessig, så jeg hadde på forhånd bestemt meg for at dette skulle bli en jobb med Rupes-maskin. Begynte med en liten kombinasjonstesting på panseret.

DSC03573_zps157b9014.jpg

Prøvde først gul pute og Keramik Gloss som er den nest mildeste Rupes-polishen. Den tok en del, men på langt nær nok. Var innom grønn kombinasjon også, men endte opp med blå pute og Rupes Zephir som er den grøvste Rupes kombinasjonen.

Patrick fikk også prøve seg litt på store flater som taket.

DSC03576_zpse9d3c790.jpg

Noen steder måtte jeg til med roterende maskin med spot-pad og Menzerna FG400. Det var hovedsaklig for å komme til der Rupes Bigfoot 21 blir for stor.

Jeg har bestilt Rupes Bigoot mini så jeg må si at jeg gleder meg til den kommer.

Jobbet meg rundt bilen sakte, men sikkert. Et par bilder fra den første økten:

DSC03578_zps6356793e.jpg

DSC03582_zpsf6c20067.jpg

DSC03583_zpseb2189a7.jpg

DSC03592_zps1a860d75.jpg

Noen steder var det små skader i lakken, så jeg passet på å dokumentere dette før polering.

DSC03593_zps8ef6665e.jpg

Syns også det er greit å dekke til skaden med en liten tape-bit for å ikke gjøre ting værre med polermaskinen.

DSC03595_zpsa5e8a982.jpg

Litt flere 50/50 bilder fra ferden rundt bilen:

DSC03598_zpseeb77f6a.jpg

DSC03599_zps7b46f1e3.jpg

DSC03600_zpsa6868829.jpg

DSC03610_zpsb476766f.jpg

Jeg må si at jeg ble mer og mer fasinert over fargen på denne bilen. En fantastisk vakker brunfarge altså. Og etterhvert som glansen ble polert frem forelsket jeg meg mer og mer.

Det var litt steinsprut og avflassing på hjulbuen foran også, så den måtte også dekkes til.

DSC03614_zpsfe3ee3c7.jpg

DSC03616_zpsdec0c6b7.jpg

Videre rundt bilen:

DSC03619_zps8127f4ad.jpg

DSC03621_zps97118116.jpg

DSC03624_zps910f8cbf.jpg

DSC03627_zps6c48eb3c.jpg

DSC03631_zpsdde7b4cb.jpg

Rundt dørhåndtakene er det alltid ekstra riper etter fingernegler, ringer og generell berøring, så der måtte jeg bruke spotpad og Menzerna FG 400. Måtte kjøre ganske hardt her, og da er det viktig å beskytte utsatte karosseri-falser og kanter.

DSC03632_zps6180f826.jpg

Når jeg var ferdig med grovpoleringen en gang langt ut på søndag ettermiddag. Følte jeg for å gjøre noe annet før videre polering. Eksos-stussen var nokså lei seg, så den fikk litt ekstra plei.

DSC03644_zpse528697f.jpg

Tok først en runde med Mothers metal-polish, delvis kombinert med fint stålull for å få bort det værste. Deretter polerte jeg opp litt glans med Adam's Metal Polish #2.

DSC03649_zps457a48af.jpg

Til slutt et lite lag med Swissvax Autobahn.

DSC03652_zpse90ac84e.jpg

Så var det frem med Rupes Bigfoot 21 igjen. Denne gangen med gul pute og Keramik Gloss. Dette for å få opp glansen, og fjerne eventuelt småtteri som måtte være igjen i lakken.

DSC03654_zps7bc8e032.jpg

Og blankt ble det etterhvert.

DSC03656_zpsb9f0f498.jpg

Da var det av med all maskeringstape, og det ble en solid ball av det.

DSC03657_zps0355cb05.jpg

Litt detalj-pirking igjen. Dørhåndtak som var av plast fikk Nanolex Rejuvenator.

DSC03659_zps496e5291.jpg

Det samme fikk det meste av øvrig plastikk også.

DSC03660_zpsd222075e.jpg

Vinduene skulle forsegles så en grundig rens ble gjort. Clay med Sonax vindusrens som claylube er flott!

DSC03662_zps50a011ad.jpg

Og nå hadde selvsgt klokka blitt alt for mye igjen, så fotoapparatet ble litt glemt. Men Rutene foran fikk Adam's glass-foregling, vinduene bak ble tatt med Scholl Neo. Brukte også denne i døråpninger og på lister som ikke hadde fått Nanolex. Var veldig effektivt å bruke Scholl Neo med en Swissvax detailing-brush for å få polishrester ut av krøkkete hulrom også.

Til slutt fikk lakk og felger Collinite #845 og dekksider Swissvax Phneu Matt. Da kunne polereren speile seg i glansen av den flotte lakken:

DSC03665_zps0adf75b2.jpg

Gikk over hele bilen med Led-lykt på hologramjakt - for jeg hadde hørt litt skremselshistorier om SAAB, men fant ikke noe spesielt å berrette mer om. Det lille jeg så gikk bort med Quick Detailer og en mikrofiberklut.

Det var kav mørkt ute, så ferdigbildene ble også denne gangen tatt innendørs.

DSC03675_zps76239f81.jpg

DSC03677_zps27bd39a1.jpg

DSC03679_zps3629d675.jpg

Bilen ble mandag kjørt til Oslo, og veiene var faktisk nokså tørre, så bilen var ikke alt for ille når eieren fikk se bilen.


  • DCN Poeng 40

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb, vill forskjell endel plasser der! Eksosen blei jo ikke til å kjenne igjen! :thumbup:
Og aner meg at den fargen er enda finere i det virkelige liv enn det som kommer frem av bildene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Knalljobb på en fin farge Roger, creds :thumbup:

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Nydelig levert som vanlig! :thumbup: Trivelig å lese dine S&S også. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og akkurat det syns jeg ofte er flott for da får jeg jo sjansen til å kjøre masse flotte biler. Og jeg må si at denne var flott å kjøre.

Flotte greier! :P

Neida, veldig bra jobba det her. :) Uvanlig farge!

Endret av ovlov86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Spennende at den ser lilla ut fra enkelte vinkler og brun fra andre vinkler...

Finfin opprydding på velbrukt skute, dette her.

Lilla fargen på det første bilde skyldes nok feil hvitnivå-instilling på kameraet :blush:

Den ble meget bra tilslutt Roger:)

Haha så konsentrert jeg var der.

Konsentrasjon er viktig vet du.

Og tusen takk for alle flotte tilbakemeldinger på den flotte jobben på den flotte bilen :P

Endret av rogersolmyr

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Flott løft på denne her :)

Tok en Saab for ikke lenge siden,og det var en dritt lakk å jobbe med. Veldig sticky og varmesensitiv og vanskelig å buffe av produkt,både med Flex DA og roterende,men fant no ut av det til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...