Gå til innhold
Chanten

Test av Chipex, steinsprutkit

Recommended Posts

Chanten    4
Chanten

Testet ut Chipex steinsprutkit idag. Har steinspurtskader på lakken og tenkte jeg skulle teste dette kittet. Har sett div filmer på Youtube, og det virket som om dette skulle fungere. Bilen er en Mazda 6, 2010 modell, fargen heter Clear blue water.

post-7511-0-13018800-1390077990_thumb.jp

Boksen inneholder x antall påføringspinner, 1 stk blåklut, 1 stk gul mikrofiberklut, plastikkhansker, rensevæske, lakk og polish.

post-7511-0-36106200-1390078110_thumb.jp

Her er da eksempelet jeg klarte å fotografere. Ingen store greier, men nok til å irritere.

post-7511-0-15163500-1390078162_thumb.jppost-7511-0-76332600-1390078176_thumb.jp

post-7511-0-29928100-1390078234_thumb.jp

Sånn ser det ut etter at lakken er påført og "poket" på med finger.

post-7511-0-66057100-1390078295_thumb.jp

Sånn ble det etter en påføring.

post-7511-0-83122700-1390078335_thumb.jppost-7511-0-35675200-1390078356_thumb.jp

Konklusjon: Etter kun en påføring ble resultatet så som så. Må nok fylle skaden med en runde til før det blir helt optimalt. Kittet fungerte helt greit og vil mest sannsynlig gi et bedre resultat etter runde nr 2. Skal poste noen bilder når dette er gjort.

Kittet kjøpte jeg på nett: www.chipex.co.uk

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chanten    4
Chanten

Da forsøkte jeg å fikse resten av steinspruten idag, og må si jeg ble svært skuffet. Etter 5 påføringer, gav jeg tilslutt opp... Mulig det er brukerfeil, men skaden vil rett og slett ikke fylle seg helt opp med lakk. I teorien skal det jo fungere, men tror at den blandingen som vasker vekk overflødig lakk er for sterk og tar med seg lakken som ligger i skaden. Om man skal vente til lakken man har påført har tørket helt, vil en ikke kunne fjerne det overflødige lakken...og det ser jo ikke helt bra ut <_<

post-7511-0-23137700-1391602796_thumb.jp

Her er resultatet. Lakken som ligger i hullet vil vel beskytte lakken og bilen mot rust, så det har vel ikke vært helt forgjeves. Usikker på om skaden på dette bildet er den samme som bilene over... :P

Konklusjon: Har i det minste lakk...var ikke verdt penga :excl:

Endret av Chanten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Johnchr    20
Johnchr

Flott at du deler erfaringene dine:) gir deg en cred for det.

De fleste her inne pleier å fylle steinsprut for så å fjerne det overflødige med våtslipepapir/lakkrasp etter det har tørket/herdet. Men da er det også et vanlig problem at lakken skrumper litt inn slik at man noen ganger må fylle i lakk to ganger.

Hvor lenge ventet du med å dra over med renseveska etter lakkfylling?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Jeg har hatt samme erfaringer med original flekklakk. Bruksanvisningen var: Rens såret med silikonfjerner el.l., legg i fargelakk slik at det er en topp på den, vent 15-20 minutter. Dra over med "filen" (som fulgte med i settet) for å fjerne overskytende lakk og legg så en dråpe klarlakk på toppen. Vent 45-60 minutter og dra over med filen igjen for å fjerne toppen.

I utgangspunktet grei skuring, helt til filen dro hele fargeklatten ut av såret. Selv etter en time ventetid etter å ha lagt i farge skjedde det samme, så jeg gav til slutt opp og fikk fikset det på lakkverksted (samme jeg hadde kjøpt flekklakken hos, så jeg fikk fikset det gratis på 15 minutter under IR-lampe).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chanten    4
Chanten

Jeg tror nok tørke/herdetid samt temperatur spiller inn her. Denne gangen ventet jeg kun et par minutter før jeg tørket av, og det var nok litt i det kaldeste laget. Skal prøve igjen når det blir varmere og la lakken tørke/herde lenger og kommer tilbake med resultatet da:)

Takk for innspill!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Jeg tror ikke jeg ville brukt så mye mer tid på akkurat denne lakken, dette er 1k lakk lik den man får hos f.eks ødegård, altså ingen herder. Lakken vil alltid forbli litt seig, ikke tåle petroleumsavf. over tid (f.eks prikkbort) og heller ikke tåle maskinkorrigering.

Skal du ha noe som varer bør du først legge base (farge) med 2k klarlakk over ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chanten    4
Chanten

Jeg tror ikke jeg ville brukt så mye mer tid på akkurat denne lakken, dette er 1k lakk lik den man får hos f.eks ødegård, altså ingen herder. Lakken vil alltid forbli litt seig, ikke tåle petroleumsavf. over tid (f.eks prikkbort) og heller ikke tåle maskinkorrigering.

Skal du ha noe som varer bør du først legge base (farge) med 2k klarlakk over ;)

Takk for innspill! Har du noen forslag til klarlakk? Du tenker at jeg først fyller med farge, også kjører 2 lag med klarlakk over?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Takk for innspill! Har du noen forslag til klarlakk? Du tenker at jeg først fyller med farge, også kjører 2 lag med klarlakk over?

Etter rustfjerning/rengjøring legger du i farge, så legger du 2k klarlakk lagvis til du akkurat er over kanten til den originale lakken, bruk lakkhøvel eller våtslip for å jevne fyllingen på nivå med den originale lakken, og poler opp igjen.

Du får kjøpt 2k klarlakk på sprayboks med en sånn "patron" du dytter inn i boksen for å blande herder i lakken, dog må boksen brukes innen 1-2 døgn da den herder i boksen, i tillegg trenger du ikke mange ml for å fylle steinsprang, så mesteparten av lakken går jo i søpla såfremst du ikke kombinerer det med et annet prosjekt. Evt. kan du dra innom din lokale lakkleverandør å høre om du får kjøpe bittelitt klarlakk og enda mindre herder som du kan blande selv før fylling.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Chanten    4
Chanten

Etter rustfjerning/rengjøring legger du i farge, så legger du 2k klarlakk lagvis til du akkurat er over kanten til den originale lakken, bruk lakkhøvel eller våtslip for å jevne fyllingen på nivå med den originale lakken, og poler opp igjen.

Du får kjøpt 2k klarlakk på sprayboks med en sånn "patron" du dytter inn i boksen for å blande herder i lakken, dog må boksen brukes innen 1-2 døgn da den herder i boksen, i tillegg trenger du ikke mange ml for å fylle steinsprang, så mesteparten av lakken går jo i søpla såfremst du ikke kombinerer det med et annet prosjekt. Evt. kan du dra innom din lokale lakkleverandør å høre om du får kjøpe bittelitt klarlakk og enda mindre herder som du kan blande selv før fylling.

Veldig nybegynner...kremt...hva mener du med 2k? To strøk? :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Veldig nybegynner...kremt...hva mener du med 2k? To strøk? :P

2 komponent lakk = lakk + herder

Herderen gjør at lakken tørker (herder) fort og blir hard og langt mer holdbar enn 1k lakk.

Basen (fargen) er 1K, og klarlakken må være 2k for å duge.

Som nevnt selges det 2k klarlakk på sprayboks, med en patron på undersiden som dyttes inn i boksen for å frigjøre herderen, da er det bare å riste den godt så har du 2k klarlakk på boks. Da må også boksen brukes innen 1-2 døgn fordi lakken også tørker/herder inni boksen ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig