Gå til innhold

1.6tdi 105hk som familiebil?


Bjørgvin

Recommended Posts

Konsernstyrt avgjørelse. Skal ikke konkurrere for mye med Passat og A4. :s

ehh....kjapt søk på finn ;)

DSG, 140hk og 4x4 ;)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45903146

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45530340

men den heeelt nye kommer sikkert etterhvert med samme spesifikasjoner ;P

Endret av WernerH

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Knutis

    5

  • StianMH

    5

  • Bjørgvin

    4

  • MVinter

    4

Populære dager

  • Forhandlere
Concker

106hk på 4wd i en middels stor bil høres ufattelig trist ut :huh:

Hadde selv gladelig betalt en slump ekstra for en større motor!

Samt i dette vinterlandet vi bor i så ser jeg ingen fordeler med diesel kontra en bensin motor, spesielt om man til daglig ikke kjører så veldig langt til jobb osv.

Om diesel er billigere i innkjøp så får man jo ekstra kostnad med div filetere osv.. samt "diesel klakking" er nok til at jeg personlig ikke vil ha det :) Men det er nå en personlig preferanse vi ikke trenger å lage noen diskusjon ut av :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva alle andre mener, prøv en bil med den motoren og gjør deg opp en mening da. Det er tross alt du som skal leve med den ;) Folk har veldig forskjellig oppfatning av hva som er en sterk/sprek bil, så det er vanskelig å gjøre seg opp en mening utifra det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant at det må prøves om det blir aktuelt ja. Men tror tilbakemeldingene til folk som har brukt en slik bil i det daglige betyr mer enn en liten prøvekjøring.

Har forøvrig passat 2.0 tdi nå. Må si att den stille bensinmotoren var en fryd for øret:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

griffenfeldt

http://www.briskoda.net/forums/index.php?

Her inne finner du mange svar, men forvent en overvekt av Vrs eiere.

2015 Mini Cooper Sd Countryman Blazing red
2011 Citroen C1 1.0 rød.

Driver Larsens Autospa.
http://larsensautospa.no
bilpleier for fotofinish
http://fotofinish.no

Nad Nanolex approved detailer
Swissvax autorisert detailer

Mvh
Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd noen av de, men personlig hadde jeg nok gledelig lagt i 60k ekstra for å få en ordentlig motor (bensin) med langt mer kjøreglede og comfort når man først skal bruke såpass med penger. Men det er vel smak og behag, har kjørt V70 med 109hk diesel, og jeg opplevde det som kjedelig og på grensen til livsfarlig, men det kommer jo selvfølglig helt an på hva man prioriterer :)

x2

Tror du vil merke at det hadde vært greit, hvis du like godt skal kjøpe ny bil. Hvis det er den helt nye Octavian så må jeg si at jeg liker den veldig godt! Sint utseende og litt sporty preg over den kontra hvordan den har vært før. Legg i 60k ekstra, det er nok det som blir 'bang for the buck' kontra å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er samme motoren som sitter i nye Golf og den har jeg kjørt en del. Blandt annet nedover i Europa og det som er sikkert er at 1.6D imponerer. Null problem og cruise i 170+ på Autobahn.

Har også kjørt V50 med 1.6D til Italia og også den overasket positivt.

Det er klart at med full bil og / eller tilhenger går det tregt, men har ingen problemer med å anbefale noen og kjøpe en bil med 1.6D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Jeg mener det er samme motoren som sitter i nye Golf og den har jeg kjørt en del. Blandt annet nedover i Europa og det som er sikkert er at 1.6D imponerer. Null problem og cruise i 170+ på Autobahn.

Har også kjørt V50 med 1.6D til Italia og også den overasket positivt.

Det er klart at med full bil og / eller tilhenger går det tregt, men har ingen problemer med å anbefale noen og kjøpe en bil med 1.6D

Jeg går utifra at golfen var fwd, mens trådstarter skal ha 4wd, som bruker en del ekstra krefter som det allerede er lite av ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vsbilpleie

ikke kjørt den nye motoren. men kjørt en del eldre vw diesel på 110hk. kan selvfølgelig ikke sammenlignes da det er vesentlige forskjeller på disse motorene. men hk og nm er omtrent likt. litt mer nm på 1.6tdi. men for min del holder det med 110hk på stv. ingen racerbil akkurat. men kommer seg frem og forbi når jeg må. hadde selvfølgelig ikke sagt neitakk til mer hk, men ikke for enhver pris.

kjørestil har vel litt og si også. trenger du sprek bil? er du av typen som ligger i venstrefila med blinklyset på uansett om det er 2 eller 4 felt vei så er det nok greit med litt mer futt i børsa.

så anbefaler deg (som du helt sikkert skal) å prøve den. er ikke sikkert DU syns det er verdt å legge 60k ekstra på bordet for å få sprekere bil selv om de fleste tydligvis mener at det er en "liten" pris å betale. lest mange sånne type tråder som dette. og mistenker litt at mange gir råd om å kjøpe sprekere bil, å de ekstra pengene er det definitivt vært å bruke så lenge det ikke er dem selv som skal ut med det og heller ikke vet hvordan akkurat din finansielle situasjon blir med 60k mer til bil.

ikke at jeg mener alle rådene her er sånn :)

forøvrig snakket med fler som har kjørt golf med den motoren. de er strålende fornøyd å syns den går bra. men selvfølgelig vesentlig forskjell på golf fwd og større 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.

1.6 TDi, TDCi, HDi etc etc. holder i de aller aller fleste "små-/mellomklassebiler"

F.eks Focus 1.6 TDCi 116 HK holder for de aller aller fleste, det er derfor den selger best med den motoren også. 1.6 TDCi kler også focusen veldig godt, da den er høyt giret slik at man kan ligge på et lavere gir og få et ekstra skyv uten at man mister motorkraft.

Golf med 1.6 TDi 90/105 HK holder også for de aller fleste. Det er motorer med helt ok skyv og ofte så har man det "lille" ekstra ved forbikjøring, lavt forbruk og fin gange.

Men når man setter inn en tyngre girkasse og tyngre drivsystem så må det gå på bekostning av noe, og da vil 1.6 bli for lite uansett hvordan bil man har. Men har man ikke behov for å fylle opp bilen smekkfull, skiboks og unger så holder det nok for en del.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går utifra at golfen var fwd, mens trådstarter skal ha 4wd, som bruker en del ekstra krefter som det allerede er lite av ;)

Ja stemmer, jeg leste ikke godt nok igjennom. Klart at det blir noe annet i en stor stasjonsvogn med 4x4 en en mindre golf, som faktiskt har slanket seg litt (golf 7) Men uansett, motoren imponerte meg, det er bare 105hk men føltes som 115 ;-) hehe

Endret av kimhas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Ja den må selvfølgelig prøves!

Angående 4x4 så er det jo ikke permanent drift på alle fire. Kobler vel ikke inn før det merkes at det er hjulspinn på gang.

Men systemet bygger vel på litt vekt ja. Ser denne 105hk 4x4 veies inn på 1360kg. Er vel ikke ille? 1247kg uten 4x4

Max power - PS/rpm 105/3,000-4,000 Max torque - Nm/rpm 250/1,500-2,750

Economy

Specification Description Fuel consumption - Urban † 48.7 (5.8) Fuel consumption - Extra urban † 68.9 (4.1) Fuel consumption - Combined † 60.1 (4.7) Fuel tank - litres 55

Weight

Specification Description Kerb weight - kg 1,360 Total weight - kg 1,998 Max payload - kg 638 Max roof load - kg 75 Max towing weight - kg (unbraked/braked) 710/1,700 Max nose weight - kg 75 Boot space with seats up - litres 610 Boot space with seats down - litres 1,740
Endret av Bjørgvin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hehe! Ja den må selvfølgelig prøves!

Angående 4x4 så er det jo ikke permanent drift på alle fire. Kobler vel ikke inn før det merkes at det er hjulspinn på gang.

Men systemet bygger vel på litt vekt ja. Ser denne 105hk 4x4 veies inn på 1360kg. Er vel ikke ille? 1247kg uten 4x4

Max power - PS/rpm 105/3,000-4,000 Max torque - Nm/rpm 250/1,500-2,750

Economy

Specification Description Fuel consumption - Urban † 48.7 (5.8) Fuel consumption - Extra urban † 68.9 (4.1) Fuel consumption - Combined † 60.1 (4.7) Fuel tank - litres 55

Weight

Specification Description Kerb weight - kg 1,360 Total weight - kg 1,998 Max payload - kg 638 Max roof load - kg 75 Max towing weight - kg (unbraked/braked) 710/1,700 Max nose weight - kg 75 Boot space with seats up - litres 610 Boot space with seats down - litres 1,740

De talla der hadde jeg tatt med en enorm klype. Synes heller ikke det var spesielt imponerende tall for en ubrukelig strikkmotor i mine øyne. 1.6TDI funker om du kjører alene mesteparten av tiden, har du 1-2 passasjerer og bittelitt bagasje er den helt forferdelig.

Kan til opplysning si at min 2.0TDI pumpedyse outlander går på 0.65 lessa stappfull med bagasje og passasjerer med 4x4 auto og klima på. Det gjør ikke en 1.6TDI, men hver sin smak :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De talla der hadde jeg tatt med en enorm klype. Synes heller ikke det var spesielt imponerende tall for en ubrukelig strikkmotor i mine øyne. 1.6TDI funker om du kjører alene mesteparten av tiden, har du 1-2 passasjerer og bittelitt bagasje er den helt forferdelig.

Kan til opplysning si at min 2.0TDI pumpedyse outlander går på 0.65 lessa stappfull med bagasje og passasjerer med 4x4 auto og klima på. Det gjør ikke en 1.6TDI, men hver sin smak :)

På tide at vi som har "en ubrukelig strikkmotor" svarer og...

På min Passat firmabil kjører jeg langkjøring med full bil, dvs full bagasje og 4 personer på 0,48 med DSG ;-)

Denne motoren har overrasket meg positivt på alle måter, og den fungerer bra til vanlig bruk. Den føles kjappere enn min forrige firmabil som var 2010 Mondeo med 2,0D og 115hk. Skal dog sies det var bedre dreiemoment på Mondeoen, men alt i alt fornøyd med bilen til vanlig bruk. Selvfølgelig er det ingen racerbil, men er heller ingen sinke. (Og ja, jeg har hatt mange biler og sykler med store motorer før).

Til trådstarter, gå og prøv bilen skikkelig. Og ja, jeg hadde heller valgt liten motor og masse utstyr, enn stor motor og null utstyr hvis du har en øvre grense på hvor mye du skal bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

På tide at vi som har "en ubrukelig strikkmotor" svarer og...

På min Passat firmabil kjører jeg langkjøring med full bil, dvs full bagasje og 4 personer på 0,48 med DSG ;-)

Denne motoren har overrasket meg positivt på alle måter, og den fungerer bra til vanlig bruk. Den føles kjappere enn min forrige firmabil som var 2010 Mondeo med 2,0D og 115hk. Skal dog sies det var bedre dreiemoment på Mondeoen, men alt i alt fornøyd med bilen til vanlig bruk. Selvfølgelig er det ingen racerbil, men er heller ingen sinke. (Og ja, jeg har hatt mange biler og sykler med store motorer før).

Til trådstarter, gå og prøv bilen skikkelig. Og ja, jeg hadde heller valgt liten motor og masse utstyr, enn stor motor og null utstyr hvis du har en øvre grense på hvor mye du skal bruke.

Jeg er helt enig i det siste du skriver. Jeg prøvde golf og v50 med 1.6 i 2009. Kan sikkert hende mye har skjedd siden men jeg er ikke imponert :P

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...