Gå til innhold

Min Garasje under utbedring


Ælen

Recommended Posts

Jeg kjøpe hus med tillhørende garasje og carport i april i fjor. Garasjen er helt uisolert og helt enkel. Den har innvendig mål på 5,9x5,9m så det er ikke den største garasjen, men fungerer fint til å parkere i og til å jobbe på liten bil.

Planen min er å etterhvert isolere garasjen slik at man kan jobbe der hele året, montere nye vinduer og dør.

Slik ser garasjen ut i dag:

DSC05246_zps60725f32.jpg

DSC05247_zps70001afe.jpg

DSC05253_zps2f2e89a2.jpg

DSC05240_zps03272afe.jpg

DSC05241_zpsacf9b0ad.jpg

DSC05242_zps4aa00b55.jpg

Er også ett lite rom på toppen av garasjen som jeg er usikker på hvordan jeg skal gjøre det med når jeg må isolere.

DSC05243_zps6f636a2f.jpg

DSC05244_zps7e475ded.jpg

DSC05245_zps1ca930b9.jpg

Planen er:

Rive av sponplatene på veggene,

Montere vinduer på venstre siden av garasjen da det i dag kun er vinduer på høyre side inn mot carporten.

Isolere med 10cm glava.

Legge opp strømmen skjult og på nytt

Legge MDF panelplater på vegger

Isolere tak med 15cm glava tror jeg

Legge gips i tak

Montere nye lysarmaturer (usikker på hvor mange jeg skal ha, og om jeg skal ha noen på vegg eller kun i tak.

Verktøyveggen skal flyttes til veggen på høyre side forran vinduene.

Skal også sette opp benkeplate litt over disse skapene som står på verktøyveggen.

Jeg har allerede vinduene, MDF platene og korrigert rør til el liggende så det jeg mangler nå er tid og isolasjon.

Noen av de langsiktige planene er å bytte kledning på både hus og garasje, legge decra på garasje og carport slik at det matcher huset og sette inn garasjeport i carporten.

Ikke sikkert det skjer så mye med det første her, men ønsker å dele prosjektet mitt med dere likevell :-)

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Legg vindsperre og, det er nesten viktigere enn glava! Blir spennende å følge med ja :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Ja dette blir spennende å følge med på :)

Siden du snakker om å montere port i carporten, kan du ta den porten du har fra før og sette den inn der og så utvide garasje porten til en større en, slik at du får litt bredere innkjøring? er det en løsning ? :)

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har pengene til det, så hadde det kanskje vært interessant å se om du kan få godkjent heving av taket på carporten, og dermed smelte dem sammen til en stor dobbel?

Blir spennende å følge med her :)

'21 Lexus UX 300e / '14 Lexus GS 300h [Solgt] / '11 Lexus CT 200h [Solgt] / '06 Lexus IS 220d [Solgt] / '99 Lexus IS 200 [Solgt] / '84 Toyota Corolla [Kondemnert]


Lexus - The Passionate Pursuit of Perfection

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg vindsperre og, det er nesten viktigere enn glava! Blir spennende å følge med ja :)

Skal legge vindsperre, men tror jeg må ta dette når kledningen skal skiftes, usikker på om det i det heletatt er asfaltplater på garasjen, så er det ikke det må jeg vel prøve å legge dette fra innsiden på en eller annen måte.

Ja dette blir spennende å følge med på :)

Siden du snakker om å montere port i carporten, kan du ta den porten du har fra før og sette den inn der og så utvide garasje porten til en større en, slik at du får litt bredere innkjøring? er det en løsning ? :)

Har tenkt tanken på å montere den porten jeg har i dag i carporten siden den er uisolert, men ikke tenkt over at jeg da kan sette inn større port i garasjen. Dette var ikke dumt, då det må vurderes :-) takk for tipset.

Hvis du har pengene til det, så hadde det kanskje vært interessant å se om du kan få godkjent heving av taket på carporten, og dermed smelte dem sammen til en stor dobbel?

Blir spennende å følge med her :)

Hadde vært godt å fått sammenkoblet carporten og garasjen, men tror det koster for mye og er for mye arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Audi S8, skrev 12 januar 2014 - 1:37 PMsnapback.png

Ja dette blir spennende å følge med på :)

Siden du snakker om å montere port i carporten, kan du ta den porten du har fra før og sette den inn der og så utvide garasje porten til en større en, slik at du får litt bredere innkjøring? er det en løsning ? :)

Har tenkt tanken på å montere den porten jeg har i dag i carporten siden den er uisolert, men ikke tenkt over at jeg da kan sette inn større port i garasjen. Dette var ikke dumt, då det må vurderes :-) takk for tipset.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja det er jo en løsning som ikke vil koste så mye mere med å ta en større port, noe du kan vurdere også om du vil dra max er jo å flytte døra nærmere skille veggen om det lar seg gjøre også.

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Har gjort noen små ting i løpet av våren/sommeren.

Slo fra meg flere av planene sånn som isolering og plating av tak. Heiv noe maling på veggene og malte gulvet med gulvmaling(helt enkel, så holder sikkert ikke så lenge).

Flyttet så innrednigen og fikk flyttet bilpleieproduktene mine hjem og laget benkeplate.

Tar litt om gangen når jeg orker/har tid.

Neste del er Vinduer og ny ytterdør. Har alt liggende så må bare få med meg hjelp av noen som har erfaring med dette :)

Bilder fra i kveld

90083399-55EA-4D0D-B5B0-BA4C3C185DAB_zps

AB06E27B-7AC2-409C-A2D9-4F769616BF6B_zps

6B68FDB4-833F-477A-A85A-38EFEC0280D0_zps

Har alt av såper og utstyr i skapene, og Microfiber, pads og pollish i boksene under benkeplaten :-)

Skal prøve å oppdatere når jeg har gjort noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mstrandbo

Veldig fint. Tilsvarende benkeopplegg er det jeg vil ha meg også.

Hva er det du har på veggen der, som tydeligvis har spor og kroker til å henge ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StianMH

Veldig fint. Tilsvarende benkeopplegg er det jeg vil ha meg også.

Hva er det du har på veggen der, som tydeligvis har spor og kroker til å henge ting?

Ser ut som noe butikkinredning av noe slag, som typisk blir brukt til å henge ting & tang på vegger i butikker..

En kompis av meg brukte en sånn plate til å henge opp TV'n, forsterker en gipsvegg en hel del, og ser ganske bra ut etter noen strøk med maling :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine komentarer :-)

Det er en Makita reol fra en byggevarebutikk jeg har stående ved veggen som jeg har alt hengende på :-)

Helt vanlig butikkinnredning egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Hvorfor ikke prøve å isolere "overetasjen" i garasjen, og få inn en liten varmepumpe eller varmeovn. Så kan du ha produktene lagret der når det blir kaldt?

Oppvarmet garasje med isolering har sine fordeler. Det koster jo litt å gjennomføre, men ville absolutt satset på det hvis du har mulighet. Da går det ann å drive på der også på vinterstid :)

En annen mulighet er å spare opp til å bygge større garasje som kommer ferdig isolert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve å isolere "overetasjen" i garasjen, og få inn en liten varmepumpe eller varmeovn. Så kan du ha produktene lagret der når det blir kaldt?

Oppvarmet garasje med isolering har sine fordeler. Det koster jo litt å gjennomføre, men ville absolutt satset på det hvis du har mulighet. Da går det ann å drive på der også på vinterstid :)

En annen mulighet er å spare opp til å bygge større garasje som kommer ferdig isolert :)

Tror jeg blir å isolere loft og vegger senere, men får se. Om jeg skal gjøre det tar jeg det når jeg bytter kledning og tak om 3-4 år. Om det ikke blir ny garasje da. Noe som frister veldig, da denne egentlig ikke er dyp nok.

Har ett verksted på jobb der jeg kan holde på om vinteren om jeg vil, men er mye bedre å holde på hjemme :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Dette blir jo helt konge :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...