Gå til innhold

Rimlig polerings maskin


Masternik

Recommended Posts

Hei.

Ny inne bilpleie. Men har kjøpt meg ny bil (Volvo V70 2010).
Tenkte det da var på tide å legge litt mer arbeid i vedlikeholde en vaskesvamp og biltema bilshampoo.

Skal ta en rask polering av bilen.

Har noe AutoGlym produkter liggende (Canvas Bag), tenkte å bruke disse til å shine opp bilen litt.

Var i utgangspunkte tenkt og håndpolere bilen men ser at man kan få noen rimlige maskiner rundt om.

Er disse i det heletatt brukende? Har knapt polert en bil før så ute etter å gjør minst mulig skade.

Sett på følgene maskiner:

http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr_og_deler/bilpleie/polermaskin/polermaskin/

http://www.clasohlson.com/no/Cotech-polérmaskin/30-9292

http://biltema.no/no/Bilpleie/Vask-og-Rengjoring/Polermaskin/Voks--og-polermaskin-2-x-95-mm-170882/

Noen som har erfaring med disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesen for disse er at de bråker noe fryktelig. Men, det er klart de funker. Kjøp noen ordentlige puter fra f.eks Alien Autospa, Bilnerden etc så skal du se at det blir en hel del bedre :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produktene du har egner seg ikke til bruk med roterende maskin, du kan bruke SuperResinpolish med DA maskin på lav fart og myk pute, men resultatet vil bli nokså likt det du ville fått til for hånd da det ikke er slipemidler i produktene.

Har du ikke tenkt å kjøpe nye produkter, kan du egentlig vente med å kjøpe maskin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produktene du har egner seg ikke til bruk med roterende maskin, du kan bruke SuperResinpolish med DA maskin på lav fart og myk pute, men resultatet vil bli nokså likt det du ville fått til for hånd da det ikke er slipemidler i produktene.

Har du ikke tenkt å kjøpe nye produkter, kan du egentlig vente med å kjøpe maskin ;)

Har vell tenkt å kjøpe ny produkter fram mot våren.

Kjøpte denne pakken da jeg fikk den for 900. Tenkte den skulle funke til vintervedlikeholdet.

Til vårpussen vil jeg nok gå til innkjøp av noe bedre produkter.

Bilen er per dags dato fin i lakken (noe vaskestriper). Har behov for en behandling da vannet samler seg i "dammer" på lakken, trenger heller ikke kjøre langt før driten fester seg.

Men du mener en håndpolering er like bra med disse produktene?

Hva med tidsbruk? vil det gå noe fortere med maskin eller er det minimalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklere og mer behagelig med maskin, også tar det nok litt kortere tid.

Hovedregelen er jo at man bør bruke DA maskin på håndprodukter, da de ikke tåler temperaturen som utvikles av en roterende maskin. Men finner du en roterende som har laveste hastighet på godt under 1000rpm, går det sikkert greit hvis man beveger maskinen fort. Dog, skal du først kjøpe maskin for å spare tid og ikke minst armene, kan du like greit spandere på deg (omså bare en) polish med slipemidler for å heve sluttresultatet betraktelig. DA maskin med sonax puter og Ultimate Compound (meguiars, kjøpes på bilxtra for 150-200.-), så får du fjernet litt vaskeriper i samme slengen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paint Renovator følger vel med i den pakka? Den kan du med fordel bruke på DA maskin og få et bedre resultat enn for hånd

Edit: det vil si den inneholder slipemidler og du kan få utrettet mer enn en kjemisk rens som super resin polish er

Endret av Belle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

k_sandnes

Du har allerede funnet veien hit. Og du vil finnes massevis av nyttig info om bilpleie her inne :)

Maskinen ovenfor vil vel gi et bedre resultat enn håndpolering, men du får jo det du betaler for.

Bilpleie kan være en veldig fin og artig hobby, og jeg tror første inntrykket teller mye. Skal du stå der å slite med dårlige produkter samt en maskin som ikke er helt fullverdig tror jeg kanskje mye av gleden forsvinner. Enn om du f.eks hadde kjøpt en ocilerende maskin fra Kraus eller en das-6, de koster fort 1000,- kroner mer men du vil ha så mye mere glede av det! :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paint Renovator følger vel med i den pakka? Den kan du med fordel bruke på DA maskin og få et bedre resultat enn for hånd

Edit: det vil si den inneholder slipemidler og du kan få utrettet mer enn en kjemisk rens som super resin polish er

Ingen PR i denne pakka, men har hørt noen mener de kan kjøre den forsiktig på roterende for å fjerne swirls.

Maskinen ovenfor vil vel gi et bedre resultat enn håndpolering, men du får jo det du betaler for.

Ikke med et produkt som ikke har slipemidler og ikke tåler varme ;)

Men som du også nevner, så forsvinner nok mye av gleden om man skal bruke masse tid på å kjøre ukurrante produkter som aldri kommer til å gi resutatet man ønsker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips: En skikkelig vask med Prickbort og eventuelt SurfexHD, håndvask og så denne

http://www.partsandretards.no/bilpleie/carpro/forsegling/carpro-hydro2

Da tenker jeg du får en aha-opplevelse, og lakk der vannet preller av. Om du velger å polere bilen etter vask så virker Hydro2 likevel.

Endret av ODDATLE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en runde på bilen med denne pakken fra AutoGlym.

Svingte innom bilxtra å kjøpte meg en clay fra Meguaier's. Startet med en god runde prickbort etterfølg av medfølgene bilshampoo.

Gikk så over til en god håndvask etterfølgt av en aldri så nøyaktig runde med claybaren.

Brukte sitrusspray til å få fjernet V70. Videre ble bilen håndpolert å vokset med AutoGlym produktene.

Skiftet skiltholdere og skiltlyspærer før jeg gikk løs på bilen innvendig (ikke noe stor jobb her da jeg har klart å holde den ganske greit her). Alt i alt over to ettermiddager gikk det nok med nærmere 10 timer.

Ser fort at man blir detaliert av seg når man setter igang.

Er fornøyd med resultatet utifra de produktene jeg hadde til rådighet men er vitene om at resultate kan bli enda bedre.

En grei løsning for å holde bilen fin ut vinteren mens jeg kan begynne å handle inn de rette produktene (+utsyrt) til våren.

Ser dermed ut som om at jeg smålig begynner å bli smittet av "detailer-basillen" sjøl om veien er lang før man kan kalle seg en detailer :)

Takk for respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres bra ut, det viktigste er jo å få vasket, renset og vokset lakken, og det har du jo gjort :)

Dog begynner det nok virkelig å balle på seg når du ser hva man kan få utrettet med maskin og "proff"produkter B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til henn? Er nok sikkert noen i nærområdet ditt som har mulighet til å vise deg hvordan du skal gå frem når det gjelder polering av bil med maskin og "proffprodukter" som Trogha sier :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hadde du bodd nermere kunne du fått låne/overta en av mine maskiner.. Har en cyclo-kopi liggende som er ubrukt sammen med noe Sonax-pads i passende størrelse.

Du kommer uansett langt med hvilken som helst maskin i starten... ALT er bedre enn å gnikke produkt i lakken for hånd når det kommer til polering. En helt annen verden.

Har diagnoseutstyr og mulighet for adaptering/koding til:
Vw, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Peugeot, Citroen, Toyota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Mercafreak

Hej

En riktigt bra maskin som man kan kalla "idiosäker" är DAS6 eller DAS6 Pro.

Kostar ca 1300 Skr . Köper billigast från England.

Har bland anant denna själv i min arsenal av maskiner och den åker fram väldigt ofta. Tyst och lätt att använda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

Tyst!?

Jeg har en DAS6 Pro selv, og "tyst" er overhodet ikke på listen over ord jeg ville brukt for å beskrive denne. :)

X2.

Men enkel i bruk og masse "bang for the buck" er den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...