Gå til innhold

Hvor handle produkter til vaskehall?:)


Superbshine

Recommended Posts

Superbshine

Hei, har fått ansvaret på å fikse utstyr og "midler" til vasking av arbeidsbiler og privat bilene til di ansatte, har egen stor vaskehall :D Så hvor får man handlet grei avfetting og shampo i litt større dunker?:) Og Hva trenger man mere enn: avfetting og shampo?:P hjelp meg litt:) Tenker da på midler og kjemikaler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får det meste på nett da ;) Min vaskehall selger PB, Korrosol, Surfex, masse Meguiars, tørkehåndkler, vaskehansker++ så det er tydelig at det begynner å bli almenne produkter vi bruker. Prisene er så å si like som samarbeidspartnerne her inne. Vaskehallen blir drevet av Shell.

Endret av Krisfje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbshine

Er d greit å ha feks: - avfettingsmiddel - srfex hd - shampo Trenger vell ikke mere, sånn for vask av arb bil og di ansattes priv??:) mine biler får egen pleie og utstyr:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndréE90

Du får det meste på nett da ;) Min vaskehall selger PB, Korrosol, Surfex, masse Meguiars, tørkehåndkler, vaskehansker++ så det er tydelig at det begynner å bli almenne produkter vi bruker. Prisene er så å si like som samarbeidspartnerne her inne. Vaskehallen blir drevet av Shell.

Det høres ut som en drømme hall. Der jeg pleier å vaske har de bare PB og masse dårlig turtle :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her hvor jeg bor er det faktisk mange som tar vare på bilene sine, noe som kan komme av at mange er dyre ;) Det merkes også fordi jeg får masse henvendelser fra folk som bor i området, og må si nei grunnet tidsmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Du får det meste på nett da ;) Min vaskehall selger PB, Korrosol, Surfex, masse Meguiars, tørkehåndkler, vaskehansker++ så det er tydelig at det begynner å bli almenne produkter vi bruker. Prisene er så å si like som samarbeidspartnerne her inne. Vaskehallen blir drevet av Shell.

Hvem vaskehall er det? Jeg er tom for Korrosol, og hvis jeg kan kjøpe det over disk mens jeg er på jobb er jo det gull. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndréE90

Ja, her hvor jeg bor er det faktisk mange som tar vare på bilene sine, noe som kan komme av at mange er dyre ;) Det merkes også fordi jeg får masse henvendelser fra folk som bor i området, og må si nei grunnet tidsmangel.

Da bor jeg på feil side av Akershus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket utstyr er det i hallen? Har du blandekar for kjemi? Skikkelige htpumper eller er det en steamer som står i hjørnet?

Anbefaling av produkter og leverandører kommer an på hvilket utstyr du har tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbshine

Blir en litt større HT med varme, blir nåkk å ha kjemikalier i trykkanner, og vanlig spray flasker:) dette værtfall i starten, så får vi se hvordan d utvikler seg:) Et lite spørsmål: Forskjellen på vanlig avfetting ala PB og Surfex HD?:) er surfex hd en avfetting, eller går den under annen kategori?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort er en asfaltfjerner og SurfexHD er en avfetting.

Prickbort fjerner asfaltflekker, olje og tjære greit, men er mindre god på "vanlig" skit. Dessuten etterlater den en fettete overflate som du ikke får fjernet med vann alene.

SurfexHD er mer en generell avfetting, den tar det meste av vanlig skit, men den fungerer ikke så godt på asfaltflekker ol. Den fjerner også den fetthinnen som Prickbort etterlater.

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er flere som er spesielt interessert i vask, så gjør det enkelt:

Varmtvannsspyler begrenses til 30-40 grader. Da slipper du å få grov kjeft når kollegaene dine steamer av lakken rundt steinsprangene de har fra før. Vaskeeffekten på 30 grader er mye bedre enn ved nettvannstemperatur.

Kjøp inn alkalisk såpe. Det får du fra den lokale såpepusheren eller fra Krefting eller Norsk Prol. De to siste har vært i gamet lenge, vet hva du trenger og har det på lager.

Alkalisk = vannbasert, micro = vann og petroleum, petroleum = svineri stort sett. Det trygge valget er alkalisk og det fungerer helt greit. Bland det ut 1: 15 sånn til å begynne med, så ser du hvordan det fungerer for deg. Spesifiser at du skal ha en såpe med mye råstoffer. Om i tvil, spør hva kannen veier. Du skal ha den tyngste.

Du kan helt fint begynne med å ha en sprøytekanne med såpe. Et hakk opp er å kjøpe en kjip høyttrykkspyler og dedikere den til å kun påføre kjemi. Da stikker du bare sugeslangen opp i kanna og lar folk kose seg. Da kan du også begynne å lage skum :)

Så kjøp inn en dunk prickbort som går på en kanne, en alkalisk såpe som blandes ut på en annen kanne og det er det. Hopp over surfex i denne omgang. En god alkalisk såpe dekker mye av det surfex gjør (som for øvrig også er vannbasert).

Til slutt: Jeg stemmer for alkalisk såpe rett og slett fordi det er mye bra på markedet nå. Men det er også noe annet du må tenke på. Hva har du lov til å slippe ut? Det er ikke slik at det er fritt frem selv om du har en oljeutskiller og det er dyrt å bli tatt... Derfor er alkalisk såpe bra også med hensyn til det.

BTW; dersom du har en selger fra Kärcher tilgjengelig så kan han kanskje hjelpe deg med både maskin og såpe. Jeg har prøvd de sakene der for et par år siden og det kunne jeg godt ha levd med videre. Noe jeg for så vidt også gjør i og med at jeg kjøpte en maskin hos han.

Best of luck, keep us posted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Dersom det ikke er flere som er spesielt interessert i vask, så gjør det enkelt:

Varmtvannsspyler begrenses til 30-40 grader. Da slipper du å få grov kjeft når kollegaene dine steamer av lakken rundt steinsprangene de har fra før. Vaskeeffekten på 30 grader er mye bedre enn ved nettvannstemperatur.

Kjøp inn alkalisk såpe. Det får du fra den lokale såpepusheren eller fra Krefting eller Norsk Prol. De to siste har vært i gamet lenge, vet hva du trenger og har det på lager.

Alkalisk = vannbasert, micro = vann og petroleum, petroleum = svineri stort sett. Det trygge valget er alkalisk og det fungerer helt greit. Bland det ut 1: 15 sånn til å begynne med, så ser du hvordan det fungerer for deg. Spesifiser at du skal ha en såpe med mye råstoffer. Om i tvil, spør hva kannen veier. Du skal ha den tyngste.

Du kan helt fint begynne med å ha en sprøytekanne med såpe. Et hakk opp er å kjøpe en kjip høyttrykkspyler og dedikere den til å kun påføre kjemi. Da stikker du bare sugeslangen opp i kanna og lar folk kose seg. Da kan du også begynne å lage skum :)

Så kjøp inn en dunk prickbort som går på en kanne, en alkalisk såpe som blandes ut på en annen kanne og det er det. Hopp over surfex i denne omgang. En god alkalisk såpe dekker mye av det surfex gjør (som for øvrig også er vannbasert).

Til slutt: Jeg stemmer for alkalisk såpe rett og slett fordi det er mye bra på markedet nå. Men det er også noe annet du må tenke på. Hva har du lov til å slippe ut? Det er ikke slik at det er fritt frem selv om du har en oljeutskiller og det er dyrt å bli tatt... Derfor er alkalisk såpe bra også med hensyn til det.

BTW; dersom du har en selger fra Kärcher tilgjengelig så kan han kanskje hjelpe deg med både maskin og såpe. Jeg har prøvd de sakene der for et par år siden og det kunne jeg godt ha levd med videre. Noe jeg for så vidt også gjør i og med at jeg kjøpte en maskin hos han.

Best of luck, keep us posted :)

Surfex er jo en god alkanisk såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex er jo en god alkanisk såpe.

Jepp!

Men det finnes andre alkaliske såper som går både etter vanlig møkk og asfalt / oljesøl. Dog kan de være hardere mot LSP.

Også her kommer blandingsforhold inn. Og hva som faktisk er i såpen.

Om første poster spør sine kollegaer om de er bekymret for LSP'en sin, så tenker jeg han vil vite ca hvor landet ligger.

All respekt for Surfex. Men det spørs om det er det jeg ville ha hatt som eneste såpe i en vaskehall som skal brukes av forskjellige personer med forskjellige ønsker og behov.

Heldigvis snakker vi ikke akkurat om store penger så her kan jo begge deler og mer til testes ut til de finner noe som passer for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp!

Men det finnes andre alkaliske såper som går både etter vanlig møkk og asfalt / oljesøl. Dog kan de være hardere mot LSP.

Også her kommer blandingsforhold inn. Og hva som faktisk er i såpen.

Om første poster spør sine kollegaer om de er bekymret for LSP'en sin, så tenker jeg han vil vite ca hvor landet ligger.

All respekt for Surfex. Men det spørs om det er det jeg ville ha hatt som eneste såpe i en vaskehall som skal brukes av forskjellige personer med forskjellige ønsker og behov.

Heldigvis snakker vi ikke akkurat om store penger så her kan jo begge deler og mer til testes ut til de finner noe som passer for dem.

Haha, Surfex er vel en av de tingene man faktisk MÅ/bør veldig sterkt ha. Er ikke uten grunn at det ble årets produkt i 2013.

Edit: Så er det ett produkt jeg skulle hatt med, så hadde det nok vært det.

Endret av Johansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, Surfex er vel en av de tingene man faktisk MÅ/bør veldig sterkt ha. Er ikke uten grunn at det ble årets produkt i 2013.

Ja jøss...

Vær dog klar over at det er drift av vaskehall jeg svarer på. Til vanlige folk som skal ha ren bil på en enklest mulig måte.

Første poster sier jo at han bruker egne produkter til eget kjøretøy.

Så litt retorisk spurt, hvor mange vaskehaller tror du det er som bruker surfex som kjemi pr i dag?

Det er faktisk en del kjemikere som har som jobb å lage best mulig kjemikalier for renhold tilpasset norske forhold. Noen av de er skikkelig dyktige. Det blir litt verre når de treffer innkjøperne som skal ha noe som så vidt er godt nok, billigst mulig. Derfor nevner jeg vekt lenger opp i tråden. Den kan være en indikator på hva du får.

Jeg har for øvrig relativt grei kjennskap til Surfex :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ja jøss...

Vær dog klar over at det er drift av vaskehall jeg svarer på. Til vanlige folk som skal ha ren bil på en enklest mulig måte.

Første poster sier jo at han bruker egne produkter til eget kjøretøy.

Så litt retorisk spurt, hvor mange vaskehaller tror du det er som bruker surfex som kjemi pr i dag?

Det er faktisk en del kjemikere som har som jobb å lage best mulig kjemikalier for renhold tilpasset norske forhold. Noen av de er skikkelig dyktige. Det blir litt verre når de treffer innkjøperne som skal ha noe som så vidt er godt nok, billigst mulig. Derfor nevner jeg vekt lenger opp i tråden. Den kan være en indikator på hva du får.

Jeg har for øvrig relativt grei kjennskap til Surfex :)

Det finnes nok mange gode konkurrenter til Surfex, men jeg har til gode å se en avfetting/spåe som "tar alt".

På jobben har vi en såpe som brukes til å vaske verkstedgulvet. Denne blandes ut med vann og lukter Whitespirit. Dette er en meget effektiv avfetting, men når det kommer til olje og fett er den dårlig (selv om den trolig inneholder WS). Fo å få bort olje og fett så er Würth sin petrolumbaserte avfetting (lignende PB eller annen kaldavfetting) mye mer effektiv.

Usikker på hva avfettingen på jobben heter, men jeg tror det er Lahega som lager den.

Mener du at produktet du nevner her er et produkt som tar all skitt, og gulvet blir helt rent så skal jeg anbefale denne på jobben.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superbshine

Takk for svar folkens:)

Tanken her er å ha få produkter, for å gjøre d enkelt for di "andre" men samtidig få et bra resultat:)

Kommer til å henge opp en "hva bruker jeg på hva" lapp på veggen:)

Hvis dere er med, at ikke alle kjører på med alle kjemikalier uten at dem trenger:) vil å lære dem å vaske bil på skånsom måte og rett måte:D

Å at bedriften utad tar seg bedre ut med rene biler;)

Ser da litt for meg:

- asfaltfjerner

- avfetting

- en ok felgrens

- shampo

Men siden ikke disse arbeidsbilene ikke har noen større for for lsp, finnes det noe lsp som er så enkelt å påføre/bruke at selv bestemor kunne brukt d?:)

Har desverre ikke kapasitet å polere seale og vedlikeholde rundt 50 biler,: caddyer, transportere, liftbiler og lastebil:p så må være noe enkelt for di andre:D min transporter kommer selfølgeli til å få litt mer kjærlighet enn di andre:)

Kommer tilbake med bilder og slikt når vi er ferdig og innrede hallen;)

Noe så sinnsykt bra lys der inne for å si d sånn;p sjefen sa " ble så mye lys der inne at der kan vi ikke polere bilen, kommer aldri til å bli ferdig" og jeg bare " Perfekt :D "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...