Gå til innhold

Einhell BT-PO 1100 E - Roterende poleringsmaskin


skoTner

Recommended Posts

Noen som har testet? *hirr hirr*

post-528-1233261692_thumb.jpg

Skotner Autospa - detailing since 1998

Member International Detailing Association, Certified Detailer - Skills Validated
Exint Premium Detailing Center | Rupes Certified Detailer | Colourlock Certified | AutoGlym Certified | Nanolex Approved Detailer | 3M Auto Car Care Center | Waxaddict Professional

 

Følg på Facebook!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den i gul:) Føler meg mobbet for utstyret her nå:)

Skal teste den til våren. Ligger på boden ennå, da dette var et særdeles impulskjøp.

Blir min første opplevelse med roterende, så da får vi se hvordan det går:) Skal seff bytte ut bakplata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik i gul, for mitt bruk fungerer den bra.. det er digital rpm måler med pluss og minus knapp.. fra 1000-3000 RPM.. den er ikke så veldig sterk så den synker i rpm når du presser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en tilsvarende (Jernia modell) til ca 700,-

Byttet bakplate og pads (fra Ketil) og det ble en helt annen maskin. Funker greit til mitt bruk enn så lenge.

Er muligens noe tyngre enn Flex men som sagt helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har gått til innkjøp av denne for å teste litt "midt på treet" produkter. Skal testes nå i helgen, 50/50 bilder kommer om jeg får lånt meg ett kamera :)

Skal testes sammen med en del forskjellige pads og bla Scholl s17+ og Scholl s40.

Noen som vet hvor i huleste man får tak i bakplater som er mindre en 180mm og som selges separat i Nord-Trøndelag!?!?!? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt denne maskinen i halvannet år nå på et relativt høyt antall biler og jeg synes den er helt grei. Holder jevn fart uansett press og har vært veldig pålitelig for min del i allefall. Mye bedre enn alt annet du får kjøpt for 5-600kr i allefall. Knappene er noe man blir vant til, selv om jeg skulle ønske den hadde "vanlig" reguleringshjul.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hvor i huleste man får tak i bakplater som er mindre en 180mm og som selges separat i Nord-Trøndelag!?!?!? :D

ScandicShine, Stiklestad Allé 1, Værdarn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Har denne maskinen i tillegg til best tools sin og Flexen min. Vil nesten tørre påstå at dette må være om ikke det beste så iallfall noe av det beste man får kjøpt til 600,- +- her til lands :D Etter jeg kjøpte flexen ble den degradert til liten pad-maskin, Men jeg tør fint anbefale den til alle som skal ha en BILLIG maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ScandicShine, Stiklestad Allé 1, Værdarn :)

Utvalget i butikken var ikke noe å slryte av akkurat, de hadde bare pads å ikke bakplater :(

Men fikk kjøpt Scholl s17+ og s40. Testa maskina i går og fikk kjørt over hele bilen. Tok hele bilen med s17+ og resultaten var bra. Allt av vaskeriper og mindre riper kom bort. Når det gjelder selve maskinen så er det en del ting som gjør den litt "ekkel" å jobbe med, bla så er den ganske tung, den bakplaten som følger med er absulutt ikke å annbefale! og den klarer ikke å holde nøyaktig RPM under mildere press. Når det er sagt så fikk den jobben gjort når jeg ble litt kjent med den. Jeg trodde s17+ hadde litt mere cut og tok litt større riper enn bare vaske striper men kan hende det var fordi jeg ikke hadde annen pad og bruke der jeg var enn engul sonax pad og orange scholl pads som ikke er optimal for cutting etter min mening og funker mye bedre til finishing med lettere rubbings som s40. Etter jeg var ferdig med s17+ gikk jeg over panseret med s40 men jeg så ikke noen forskjell så jeg droppa å gå over hele bilen med den.

Som sagt en helt grei maskin til hobby bruk for de med ett noe lavere budsjett :) Jeg skal kjøpe nye bakplater og teste maskinen da så kommer det en oppdatering med mye erfaringer :)

"Poleringsmaskinen er elektronisk. Det betyr at den holder turtallet uavhengig av belastning." Dette stemmer alltså ikke bare så det er sagt :)

(OBS! skruene som holder fast håndtaket løsnet til meg under jobbing med den og falt av og traff bakplaten og ble slengt inn i bilen! Bare flax den traff en plastikk list og ikke lakken! Annbefaler og sjekke at disse er ordtlig festet før bruk, eventuellt sjekke underveis også!)

Endret av Bilpleie gærning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel lete litt etter en poleringsmaskin nå om dagen som ikke har elektronisk _effektregulering_. Jeg åpnet opp en Best Tools-maskin her om dagen (for å se på elendigheten), og den er det slik at man tydelig kan se elektronikken igjennom lufteåpningene, og er også reklammert med "elektronisk hastighetsregulering". Problemet er bare at det går bare 2 ledninger inn til motoren fra elektronikken, som da betyr at den ikke har noe respons fra motoren på turtallet. Elektronikken regulerer dermed kun effekten til motoren (elektronisk faktsik..), ikke turtall. Kan tenke meg til at det gjelder det samme for veldig mange billige maskiner.

Billige maskiner bruker det vel å følge med bare poleringshetter med ull.. noe som er veldig mye lettere for maskinen å drive rundt enn en skumpad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einhell maskinen min holder i allefall turtallet helt greit, selv om den ikke er like "nøyaktig" som de dyrere maskinene. Løfter man den fra lakken vil turtallet gå litt opp, men så lenge man gir den noe å jobbe med holder den samme turtall. Legger man på litt press kjenner man godt at maskinen gir mer kraft for å holde turtallet oppe, legger man på hele kroppen vil man høre maskinen jobber mye hardere men fortsatt samme hastighet.

Den orginale bakplaten er dog bare "skrot" som på de aller fleste maskiner. Den er det bare å hive med en gang. Når det gjelder "elektronisk hastighetsregulering" så trenger ikke det å bety annet enn at den har et hjul eller knapper som du kan regulere farten med :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er og rimelig stabil, synker litt i rpm når den setter den i belastning, men ikke mye, fra da av er den stabil i turtallet, og så lenge den er stabil mens jeg bruker den på lakken syns jeg ikke det er noe problem. Den blir mindre varm enn flexen min blir og, så det hender seg jeg tar Einhell'en på grovrubbinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke lånt meg noe kamera men jeg tok noen før-etter bilder med mobilen, her er noen.

NB: Hadde ikke noe bra lys så vaske riper og mindre riper er vanskelig og se på bildene (tatt med mobil også). Men steinsprut er enkelt og se :)

Bilen ble dynket i prickbort som fikk virke i 2-3 min, deretter spylt av med HT. Så vasket med Megs NXT gen car wash og så tørket av med Autoglym MF (anbefales ikke! VELDIG liten klut til MYE penger) og latt stå og tørke til neste dag.

Før(etter vask, før polish):

F%C3%B8r1.jpg

F%C3%B8r2.jpg

F%C3%B8r3.jpg

F%C3%B8r4.jpg

F%C3%B8r5.jpg

Lakkstift ble brukt på steinsprut før polering.

Første runde: Spre produkt på 1000RPM (minste hastighet) så kjøre 2 pass på 1500 RPM uten press (la maskina gjøre presset selv), for så å legge på mere produkt og ta samme prosedyre med press til produkt var nedbrutt.

Runde 2: Konklusjon (BMW lakken som den er opplakkert i er STEINHARD!). Må ha mere varme for å få til noe skikkelig cut her.... Samme prosedyre som runde 1 bare med 2000 RPM istede for 1500. Fortsatt liten varme utvikling på lakken i forhold til hva jeg trengte for og få noe cut av betydning. Og siden RPM'en synker ved press så kjørte jeg enda en runde.

Runde3: Samme som runde 2 bare med 2500RPM i stede for 2000, nå snakker vi varmeutvikling! :) Da ble lakken varm nok og det ble nok cut til å ta det meste. 2 pass med bare vekt av maskin og deretter nok pass til og bryte ned produkt.

PS! Hadde ikke andre pads tilgjengelig enn gul sonax pad og orange scholl pads så dette var det som ble brukt.

Etter:

Etter2.jpg

Ett lag med Meguiars Gold Class Liquid Wax er også lagt her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som du fikk en grei forbedring her. Det ble blankt i alelfall :) Men polerte du bare panseret?

Nei, tok hele bilen ja. Men prosessbeskrivelsen over er bare for panseret ja :)

Jeg ble litt ivrig så jeg glemte og ta flere bilder underveis og med mobil kamera så er det vanskelig å ta bilder av små riper som var på resten av bilen uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...

Bumper denna tråden litt eg :)

Har tenkt og kjøpe denna Einhell maskina.

http://bilxtra.no/hjem/bilxtra-butikk/bilpleie/polermaskin/slipe-og-polermaskin-bpps-1100-e/

Og lurte på hvilken bakplate eg bør anskaffe til denne? Er det M14 feste på den?

Er litt ny på feltet, så tenkte og prøve denna maskina, har allerede en 2 hodet fra biltema.

Men tror eg trenger roterende for og fjerne vaskeripene på opeln min, 2 hodet med sonax pads tok ikkje så masse akkurat.

Så lakken min er nok ganske hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...