Gå til innhold

S&S 2010 Opel Insignia


wanvik

Recommended Posts

Jeg er ikke så flink til å skrive S&S, men tenkte jeg kunne gjøre det denne gangen.

Fikk bilen 16. Desember, og var ca helt uten tidspress da han som eier den har kjøpt en billigbil han skal bruke i vinter. (Denne skal selges da han har bestilt Tesla som kommer til våren...)

Utgangspunktet var slettes ikke verst, og ønsket var enkelt og greit å få den til å fremstå så bra som mulig ifm salg (innenfor fornuftens grenser selvfølgelig, dette vil aldri bli noe annet enn en familiebil..)

Jeg kom vel frem til at jeg ikke hadde tatt noen bilder før jeg gjorde noe, men her er det ikke gjort mye ivhertfall :)

5.jpg

Prickbort har stått ca 10 minutter.

6.jpg

Legg også merke til de flotte bilene til leieboerne mine :D

dsc02231.jpg

Sleit tidvis med skumkanonen min, her er det første påføring som har virket i snart 10 minutter. (Noe som var "tett" - neste runde var den seg selv igjen og jeg fikk det vante skummet fra Magifoam.)

7.jpg

Her er det noe bedre, bildet er tatt før handvask om jeg ikke tar helt feil.

(Har kamera tilgjengelig, men husker så alt for sjelden å bruke det når jeg vasker..)

Produkter som ble brukt til vask:

Prickbort

Surfex HD

Valet Pro Citrus Prewash

Magifoam

Meguiars APC

Jif Bilshampoo

I tillegg til "det vanlige" med swirls, rds etc var det noen problemområder jeg måtte flikke litt ekstra på;

en dyp ripe på bakfanger/bakluke, utslitt lakk på dørstokk, lakk som var slitt vekk i endene på skjørtene og noen riper under frontfangeren.

Normalt ville jeg kanskje først tatt inn bilen for lakk og ventet noen uker før jeg startet polering, men i dette tilfellet var det ikke ønskelig for noen av partene, og den fikk heller noen dager ekstra for herding i garasjen.

Dette var vel egentlig det aller første jeg gjorde, men men....

9.jpg

Utgangspunktet

10.jpg

Resultatet

(Her fikk jeg beskjed om å maskere og lakke kun i flukt med linjene på innstegslista, så skulle han kjøpe folie å ta over den nye lakken - forsåvidt en veldig grei måte å gjøre det på :) )

Med det samme jeg holdt på "i området" begynte jeg også på interiørarbeide.

3.jpg

50/50 etter èn runde skinnrens.

Senere brukte jeg også damp, og det ble vel strøkent.

2.jpg

Litt å jobbe med på passasjersida også

12.jpg

dsc02419.jpg

Listene fikk jeg beskjed om å ikke røre da disse skulle byttes ifm reklamasjonsarbeide.

(Forhandleren hadde faktisk ripet de opp ifm en annen reklamasjonsjobb - varmetrådene i setet skulle byttes, og når setet var på vei inn/ut hadde de klart å ripe opp..)

Ellers begynner interiøret å komme seg her :)

dsc02420.jpg

Like etter påføring av Swissvax Leathermilk

Tror ikke jeg har særlig flere bilder av interiørarbeide (bortsett fra ferdigbilder da.)

EDIT:

Fant ett av dampvaskeren

3_1.jpg

Innvendig ble følgende brukt:

Meguiars APC

Chemical Guys Leather Cleaner

Swissvax Leather Milk

SS Rensemaskin

Chemical Guys (?) børste for maskin (brukt på mattene)

Div børster

Tornador Black

Kärcher Dampvasker

Meguiars Glass Cleaner

Meguiars Hyper Dressing

"en sånn sak for å vaske rutene med som kommer til "overalt"" :P

Så til eksteriøret:

Her er det som åpenbarte seg når bilen var ordentlig ren

dsc02259.jpg

Som alltid ser det selvfølgelig skikkelig ille ut på et slikt bilde, men sannheten er vel igrunnen at det slettes ikke var så ille.

Jeg hadde lyst til å bruke gul 3M og roterende på denne, men litt testing viste at det faktisk tok bedre med MG #80 på gul MG pad!

Da var det igrunnen bare å dure på, jeg hadde funnet en kombinasjon som virket bra, lakken var nydelig å jobbe med, og det var få ting som krevde mer arbeide enn nevnte kombinasjon :)

Alt i alt veldig greit å polere!

dsc02265.jpg

Her etter MG #80.

Hva fotografering under korrigering angår har jeg syndet veldig..

dsc02266.jpg

Rails polert med MG All Metal Polysh, no-name gul spotpad og Flex roterende.

Produkter som ble brukt på lakk:

MG #80

Gul MG Pad

kjørt på Flex roterende

Brukte mye spotpads, og der brukte jeg "hele skalaen" fra grønn 3m til blå 3m, og var innom mange merker, uten at jeg husker nøyaktig hvilke som ble brukt..

Kjørte også et sistesteg for å få opp glans:

Flex DA

3M UFSE

Svart MG pad

LSP:

Swissvax Viking

Rutene fikk RainX.

Om jeg syndet med bildene når jeg korrigerte, var jeg om mulig enda verre på det som krevde litt mer arbeide :(

8.jpg

Her er den dype ripa

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg fylte denne med lakk, men det er ikke få.

Første gang jeg var fornøyd med den våtslipte jeg, ting så bra ut, men når jeg polerte over forsvant noe av lakken som var lagt i, så det måtte gjøres opp igjen.

Ca på det tidspunktet at jeg la i lakk på nytt igjen forsvant bilen på service, og det ble noen dager før jeg fikk gjort noe mer med den.

Når han hentet den første gangen var vel bilen mer eller mindre ferdig, men jeg var ikke fornøyd med ripa, det var en liten bulk jeg skulle forsøke å få bort, også hadde jeg glemt å vaske innsida av dørene :rolleyes:

Bilen kom tilbake 23. desember, og jeg fikk naturlig nok ikke prioritert jobbing på den så veldig...

Var innom to ganger og la i lakk før vi reiste bort i alt for mange dager :(

Neste gang jeg jobbet seriøst på bilen igjen sto det faktisk 2. januar på kalenderen.

Nå var det endelig nok lakk, og denne latet til å ha herdet godt.

Slipte ned, poierte og alt så riktig så bra ut.

Dessverre ble jeg litt for ivrig når jeg skulle ta slipemerker utenfor ripa, og det ble for varmt, så lakk (som i utgangspunktet var bra) slapp! :excl:

Dette var mildt sagt jævlig irriterende!! Det var det aller siste som skulle gjøres - bilen var til og med vasket og ferdig fotografert...

Desperat forsøkte jeg å matte ned litt og lakke opp, men det ble selvfølgelig ikke bra, så jeg gjorde det jeg burde gjort fra dag èn: Kjøpte sparkel.

Sent i gårkveld tok jeg en økt i garasjen igjen; sparklet, slipte ned, la 4 strøk farge og 5 strøk klarlakk.

Hadde god varme i garasjen, varmet lakkboksene både med 30kW dieselvarmer og med varmepistol mellom strøkene, i tillegg til at området som ble lakkert fikk varmet seg med varmepistol mellom strøkene.

Når jeg avsluttet i gårkveld så det slik ut:

dsc02696.jpg

Jeg var litt skeptisk. Det så forsåvidt greit ut, men overflata var nokså ru...

Når jeg kom til garasjen i dag, hadde det til min store lettelse blitt vesentlig glattere, og jeg hadde antagelig knapt trengt å gjøre det jeg gjorde.

Brukte 2 minutter med Mirka Abralon #2000 pad på eksentersliper, veldig forsiktig!

Deretter kjørte jeg over med Flex DA, 3M UFSE og svart MG Pad - en meget snill kombo, men slipemerkene var så fine at dette gjorde susen! :)

Jeg var selvfølgelig voldsomt lettet over at det ble så bra, men jeg må innrømme at jeg faktisk er overrasket over at det ble så bra også - jeg sliter med å se noen overgang, overflaten kjennes strøken ut - jeg ville aldri gjettet at det der er en desperat redningsaksjon en sen kveld med spraylakk, hehe...

Stresset som jeg var, glemte jeg selvfølgelig helt å ta bilde av det ferdige resultatet...

Ferdigbilder av bilen ellers har jeg da :)

dsc02428.jpg

dsc02272.jpg

dsc02639.jpg

dsc02630.jpg

dsc02636.jpg

dsc02639_1.jpg

dsc02646.jpg

dsc02648.jpg

dsc02650.jpg

dsc02657.jpg

dsc02666.jpg

dsc02676.jpg

(Han hadde ny matte liggende i garasjen, så trengte ikke legge mer jobb i denne sa han..)

dsc02685.jpg

Det var det :)

  • DCN Poeng 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye jobb med interiøret, det trengte sårt en vask. Fikk tatt bra med Meg 80, ser veldig bra ut.

Kjipt med ripa på bakskjermen, men den ordnet du opp på mesterlig vis.

Cred for denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte greier, kjempeflott at du fikk henta deg inn på det siste uhellet der ;)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobbet! :)

Men har bilen et sett lykter bak baklyktene?

Ja, Insignia er litt "rar" sånn sett - det er lykter som kommer frem når en åpner bakluka i tillegg til baklyktene :)

Mye jobb med interiøret, det trengte sårt en vask. Fikk tatt bra med Meg 80, ser veldig bra ut.

Kjipt med ripa på bakskjermen, men den ordnet du opp på mesterlig vis.

Cred for denne.

Det var litt jobb innvendig her ja, men heldigvis var det meste ting som forsvant med støvsuging. Det kom nesten ingen ting når jeg brukte rensemaskina.

Flotte greier, kjempeflott at du fikk henta deg inn på det siste uhellet der ;)

Ja, jeg er glad det gikk så greit som det gikk.

Det slo meg forresten akkurat at du ser vel nesten hjem på ferdigbildene? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langs gaula er bildene tatt ?

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...