Dash

Hjelp til flikking etter steinsprut

Hei!

Jeg har flikket noen steinsprutskader (knappenålshodestr) på en Toyota. Jeg brukte original Toyota flikklakk-kit (sølv metallic + klarlakk). Jeg har ikke slipt ned eller polert klarlakken i ettertid, så nå ligger klarlakken litt høyere enn lakken ellers. Dette gjør at når jeg bruker claybar, henger clayen seg fast i "klarlakkperlene" der jeg har flikket. Flikkingen ble for det meste utført på panseret. Dette skal på et senere tidspunkt hellakkeres på nytt pga en dyp ripe som kun er fyllt i. Jeg var derfor ikke så veldig nøye på det kosmetiske ved flikkingen av steinsprutskadene, men synes i ettertid at det er litt irriterende med klarlakkperlene.

Så til spørsmålet: Hvor går jeg herfra? Vil det f.eks funke å slipe/polere med en DA-maskin og egnet slipe-/polermiddel, eller bør jeg sette bort jobben? Er snakk om kanskje 30 små hakk, og flikkingen skjedde for 3 måneder siden. Klarlakken er med andre ord ferdig herdet.

Takker for tips.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nok mange her som vil anbefale å våtslipe. Hvor bor du evnt? Kanskje noen vil lære deg hvordan du gjør det :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar! :)

Hmm..våtsliping, altså? Er ganske grønn på slikt, så tror ikke jeg skal gå i gang selv på en 4 år gammel bil.

Bor i Bergen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men en 3m spot-slipekloss og p3000 sliperoser sliper disse ned ganske greit.
Så er det bare å polere opp med S03/FG400 eller tilsvarende, og en finpolering til slutt.

Det er ingen heksekunst, men om du har fylt inn på skarpe kanter må du ta deg tid og se at du ikke sliper unødig på kanten og dermed risikerer å slipe gjennom.
Dersom dette panseret uansett skal lakkeres opp så er det jo et fint prøveprosjekt.. Såfremt eieren er enig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal akkurat til å sette i gang med det samme, dog på en dyp ripe i en plastikfanger. Dette blir vel for risky å slipe?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet med plast er at lakken/plasten ikke tåler så høy temp som lakk på metall. Dette medfører at du må være mer forsiktig når du polerer opp igjen etter våtsliping. Ellers er det ingen forskjell så vidt jeg vet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker så mye for tips!

Jeg er ny her på forumet, og i etterpåklokskapens lys ser jeg at emnet er godt omtalt ellers i forumet.

Får se om jeg våger meg på det, eller om jeg skal leve videre med de små skavankene.

OBS!

Om det er noen i Bergen som kunne tenke seg å gjøre en liten jobb på bilen min nå i vinter eller til våren en gang (nevnte steinsprutskader + polering), er jeg veldig interessert i dette. Så kan jeg være litt flue på veggen og forhåpentligvis lære litt :-)

Bilen er en Toyota Avensis Stv -09, sølv metallic.

God helg allesammen :)

Edit: har lagt inn et innlegg på markedsplassen under "Jobb ønskes utført".

Endret av Dash
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive