Gå til innhold

Vask av MF og pad


mariushh

Recommended Posts

Jeg har lest flere poster om tema, men finner ikke ut om man kan vaske MF og pad etc sammen. Tenkte å legge alt i Zalo over natten for å løse opp voks før vask. Produktene jeg bruker er hovedsakelig Scholl 30 og Collionite 845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MF vaskes åleine. Eg bruker å vaske dei med vaskemiddel beregna for MF og på 95 grader.

MF legges i ein surfex blanding før vask om det trengs.

Håndpad vaskes i vasken med zalo.

Maskinpad skylles i vann under bruk. Vaskes i vasken viss det er nødvendigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker mikrofiberkluter for seg, da de må ha minst 60 grader for å bli reine (porene åpner seg). Bruker sort sett å bløtlegge i en vanlig 10-liters bøtte med omtrent 50ml surfex, skylle gjennom en gang (har opplevd at klutene fremdeles var stive av såpe etter vask en gang jeg tok dem fra bøtte og rett i maskin), inn i maskina og 50ml surfex i vaskeball og eddik i skyllekammeret. Jeg har testet hvertfall to versjoner med dedikert mikrofiber-vaskemiddel uten at jeg så noe forskjell på resultatet i forhold til Milo, Surfex, Omo..

Om du vet at putene tåler like mye varme er det jo ingenting i veien for å ha det i samme vask. Noen produsenter har hatt litt uflaks med limet på borrelåsen.. men da løsner de jo ofte av håndvask også.

Men jeg pleier å vaske puter for hånd ettersom jeg bruker dem. Ha en egen bøtte med f.eks Zalo-vann eller surfex og lemp putene oppi etterhvert som du bruker dem, og så skyller du på slutten av dagen eller når du har gått tom. Sentrifuge er uansett kjekk avslutning for å få ut mest mulig vann på passe effektiv måte.

Zalo er supert for å fjerne voks fra puter og kluter (påføringsputer for voks vasker jeg helst ikke, bedre å legge dem i tett pose til neste gang, så sparer man jo endel produkt som uansett bare går til å mette porene i puta)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for gode svar. I og med at jeg detailer høyst en gang pr mnd vil nok alt vaskes etter hver gang. Har vasket pad på 95 grader uten at det har skadet. Meg sine i MF har jeg bare vasket på 40. Den som ble brukt til voks ble ikke ren. Får se etter en runde med Zalo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg sine i MF har jeg bare vasket på 40. Den som ble brukt til voks ble ikke ren. Får se etter en runde med Zalo

Du ma ha mer enn 40 grader for å løse opp voksrestene i MF`n ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Moderatorer
Christer

Tåler MF-kluter så høy temp altså? Står jo max 40 grader på de fleste. Der lærte jeg noe nytt.

Mine går konsekvent på minst 60 grader, 90 om de er veldig skitne eller fulle av voks. Like fine fremdeles. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...