Gå til innhold
todleif

Trenger tips av produkter på ein bil med plast dip

Recommended Posts

todleif    93
todleif

Hei, eg har ein kamerat som nettopp har hatt plast dip på bilen. (lakkerte flater)

So no trengs det tips om produkter som fungerer på plast dip uten å øydelegge den.

Er vel først og fremst såpe og avfetting som trengs, men er og kanskje andre produkter som er greie å ha?

Fargen på plast dip er kvit, viss det har noe å sei :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Kanskje dumt spørsmål, men hvorfor trenger man avfetting når man har Plastidip? Det blir vel ikke riper i plasten sålenge man bruker høytrykk først. Swissvax har jo Opaque-serien, den er jo for matt lakk ;)

Der får du Opaque-såpe, og Opaque-voks ;) Kan jo bruke Surfex, men hele poenget med avfetting er jo for å hindre riper, og disse vil du ikke få uansett tenker jeg da.

Bare hold deg unna Prickbort..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Hmm avfetting er vel for å få bilen ren? Prickbort tærer litt på plastidip som nevnt over. Surfex er jeg litt usikker på men den burde jo gå om man blander den godt nok ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Avfetting er jo for å ta vekk dritt på lakken ;-) Er vel greit å prøve å ta vekk mest muligt dritt før håndvasken. Eg har lite kunnskap om plastidip, men lærer nok ein del no.

Swissvax sin Opaque-serien er notert :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Bilen blir vel ren uten avfetting hvis man bruker berøringsvask? Det brune laget som sitter så godt nå om vinteren tar jo ikke Surfex uansett, men det gjør Prickbort, som man ikke kan bruke :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

No er det ikkje berre om vinteren bilen skal brukes. Og ein bil blir jo vanligvis ein del lettere rein når ein bruker avfetting først.

So da er det greit med tips om produkter som fungerer på plastidip. Og om det er andre fremgangsmåter enn på vanlig lakk når det gjelder vask. Kan ein bruke voks/lakkforsegling for å lettere holde bilen rein?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Jeg skjønner også at det kan gå lettere med Surfex, men det er ikke nødvendig å tenke på vaskeriper, det er det jeg mener. Jeg vasker aldri min egen bil uten avfetting, bare så det er sagt. Luftet bare en tanke om at det kanskje ikke er et must. Opaque-voksen til Swissvax vil gjøre vasken lettere uansett ;)

Finnes i 200ml også, men det er ikke nødvendig hvis det bare er til 1 bil noen ganger i året: http://www.swissvax.no/art-119-2-swissvax-opaque-voks-50-ml

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Ein vil vel ha minst muligt vaskestriper sjøl om det er plastidip vel?

Plastidip er forøvrigt lakkert på av kameraten min. (han er lakkerer) So det er jo greit at det holder seg mest muligt strøkent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
alexanderst    1 877
alexanderst

Turtlewax Xtreme vil kanskje funke?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Ville holdt meg unna all petroleumsbasert avfetting. Ellers har jeg brukt vanlig såpe på plastidippet lakk, Espuma 1:5 på felger med Plastidip og Autobahn uten at det har endret farge eller utseende. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Ein vil vel ha minst muligt vaskestriper sjøl om det er plastidip vel?

Plastidip er forøvrigt lakkert på av kameraten min. (han er lakkerer) So det er jo greit at det holder seg mest muligt strøkent.

Jeg har lagt en del Plastidip, kan ikke si at jeg har opplevd vaskeriper enda. Heller ikke på felger som blir vasket med grusete svamp (kamerater), men for all del det er jo greit å bruke Surfex, men ikke for vaskeripene sin skyld :-) Trenger ikke være enig i det jeg skriver selvsagt, bare egne erfaringer jeg kommer med ;) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Plastidip er jo gummilakk, og om det kommer noen riper som faktisk synes er det ikke verre enn å dippe på nytt... (med forbehold om at jeg ikke aner hva jeg snakker om :)).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
The Punisher    98
The Punisher

Brukt Surfex HD på mine Plastidippede felger og det går veldig bra! PB går derimot veldig dårlig, gjorde et par forsøk i fjor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
todleif    93
todleif

Blir sikkert å teste uten avfetting først. Kanskje bruke Surfex viss skitten sitter godt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig