MartinM 0 Skrevet 25 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 25 Desember, 2013 (endret) Hei Har fulgt med på forumet i lengre tid og syslet en del med bilpleie. Har gått gradene fra produkter med skilpadde på, via Autoglym, og nå er jeg på god vei til å bli en relativt "tung misbruker" med loftet fullt av mikrofiber, Foam Lance, Surfex, Green Clean, våtsuger, PTG you name it! Kjøpte meg en Meguiars DA maskin og tilhørende polish fra Clean Your Car for ca ett og et halvt årsiden. Har brukt denne noe på et par biler med greit resultat, men synes ikke at den har gitt nok cut.....SÅ.... ...i går kom nissen ned pipa med en Metabo roterende i tillegg til noen gule, lilla, oransje og sort pute (Vaffel) fra Scoll samt Scoll S03, S17+ og S30. Som så mange andre barn har jeg selvfølgelig måtte prøve den i dag... Tapet opp panseret på det som er "go' bilen" min,, en sort Alfa 166, og kjørte en kombotesting. Fant vel tilslutt ut at S03 på gul pute var det som funket best og tok de fleste swirls og RDS. Jeg får en superfin overflate etter wipe down, og ser klart og tydelig forskjell til de områdene som ikke er korrigert. Det er imidlertid fortsatt noen riper igjen i lakken når man ser fra ulike vinkler. Lurer imidlertid på følgende: Er det slik at det alltid vil være igjen noen riper eller har jeg ikke jobbet nok med produktet? Hva er akseptabelt? Slik jeg skjønner det skal det være ganske mye cut på S03 og gul Scholl pute? Har ikke turt å være så brutal med roterende og kjøre mer press / grovere kombo. Jeg kan ikke helt se at de ripene som er igjen er laget av maskinen da det ikke er noe enhetlig mønster på de? Har også kjørt finere kombo'er etter S03, S17 og S30 på finere pute. Takker for innspill, og god jul... Martin Endret 25 Desember, 2013 av MartinM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 25 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 25 Desember, 2013 Det betyr vel at ripene er ganske dype.Så hva skjer om du fjerner de helt og du får nye dype riper? Jo da har du fint lite lakk igjen å jobbe med Jeg har flere dype riper på min bil og bryr meg ikke så mye om dem så lenge de ikker er veldig godt synelig i all slags lys og vinkler. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Meringdal 2 086 Skrevet 25 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 25 Desember, 2013 Når jeg tar en bil, så vurderer jeg arbeidet veldig nøye... En bil med svært mye riper og oksidert lakk vil ta mye lengre tid. Jeg jobber som regel på en bil i en helg, og en bil som har mye riper, vil ikke bli like strøken som en bil som er nyere (ofte). På eldre biler eller biler med mye skader, må jeg av og til si meg fornøyd når jeg får bort det værste. Da vil det noen ganger være igjen slike riper som du nevner, dypere riper. Noen tar jeg bort ved å våtslipe selvsagt, men ikke alle. På nyere biler som ikke er så slitt får jeg som regel bort alt. Da har man mer tid til å jobbe på de få dype ripene som er der slik at lakken blir mer eller mindre strøken. Siter Liste over Show N´ Shines Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 26 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 Er det slik at det alltid vil være igjen noen riper eller har jeg ikke jobbet nok med produktet? Hva er akseptabelt? Slik jeg skjønner det skal det være ganske mye cut på S03 og gul Scholl pute? Har ikke turt å være så brutal med roterende og kjøre mer press / grovere kombo. Det vil som regel alltid være igjen noen tilfeldige litt dypere riper her og der, som rett og slett ikke alltid er noe poeng i å fjerne. Men ser det ut som dype riper eller finere riper som sitter helt "ytterst" i klarlakken? Det er fort gjort å lage nye helt fine riper når man tørker vekk polishrester eller voks, spesielt på enkelte myke/sensitive lakktyper. Skal jeg fjerne dypere riper, og lakken kanskje er litt hard, bruker jeg nesten hele kroppsvekta på maskinen på det groveste steget. Skal du ha noe grovere enn S03 og gul scholl, er det egentlig våtsliping som blir neste steg. Hva som er akseptabelt blir vel en mix av hva man har avtalt med kunden, og hva man selv finner hensiktsmessig underveis. På egen bil lar jeg alltid de dypeste ripene være slik at det fortsatt er lakk igjen til årene som kommer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lena Kristin 92 Skrevet 26 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 En annen ting man må tenke på er att det man ser inne i halogen lys synes ikke alltid ute i sollys. Så ett sted må man sette en grense for hvor mye man skal ta. Bla som det blir sagt over her, for att det skal være igjen lakk til senere korrigeringer. Siter Nanolex Approved Detailer Certified Scholl Consept Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 26 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 Det hender at det blir noen dype riper igjen ja, men i noen tilfeller så kan en grov kombo faktisk også lage nye riper som må fjernes med mildere kombo etterpå. Er dette tilfelle, så går ripene i sirkler der som du har kjørt. Jeg tror ikke dette er tilfelle hos deg siden du har kjørt alle stegene, men det er en grei ting å vite når man holder på slik at man ikke blir lurt av "riper som aldri går bort". Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 26 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 Hva med å fylle lakk i de verste, for så å våtslipe forsiktig disse og polere? Slik har man også igjen litt lakk i årene som kommer. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 26 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 (endret) En annen ting man må tenke på er att det man ser inne i halogen lys synes ikke alltid ute i sollys. Så ett sted må man sette en grense for hvor mye man skal ta. Bla som det blir sagt over her, for att det skal være igjen lakk til senere korrigeringer. Her er jeg ikke enig med deg da alt synes i sollys. Jeg opplever det hvertfall omvendt. Det du mener å si er kanskje det at det ikke vil synes så godt når man ikke "ser på lakken med lupe". (?) Hva med å fylle lakk i de verste, for så å våtslipe forsiktig disse og polere? Slik har man også igjen litt lakk i årene som kommer. Hvis det kun er noen få spredde RDS som ikke er ned til grunningen så vil ikke disse synes så godt. Du ser det er et søkk i lakken, men mengder med små swirls ser verre ut enn en farget ripe. Man kan jo sikkert fylle disse ripene, men det er mye jobb. Full korrigering av en gammel bil er egentlig stor nok jobb i seg selv. Hvis man ønsker å gjøre dette så burde man vurdere å dele opp jobben så ikke man blir lei (for det blir man med prosjekter som er alt for store). Endret 26 Desember, 2013 av Øyvind G Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 26 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 Spørs som sagt hvor små de er ja, helt klart. Jeg fulgte en av trådene her og tok å fylte noen riper på min og faderen sin bil i sommer, de er 99% borte og han så de ikke igjen engang.. Man må vurdere behovet og hvor ille ripene er selvsagt, men min erfaring er av de som ikke er like pirkete som oss, legger mer merke til noen gjenværende riper, enn en fylt/slipt/polert ripe. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 26 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 Nå blir dette eksempelet litt for ekstremt iforhold til det jeg egentlig tenker på, men legger det ved likevel da det viser hvor mye bedre det kan bli selv ved større skader. Bilen min har gått som Taxi og har store skader i lakken på taket etter magnetene på skiltet. Jeg viste at jeg ikke fikk dette bort, men ble overasket over hvor mye som faktsik forsvant. Det som synes best nå er selvsagt ripene som går ned til grunningen. Ser man nøye etter så ser man også andre dypere riper, men siden de fortsatt er svarte så synes ikke disse like godt (som nevnt over) Slik så det ut før korrigering: Og etter: Som sagt, det er mye igjen, men det ble mye bedre enn det var. Ellers på bilen så finnes det noen RDS her og der, men disse er det fortsatt lakk i og vil ikke synes på samme måte som små riper som står tett i tett og bryter lyset. Jeg skal se etter om jeg finner et eksempelbilde på en slik RDS som jeg snakker om. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 26 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 Nå mener jeg ikke at man skal stå å fylle alt det som et igjen på bildene Øyvind, bare så det er sagt. Men det ble (nesten) som en ny bil igjen dette:-) Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 26 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 Nå mener jeg ikke at man skal stå å fylle alt det som et igjen på bildene Øyvind, bare så det er sagt. Men det ble (nesten) som en ny bil igjen dette:-) Jeg skjønner godt hva du mener. Bare deltar i tråden jeg slik at man ser saken fra forskjellige sider. Jeg prøver å finne bilde av slike riper som jeg egentlig tenker på her, men det er ikke lett å finne bilde av noe som man egentlig ikke tar bilder av. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 26 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 (endret) På dette beding bildet kan man se et eksempel på det jeg snakker om. Her er det ikke direkte riper, men små hakk som du ser rett under dråpene som er i fokus. Dette bildet er fra en dør jeg har som jeg har testet meg litt frem på. Her er det korrigert mange ganger, men likevel finnes det hakk som dette. Derfor er jeg enig med de som sier at man bare må godta dette, eller så er det ikke mere lakk igjen til slutt. Å fylle de igjen går ann, men det er mye arbeid for noe så smått som dette. Riper som er igjen vil synes, men man får automatisk fokus på den blanke lakken (speilbildet) fremfor 3 riper per panel når man ser på bilen som en helhet. Blank lakk er et blikkfang og derfor legger man ikke merke til det. Missforstå meg rett, men jeg er også enig med tr86 om at dette kan gjøres, men det kommer ann på ting som hvor godt dette synes om det faktisk er verdt arbeidet, hvor nøye eieren er på det, forventet resultat ol. Jeg er selv ekstremt pirkete og kan finne på å fikse slikt pirk som dette på egen bil da det er min tid og min bil. Kan også gjøre dette på kundebiler, men da spørsmålet er om kunden synes det er verdt det. Det finnes jo tilfeller som kunder ønsker dette (f.eks showbil) og det finnes tilfeller som kunden ikke ønsker dette (f.eks en familie bil som lever en tøff hverdag). Kort svar på spørsmålet som tråden handler om er: Hva som er akseptabelt resultat er opp til eier av bilen og hvilke forventninger man har. Endret 26 Desember, 2013 av Øyvind G 1 Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MartinM 0 Skrevet 26 Desember, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 Hei Tusen takk for kjappe, mange og ikke minst utfyllende svar, genialt forum! Basert på de svarene jeg har fått tror jeg at jeg skal si meg fornøyd med det resultatet jeg har oppnådd. Gitt at det er første gang jeg kjører med roterende og ganske grov kombo (Gul Scoll pute og Scholl S03) har jeg jo ikke helt snøring på hvor grensa går for hvor hard man kan være med lakken. Dog er bilen er omlakkert så jeg har sikkert litt å gå på da jeg målte over 300 Micron lakktykkelse. En annen ting jeg skal gjøre og som jeg har sett anbefalt er å foreta wipedown etter at panelet har avkjølt seg. I min iver etter å se mitt eget speilbilde tørket jeg av panelet rett etter å ha gått over med maskinen. Takk igjen Martin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 26 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 26 Desember, 2013 Hei Dog er bilen er omlakkert så jeg har sikkert litt å gå på da jeg målte over 300 Micron lakktykkelse. Martin Husk at disse 300 micron inkluderer gammel grunning-base-klarlakk og ny base og klarlakk, så du har faktisk veldig lite kontroll på hvor tykt det siste laget med klarlakk faktisk er Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ODDATLE 56 Skrevet 27 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 27 Desember, 2013 .... eller ligger stripene i "gammel lakk" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.