Gå til innhold

Lakkskade etter bytte av bakrute


G-A

Recommended Posts

Har vurdert dette en liten stund nå og tenker egentlig å høre med dere her inne for råd, da dere kanskje har vært i lignende saker tidligere.

Jeg var innom en bilglass forretning her for en stund siden for å bytte bakruta på bilen (forrige eier må ha brukt vinkelsliper som isskrape). Når jeg skulle hente bilen så kunne han som utførte jobben fortelle meg at en liten bit av lakken hadde løstnet(se bilde), hvilket som kunne skje når bakluker var omlakkert uten at lakkereren hadde lagt noe mellom der det skal lakkeres og vindusforseglingen. Slik som han fremla det så var dette normalt og at "sånt skjer". Jeg tenkte da at det var tapt sak og at jeg sikkert kunne leve med dette, men egentlig så irriterer det meg veldig..

Det jeg da lurer på er om jeg nå kan komme tilbake til forretningen og kreve at de fikser skaden de har påført bilen? Jobben ble utført for ca 2,5 mnd siden så jeg begynner å lure på om det er litt sent nå..

Noen som har vært i lignende saker? Hva bør man egentlig gjøre?

20131221_050708.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Er bakluken omlakkert med synlig maskeringskant da? Flasser lakken andre steder?

Selv flinke folk kan være uheldig, men det er ikke ofte det er bilen/lakken sin feil...

  • DCN Poeng 1

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se noen maskeringskant, men man ser at den er rød når man kikker inn inspeksjonslukene (hvor man bytter lyspærene). Den har nok blitt lakkert og byttet tidligere.

Nå er ikke jeg en lakkerer, men generelt synes jeg den ser bra ut. Det er en plass akkurat på kanten av luka ned mot fangeren på den ene siden. Det ser ut til at de ikke har fått justert den skikkelig når de monterte den, så den ligger og gnikker litt mot fangeren.

Selvfølgelig, sånt kan skje den beste også.. Han fra bilglass forretningen mente at dette kunne ha vært unngått hvis lakkereren hadde tenkt seg om og lagt noe mellom for å forhindre at lakkanten hang fast i pakningen.

Edit: Skriveleif

Endret av G-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, er alt jeg kan si hvertfall. Virker som at den "sånt som kan skje"-holdningen er litt for vanlig i bransjen. Da jeg fikk byttet frontrute hos en viss forretning, skrelte de av lakk på kanten av panseret. Det måtte jeg tilslutt flekke selv.. Og jeg klagde et par dager etter. Så for min del holder jeg meg unna dem heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, er alt jeg kan si hvertfall. Virker som at den "sånt som kan skje"-holdningen er litt for vanlig i bransjen. Da jeg fikk byttet frontrute hos en viss forretning, skrelte de av lakk på kanten av panseret. Det måtte jeg tilslutt flekke selv.. Og jeg klagde et par dager etter. Så for min del holder jeg meg unna dem heretter.

Leit at de skal ha slike holdninger. Selv om de kanskje ikke bryr seg så mye om bilen, så betyr ikke det av vi andre har samme holdning. Din situasjon er litt anderledes da det var de som utførte skaden, slik er det delvis her også, men det kunne vært unngått hvis lakkereren hadde gjort en god nok jobb.

Her er det jo lakkjobben som er problemet, og ikke de som har skiftet glasset.

Skal du kreve noe av noen, er det isåfall de som har slurvet med lakkeringen.

Det var det jeg også tenkte. Det skal jo ikke skje at lakken bare slipper, men det er litt uproft av de som har lakkert. Heldigvis er det jo lakk under, så forhåpentligvis kommer det ikke til å ruste med tiden. Desverre så vet jeg ikke hvem som har lakkert bilen tidligere, hvilket som også kan være flere år siden..

Jeg mener jeg har sett ulike tråder her om hvordan man fyller i slike sår, og siden det er lakk under så skjer det mest sannsynligvis ikke noe under hvis jeg prøver.

Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg forstå forklaringen til rutemannen var pakningslisten på vinduet "limt" fast i bakluken med lakk. Da er det veldig lett for å dra litt i lakken desverre :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre S Nilsen

Skulle denne vært lakkert riktig skulle rute vært tatt ut noe som skjelden skjer fordi det blir dyrt hvis ruta sprekker og det er mer jobb.. som gjør at det blir dyrere og ikke alle vil betale dette. Hvordan bil er dette på vag eller??På eldre vag er det list rundt ruta som presser på karroseriet. Blir bakluke lakkert da med ruta på vil det bli en kant ved der lista ligger når du skjærer ut ruta. Er man uheldig da kan det løsne lakk.På slike ruter er jeg ekstremt forsiktig og prøver og få lista på den nye ruta uten for den gamle kanten etter lakkering.Det meste av nyere tyskere har ikke list på den måten lengere. Nå er heller problemet og få lagt limstrengen perfekt for at limet ikke skal tyte ut mellom ruta og karroseriet da det ikke er noe list der i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problem å lakke med rute i. Men da med riktig maskeringsteknikk. Bruker en spesiell løfteteip fra 3m. Og løfter pakningen opp fra karosseriet og lakken forsvinner bak pakningen. Og du får ingen kant eller problemer i etterkant :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skulle denne vært lakkert riktig skulle rute vært tatt ut noe som skjelden skjer fordi det blir dyrt hvis ruta sprekker og det er mer jobb.. som gjør at det blir dyrere og ikke alle vil betale dette. Hvordan bil er dette på vag eller??På eldre vag er det list rundt ruta som presser på karroseriet. Blir bakluke lakkert da med ruta på vil det bli en kant ved der lista ligger når du skjærer ut ruta. Er man uheldig da kan det løsne lakk.På slike ruter er jeg ekstremt forsiktig og prøver og få lista på den nye ruta uten for den gamle kanten etter lakkering.Det meste av nyere tyskere har ikke list på den måten lengere. Nå er heller problemet og få lagt limstrengen perfekt for at limet ikke skal tyte ut mellom ruta og karroseriet da det ikke er noe list der i det hele tatt.

Det er nok en vag ja. Det fins nok mange forskjellige måter å gjøre det på. Slik som freddyg91 nevnte er vel den enkleste måten hvis man ikke skal ut med ruta.

Ingen problem å lakke med rute i. Men da med riktig maskeringsteknikk. Bruker en spesiell løfteteip fra 3m. Og løfter pakningen opp fra karosseriet og lakken forsvinner bak pakningen. Og du får ingen kant eller problemer i etterkant :)

Det var det han på bilglass forretningen også mente. Han nevnte ikke direkte teipen fra 3m, men at pakningen burde ha vært løftet slik at pakningen ikke blir lakkert fast. Så i bunn og grunn er det er vel egentlig lakkereren som har skylden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...