Øyvind G 2 128 Skrevet 21 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 Desember, 2013 (endret) Menzerna-tråden. På samme måte som Scholl-tråden lager jeg en Menzerna-tråd. Jeg har aldri testet Menzerna, men siden dette er gode produkter som også er rimelige i innkjøp blir disse produktene mer og mer populære. Ser det ofte stilles spørsmål rundt dette, derfor lager jeg en tråd som vi kan sammle de beste tipsene i. Det fungerer slik at de som har erfaringer, tips eller lignende skriver det i denne tråden så flytter jeg dette til første posten fortløpende slik at all info er sammlet her. Det kan også stilles spørsmål i denne tråden slik at vi på denne måten får flere tips. All info er av interesse. Ting som grovhet på de forskjellige produktene, hvordan produktene er i bruk, kombotips, kjøremetode osv. Kom gjerne med noen ord rundt Zenith metoden her også. Jeg har som sagt ingen erfaring med dette selv, men lager en tråd pga. nysgjerrighet og for å hjelpe de som måtte ha spørsmål rundt dette og det blir lettere å hjelpe hverandre. Samlet info fra denne tråden kommer her. Begynner med noen oversikter som jeg fant på nett. Mye av det samme som Freebird linker til under her, men synes det er greit å ha disse bildene her slik at man raskt og enkelt finner en oversikt. Menzerna har en temmelig fin oversikt over grovheten på de forskjellige produktene på sin nettside. http://www.menzerna.com/en/products/polishes/automotive-paints/ Selv har jeg bare testet Menzerna og Rupes og liker begge deler, men ender som regel opp med Menzerna. Blå rupes (eventuelt microfiber cutting pad) + Menzerna FG400 er en fin grov-kombo på DA som støver mindre enn blå/blå rupes og korrigerer minst like bra. Menzerna FF3000 sammen med gul Rupes er en god fin-kombo. Denne tar dessuten med seg mer riper enn gul Rupes etter min erfaring og avslutter like pent. Det ser ut som at FG500 kan være vanskelig på sticky/varmesensitiv lakk. Løsningen her er å bruke et annet produkt (hvis man har), fjerne rester med wipedown (pleier å fungere) eller passe godt på å ikke kjøre panelet varmt. Det siste tipset her kan ofte være lurt å følge uansett når man holder på med en lakk som er sticky. Jeg sverger til Menzerna produktene. Det er helt fantastiske produkter, så dette var et godt initiativ av trådstarter. Jeg har kjørt mye 400 sammen Rupes blå pute, men også med Flex roterende. 400 støver minimalt og er lett å buffe av. 400 korrigerer også meget bra. 500 støver mer, men har for lite erfaring med 500 til å gi noen gode råd. Etter min mening overgår 400, S17 på alle områder. Jeg har S17, men liker den ikke spesielt godt. 2500 og 4000 er også lette å buffe. Spesielt 4000 som er en "final finish" polish. Cotte78 har kjørt mye Menzerna opp gjennom årene, så han vil ha mye å bidra med i denne tråden. Får håpe han slenger inn noen velvalgte ord. Vet også at Bernhard bruker mye Menzerna. Cotte78 og jeg tok en Porsche Cayenne for en stund siden. Der ble det kun brukt Menzerna produkter. Vi har dessverre ikke fått ut fingeren og fått laget en S&S, men lover at det kommer, iallefall en mini S&S, iløpet av romjula. Stay tuned. Endret 22 Desember, 2013 av Øyvind G 1 Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 21 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 Desember, 2013 Menzerna har en temmelig fin oversikt over grovheten på de forskjellige produktene på sin nettside. http://www.menzerna.com/en/products/polishes/automotive-paints/ Selv har jeg bare testet Menzerna og Rupes og liker begge deler, men ender som regel opp med Menzerna. Blå rupes (eventuelt microfiber cutting pad) + Menzerna FG400 er en fin grov-kombo på DA som støver mindre enn blå/blå rupes og korrigerer minst like bra. Menzerna FF3000 sammen med gul Rupes er en god fin-kombo. Denne tar dessuten med seg mer riper enn gul Rupes etter min erfaring og avslutter like pent. Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 22 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2013 Jeg har i det siste polert en del med Menzerna. Merker at den FG500 kan være veldig seig å buffe av. Dette på Mitsubishi lakk. Har testet på to ulike biler. Men mulig det har noe med lakken å gjøre FF3000 og FF4000 avslutter veldig bra. Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 22 Desember, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2013 Jeg har i det siste polert en del med Menzerna. Merker at den FG500 kan være veldig seig å buffe av. Dette på Mitsubishi lakk. Har testet på to ulike biler. Men mulig det har noe med lakken å gjøre FF3000 og FF4000 avslutter veldig bra. Det er helt riktig. Kjørte FG500 på bmwn min med steinhard lakk og orange uber. Var helt topp å jobbe med. Prøvde samme combo på outlandern min. Der endte jeg opp med å kjøre Gtechniq P1 da det ble bare rør med FG500 Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 22 Desember, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2013 Har dere prøvd wipedown når produktet er seigt å fjerne? Dette har hjulpet meg når jeg har hvert borti det samme problemet (riktignok med andre produkter). Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 22 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2013 På nyere mitsu er nesten alt et herk å buffe.. Meget sticky lakk har jeg erfaring av.. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas 24 Skrevet 22 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2013 Jeg har nylig kjøpt FG500, PF2500 og SF4000. Har ikke prøvd noen av de enda men fint og lese om andres erfaringer. Syntes ikke FG500 kjentes grov mellom fingrene i forhold til andre grovpolisher men den tar godt? Grov nok til å polere opp etter våtsliping? Er 2500 og 4000 lettere og buffe? Kim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysholm 431 Skrevet 22 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2013 (endret) Jeg sverger til Menzerna produktene. Det er helt fantastiske produkter, så dette var et godt initiativ av trådstarter. Jeg har kjørt mye 400 sammen Rupes blå pute, men også med Flex roterende. 400 støver minimalt og er lett å buffe av. 400 korrigerer også meget bra. 500 støver mer, men har for lite erfaring med 500 til å gi noen gode råd. Etter min mening overgår 400, S17 på alle områder. Jeg har S17, men liker den ikke spesielt godt. 2500 og 4000 er også lette å buffe. Spesielt 4000 som er en "final finish" polish. Cotte78 har kjørt mye Menzerna opp gjennom årene, så han vil ha mye å bidra med i denne tråden. Får håpe han slenger inn noen velvalgte ord. Vet også at Bernhard bruker mye Menzerna. Cotte78 og jeg tok en Porsche Cayenne for en stund siden. Der ble det kun brukt Menzerna produkter. Vi har dessverre ikke fått ut fingeren og fått laget en S&S, men lover at det kommer, iallefall en mini S&S, iløpet av romjula. Stay tuned. Endret 22 Desember, 2013 av Lysholm 1 Siter Hilsen Espen ELCO Auto Spa & Detailing:http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Min worklog:http://www.detailersclub.no/forum/topic/14724-lysholms-samlede-verker-logg/ Garasjetråden:http://www.detailers...n-blir-isolert/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 22 Desember, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2013 Det er bare å komme med flere tips og spørsmål her. Det blir kanskje litt rotete slik som jeg lager tråden nå (?), men jeg kan prøve å rydde litt opp i det når det er nok info her til å lage en komplett innledning/guide om og rundt Menzerna produktene. Om noen vil hjelpe meg med dette etterhvert (skrive om all info til et mer ryddig innlegg) så er jeg takknemelig for det. Jeg fant noen lister på nett som jeg la ut i første post, men hvis noen vil lage en som er mer forståelig så gjør gjerne det. Jeg ønsker meg også en god forklaring om Zenith-metoden som egentlig skal brukes med disse produktene. Erfaringer som dere kommer med her er veldig fint, men kom gjerne også med litt generell info rundt produktene. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 22 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2013 Har dere prøvd wipedown når produktet er seigt å fjerne? Dette har hjulpet meg når jeg har hvert borti det samme problemet (riktignok med andre produkter). Måtte til med wipedown for å få fjernet det ja. Annen mulighet var det ikke. Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovlov86 178 Skrevet 22 Desember, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 Desember, 2013 Nå har jeg heller lite erfaring med andre maskinpoleringsmidler, men Menzerna har imponert meg veldig på de to bilene jeg har brukt det på. (og en snøscooter + moped ) Siter Min bilpleielogg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 8 Januar, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 8 Januar, 2014 Måtte til med wipedown for å få fjernet det ja. Annen mulighet var det ikke. Fikk det ikke bort da en gang, ble bare kliss. Kan ses i min fail&shine Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikWake 87 Skrevet 8 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 8 Januar, 2014 Hvordan er cut på FG400 i forhold til 3M grønn og Scholl S03? Siter 1965 VW Bug 1200 1994 BMW E36 320i Sedan 2007 BMW E90 325d Sedan 1995 BMW E36 M3 3,2 touring Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VwType1 16 Skrevet 8 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 8 Januar, 2014 Jeg tok bilen min i helgen som var, en 07 Discovery 3 - Zermatt Silver. Her prøvde jeg Scholl s03 og s30 med forskjellige puter, men endte opp med menzerna FG400 og 500 som grovsteg sammen med lilla scholl pute. Finsteget ble kjørt med FF4000 og oransj Scholl. Acsluttet meget bra. Merket at lakken var temmelig sensitiv for varme. Over 12-1500 omdreininger med medium til hardt press, så spyttet putene polish. Det var imidlertidig veldig enkelt og fjerne med Top Inspection spray. Alt i alt så er jeg veldig fornøyd med menzerna, og kommer til å kjøpe inn PF2500 til enstegs siden jeg ser at flere er fornøyd med den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 8 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 8 Januar, 2014 Fikk det ikke bort da en gang, ble bare kliss. Kan ses i min fail&shine Ja, samme opplevelse her. Anbefaler ikke Menzerna på nyere Mitsulakk, men tysk Mercedeslakk passer Menzerna ypperlig! Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 8 Januar, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 8 Januar, 2014 Ja, samme opplevelse her. Anbefaler ikke Menzerna på nyere Mitsulakk, men tysk Mercedeslakk passer Menzerna ypperlig! Jepp, passa knallgodt på steinhard BMW lakk. På myk mitsu lakk anbefaler jeg gtechniq p1 og p2. Skal bli spennende å prøve rupes på den til våren. Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas 24 Skrevet 12 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 12 Januar, 2014 I helgen fikk jeg prøvd menzerna produktene jeg kjøpte. Brukte fg 500 , 2500 og sf4000 . Fikk et godt resultat men kunne gjerne vært enda lettere og buffe. Brukte stort sett 2500 , hadde ingen problem med å avslutte med denne. Isteden for å buffe vekk Absolut alt gikk jeg rett på voksen, collinite 845 og det funket topp. Leser at andre synes sf4000 er en drøm og buffe av, jeg opplevde det ikke helt sånn. Noen tricks der? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
k_sandnes 130 Skrevet 23 Mars, 2014 Rapporter Share Skrevet 23 Mars, 2014 Skal handle inn menzerna til min roterende. Men er litt usikker på hva jeg skal velge? korrigering: FG400? polish: Power Finish PF2500 fin polish: Super Finish SF4000 Er dette bra eller burde jeg sette det opp anderledes? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 23 Mars, 2014 Rapporter Share Skrevet 23 Mars, 2014 (endret) Høres fornuftig ut:-) Fg400 er en kanon grov polish, 2500 god allround, og sf4000 er super til avsluttende steg, enten for fjerning av Holos eller å få opp glansen. Ja, samme opplevelse her. Anbefaler ikke Menzerna på nyere Mitsulakk, men tysk Mercedeslakk passer Menzerna ypperlig! Ingen problem på mitsu lakk, må bare ikke kjøre for høy hastighet og grov kombo, så går det fint, lakken er så myk at den nesten kan korrigeres med imsdal på pad'n.. Endret 23 Mars, 2014 av tr86 Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 23 Mars, 2014 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 23 Mars, 2014 Høres fornuftig ut:-) Fg400 er en kanon grov polish, 2500 god allround, og sf4000 er super til avsluttende steg, enten for fjerning av Holos eller å få opp glansen. Ingen problem på mitsu lakk, må bare ikke kjøre for høy hastighet og grov kombo, så går det fint, lakken er så myk at den nesten kan korrigeres med imsdal på pad'n.. Skal ta en helg på den etter hvert. Tror det blir GT eller Rupes, tilogmed top inspection blei bare klin på den lakken Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.